"Ok. Jom tidur." Selamba je dia berkata begitu. Nak cover malu lah tu. Syiraz menutup matanya manakala tangannya dinaikkan ke wajah sehingga matanya berselindung disebalik tangannya. Aku mencebik geram.

Itu aje? Takpa difahami. Pernikahan kami masih terlalu dini lagi. Sekarang malu-malu kucing, tunggu nanti dah tua kerepot, kalau Syiraz tak cakap 'I love you' sama macam yang sekarang ne, aku kejar dia dengan sniper!

"Awak ni.. Saya baru je nak ajak membawang.. dah kena suruh tidur." Aku mengoncangkan sedikit lengannya. Syiraz tidak berganjak. Dia sedaya upaya menahan diri supaya tidak ketawa.

Melihat tiada tindakbalas dari Syiraz. Aku menongkatkan kepala dengan kedua tanganku. Kepala mengiring sambil anak mata meneroka sisi wajah Syiraz, sekali lagi.

"Awak.."

"Hmmm.." Syiraz menguman. Dia masih terjaga. Belum mengantuk tapi kelopak mata dipaksa tutup.

"Awak! Pandanglah sini." Arahku tegas. Lebih tepatnya dengan gaya memaksanya.

Syiraz menurunkan tangannya lalu posisi tidurnya diubah mengiring menghadap ke arah aku sambil menongkatkan kepalanya dengan kedua belah tangannya.

"Speak. Sayang." Dilayankan je perangai isterinya itu.

"Macam mana dengan pekerjaan awak yang urus hotel tu lah? Kerja tu 'undercover' awak juga ke?" Manalah tahu kan. Alasan pertama yang paling mengukuhkan adalah Syiraz tak pernah pergi Malaysia. Jadi, tak mustahil itu hanya pekerjaan untuk mengaburi musuh. Mungkin.

"Nope, its my real job too." Terang Syiraz. Ringkas. Terlalu ringkas. Dia dah mengantuk dah tu cuma mata masih berdegil, tak sepakat dengan tuan empunya badan.

"So, selama ne yang urus hotel dekat Malaysia, orang kepercayaan awak. Tapi kalau yang dekat sini awak yang handle, macam tu ke?" Syiraz mengangguk lemah. Wajah isteri tercintanya itu ditatap.

"Sayang. Enough talking about my work. How about you?" Dia suka mendengar suara isterinya itu tatkala isterinya itu sedang ralit bercerita.

"Me? Nothing special about me." Ujarku merendah diri. Lagipun memang betul. Sejak ketiadaan papa hidup aku terasa terumbang ambing. Aku seakan hilang diri aku yang dulu. Trauma itu..menyakitkan.

"Siapa cakap? You're special to me. Mia bella." Jeda. Tak pernah terlintas difikirannya sedikitpun untuk mempertikaikan kekurangan dan kelemahan si isteri hatta dari sekecil-kecil kuman sekalipun. Malah dirinya bersyukur menjadi suami kepada wanita yang bakal bergelar ibu kepada bakal anak-anaknya dan juga Permaisuri wanita Syurganya kelak.

"I'm addicted to see your smile. Like this." Jari telunjuk dan jari tengah Syiraz menyentuh kedua hujung bibirku lalu senyuman dilorekkan olehnya dengan perlahan dan lembut. Tak kasar. Seakan menyentuh sesuatu yang sangat fragile dan perlu berhati-hati.

Itulah cara Syiraz memperlakukan aku selama ini. Tak ubah seperti permata yang dijaga rapi di dalam sebuah kaca.

Aku tersipu malu. Lebih-lebih lagi apabila ditenung lama oleh Syiraz. Jari jemari halus Syiraz menyentuh kulit pipi, terasa sejuk kulit wajah tatkala hujung jemari Syiraz mengelus lembut pipiku. Syiraz menyelitkan sisi rambut yang terkena wajahku ke cuping telinga.

"Sayang.." Aku mengerut dahi. Syiraz mendekatkan dirinya lalu sebuah ciuman hangat hinggap di dahi aku. Mata aku terpejam. Perasaan berdebar ditahan agar tidak terlalu ketara.

"Truth or dare?" Soalku tiba-tiba setelah menjarakkan diri darinya. Dahi halus Syiraz berlapis. Kening sebelah kanannya ternaik sedikit. Pelik.

"Dare." Namun soalan itu tetap disahut olehnya.

His Remedy of Life [OG]Where stories live. Discover now