Hello umi kitorang dah sampai nih. Umi dekat mana? Tanya shazwan.

Nih haa umi dengan yang lain dekat chicken rice shop tingkat 3 korang datang lah sini, umi dah oder makanan.

Ok. Shazwan mematikan call dan menarik tasya naik ke tingkat 3.

Skip sesampainya mereka di tempat yang dikatakan, shazwan mencari dimana kelibat uminya. Puan marhani yang melihat anak anaknya itu telah sampai melambaikan tangan tanda suruh datang di situ.

Tasya dan shazwan pergi ke arah meja itu, di kedai itu tidak ramai orang, dan hanya mereka sahaja.

Mama papa aaaa tasya memeluk mamanya dan papanya mengosok kepalanya.

Rindu lah kenapa datang tak bagitahu?

Saja nak suprisekan kakak tutur encik kamal papa kepada tasya iaitu ahli perniagaan yang menpunyai banyak perniagaan.

Ye lah rindu papa dengan mama dia jer,dekat umi mana lah nk rindu tutur puan marhani yang berpura pura merajuk.

Kan kita dah selalu jumpa umi hahaha, iya lah papa dengan mama tasya dah tak jumpa 5 bulan sejak belajar dekat sini iyalah tak cuti sem lagi.

Umi gurau jer.

Umi kamu nih memang kalau boleh hari hari nak jumpa kamu nih, tapi abi jer tak bagi nanti gangu kamu pulak sampuk tuan al fattah.

Amboi semua tumpu dekat tasya jer. Umi dengan abi dah nak menganak tirikan wan ke apa nih?

Alah budak nih dekat rumah hari hari umi manjakan. Dah bosan tengok muka kamu. Tutur puan marhani.

Shazwan yang mendengarkan itu hanya memutarkan biji matanya.

Dah, dah nih kenapa umi,abi papa dan mama panggil kitorang dekat sini? Kenapa takboleh bawak fit sekali.

Mama memang lah rindukan anak lelaki mama tuh. Cuma tujuan kami panggil korang berdua dekat sini fit tak boleh ade sebab nih khas untuk korang berdua. Haa siapa nak mulakan aku taknak. marhani kau lah tak pun abang cakap lah dekat dorang apa tujuan kita semua.

Abang tak pandai sangat nak cerita nih biar kaum perempuan jer lah yang terangkan. Sebab korang yang beria plan macam macam ke macam mana fattah? Tanya encik kamal.

Ok macam nih biar umi yang jelaskan ok.

Kenapa nih semua macam nak bagitahu hal penting jer takut pulak tasya.

Ok macam nih umi dan yang lain cadang nak satukan korang berdua nanti bila dah habis belajar.

Tasya yang mendengarkan ucapan dari puan marhani hampir menyemburkan air yang diminumnya plush tersedak.

Eh tasya ok tak nih tanya puan noor mama kepada tasya.

Siyeslah nih umi dan mama main mainkan? Papa abi nih prank jer kan tutur tasya.

Manakala shazwan hanya terlihat tenang tidak coment apa apa.

Ye lah korang kan dah kawan dari kecik sampai ke besor. Apa kata kalau korang kahwin jer barulah halal. Tutur puan marhani.

Tapi umi tasya takde lah fikir sampai macam tuh. Tasya dengan wan nih kawan jer and tasya takkan anggap wan lebih dari tuh. Kan wan kita kawan jer kan?

Shazwan yang mendengarkan ucapan tasya itu riak wajahnya kian berubah namun tidak dilihat oleh tasya.

Haah kita kawan jer.

Lah korang takkan takde rasa suka sama suka sikit pun? Tanya puan noor.

Takde umi mama lagipun kitorang muda laginih, takperlu kut nak fikir pasal kahwin tak sedia lagi. Biarlah jodoh tuhan yang tentukan.

Skip semua menimakti makanan dan hanya diam selepas mendengarkan bahawa tasya tidak setuju dengan perjodohan yang ditetapkan oleh mereka.

Setelah selesai tasya dan shazwan terus balik dan memasuki kereta BMW shazwan.

Weh wan gilakan idea mak bapak kita. Aku takboleh bayangkan dho kita yang kau aku nih kahwin? Hahahaha lepastuh aku kena panggil kau ape? Abang, sayang, biyy eee geli dho.

Asal geli pulak, kenapa aku nih tak hemsem sangat ke sampai kau geli tutur shazwan dan masih fokus memandu wahal hatinya kini terasa.

Tak lah weh, kita kan kawan lepastuh tiba tiba nak betukar status jadi suami isteri. Tak macam pelik ke? Eee taknak lah mintak jauh hahaha gelak tasya.

Shazwan hanya tersenyum hambar.

Tasya kau anggap aku tak lebih dari seorang abang macam kau sayang fit. Tapi maaf aku tak mampu nak anggap kau hanya sekadar kawan dari kecik aku dah sayang kau lebih dari kawan lolong shazwan dalam hati.

Sesampainya mereka didepan pagar rumah sewa tasya, shazwan turun dan menbukakan pintu untuk tasya.

Eh kau nih takyah lah bukakan bagai.

Alah alang alang aku dah turun, btw sya kau duduk dengan siapa jer dekat sini selain kayra.

Ada dua orang lagi kawan baik aku dengan kayra sejak datang kolej nih.

Sedang mereka berbual ada mata yang memandang ke arah mereka iaitu taims yang tengah bermain bola sepak di depan pagarnya berhenti apabila melihat tasya dengan seorang lelaki yang tak dikenali. Raut wajahnya hanya memandang dengan tatapan kosong.

Yang lain melihat wajah taims yang mencuka itu memalingkan wajah ke arah tasya dan shazwan temasuklah kayra, jijie dan adira iya mereka turut berada disitu kerana bosan dan melihat taims and the geng berlatih untuk lawan futsal bersama fhakrul katanya mereka tak puas hati lagi tapi nak gaduh secara sihat dengan lawan futsal.

Fit yang melihat wajah taims seperti cemburu mengusap bahu taims. Lek aku tahu hubungan diorang macam mana tak lebih dari tuh ucap fit.

Taims dan yang lain berpaling ke arah fit maksud kau?

Tak percaya tanya kayra.

Yup diorang tuh kawan baik sejak dari kecik sekali dengan kitorang. Cuma special tasya tuh makcik marhani dah anggap macam anak sendiri sebab mama papa tasya dan fit nih memang berkawan baik dengan umi abi shazwan temasuklah ibu abah aku tutur kayra.

Makcik marhani dulu pernah meroyan sebab adik perempuan kepada shazwan mati selepas dilahirkan. And masatuh aku dan tasya baru lahir dalam 3 bulan and mama aku selalu bawak tasya jumpa makcik maharni dan makcik maharni semakin elok sebab tasya. Dia dah anggap tasya tuh macam anak dia sendiri sampailah sekarang. So tasya memang dah anggap shazwan tuh tak lebih dari kawan dan abang.

Taims hanya tersenyum kelat.

Dah takyah fikir fokus belatih nanti kita nak lawan dengan geng fhakrul, takkan kau nak bagi dorang menang pulak ujar haqiem.

Taims pov ( fikiran dalam hati )

Sejak seminggu nih tasya asyik mengelak bila nampak aku, ini sebab luahan bodoh aku. Ahhh menyesal betul aku luah semua isi hati aku dekat dia. Salah aku jugak terlalu awal aku nak luah dekat dia.

Whatsap , dm aku semua dia tak reply bukan setakat tak reply baca pun belum lagi. Apa lagi cara yang patut aku buat tak boleh terus macam nih. Nanti dia makin jauh dari aku.

Taims mengeluarkan fhonenya dan menulis whatsap.

Taims

Asalam sya we need to talk. Saya tahu awak nampak jer chat saya please kita kena jugak jumpa

Tasya
Ok esok kita jumpa.

Yes akhirnya dia balas walaupun singkat. Taims mula tersenyum dan meneruskan latihannya.

Bersambung

Prees a voted please

Takdir cinta kita Where stories live. Discover now