Tetap pada pilihan atau berkorban

Start from the beginning
                                    

Jam 5

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jam 5.40 petang di HQ mata . Alicia masuk ke bilik ketua-ketua teras

"Ni semua ketua-ketua kite yang baru, alah kau pun dah kenalkan dengan diorang" Ali memperkenalkan Alicia pada Rizuan, Bakar dan Leon.
" Eah Alicia makin cantik pulak aku tengok kau, lame kite tak pergi misi sesame kan" Ejen Rizuan menyapa Alicia.
" Hihihi.. terime kasih, haah lame kite tak team. By the way, tahniah ejen Rizuan " kata Alicia
" malam ni kau free tak, jom keluar dengan aku nak" Ejen Rizuan mengajak Alicia
" eah saye tak biase keluar malam melainkan sebab misi, sorry Rizuan" balas Alicia
Ali yang melihat Ejen Rizuan mengajak Alicia keluar berase tak tenteram, rase geram, jealous semua bercampur.

Pada malam tu Ali tak dapat nak melelapkan mata. Dia risau gile kalau Ejen Rizuan nak try kekasih pujaan hati dia Alicia.

"Adeyhh apehal dia ajak Alicia keluar eah" Ali mengeluh sendirian
" Setahu aku dia bukan suke Alicia pun dulu, siap suruh aku jalankan Protokol Gergas pulak kat Alicia" fikiran Ali berkecamuk.
Kring....kring....kring... tibe-tibe smartphone Ali berdering
" Eah sape pulak call malam-malam ni" Ali melihat panggilan yang masuk " eah Ejen Rizuan, ape dia nak ni" Ali mengangkat panggilan telefon Ejen Rizuan.
" Helo Ali, besok lepas kerje kau datang rumah aku nak. Ade bende aku nak bincang dengan kau sikit" Ejen Rizuan memulekan kata.
" bole jer, esok aku datang rumah kau. Tapi, kenape tak bincang kat office jer?" kata Ali kehairanan sebab tak pernah ejen Rizuan ajak dia datang ke rumah sebelum ni.
" ade bende privacy aku nak sembang dengan kau, bende ni takder kaitan dengan kerje. Kau datang eah. Aku masak lambchop untuk kau, hahahaha" kata ejen Rizuan bersahaja.
" oookay, aku mari esok " balas Ali
"Bye" -Rizuan
"Bye" -Ali

Pada keesokan harinye di rumah Ejen Rizuan

"Assalamualaikum, kau ape khabar? Camne dengan kerje okay?" Rizuan memulekan bicare
"Waalaikumsalam aku sihat, kerje banyak sikit belakangan ni . Ade ape kau ajak aku mari sini ni" Ali membalas kehairanan.
" Emmm sebenarnye Ali, aku rase ..... aku dah tersuke kat Alicia arr. Kau kan rapat dengan dia. Tu yang aku saje nak sembang dengan kau pasal dia" luah ejen Rizuan.
" hah, ape.... betul ke ni, seriously kau..., "Ali terkejut mendengar kate-kate Rizuan.
" serious Ali, kau rase aku sesuai tak dengan dia" ujar ejen Rizuan.
" kau kan sifu aku, kau hebat lebih daripada aku, semuanye kau ade. Kalau setakat Alicia senang-senang jer kau dapat" balas Ali dengan nada lemah.
" kau rase Alicia suke makan ape. Aku ingat nak belanje dia makan arr" kata ejen Rizuan
" emmm... aku rase bende tu kau kene try and error . Sebab Alicia ni misteri sikit orangnye" Ali membalas.
" thanks Ali sebab lepak dengan aku . Jemput makan Ali . Ni lambchop kau, aku dah masak ni" pelawe ejen Rizuan dengan senyuman.

Pada malam tu selepas solat isyak Ali tak berhenti memikirkan kata-kata Rizuan

" aduhhh sesak fikiran aku ni. Sifu yang aku sangat hormat dah tersuke kat gadis pujaan aku ni. Masalah betul ni" Ali ligat berfikir sendirian.
Ali terus menelefon Alicia malam tu..
" Assalamualaikum, Alicia " kata Ali
" waalaikumsalam Ali, ye ade ape kau call aku malam-malam ni" balas Alicia.
" Alicia macam mane dengan..... luahan perasaan aku kat kau tige bulan lepas.... kau dah ade jawapan...." Ali mule berterus terang
" Emmm.... aku baru teringat nak bagi tahu kau. Tapi aku tunggu mase yang sesuai. Hmmmm... okay aku setuju" Alicia membalas.
" betul ke ni Alicia. Terime kasih sangat-sangat sebab sudi jadi teman hidup aku. Aku bersyukur sangat kau terime" kata Ali.
" hihihihihi, aku akan setia tunggu kau Ali. Tak kire ape rintangan pun yang datang" kata Alicia sambil tersenyum dengan pipi merah padam .
" kalau macamtu dua minggu lagi aku masuk meminang kau . Tunggu aku tau" kata Ali.
" okay Ali aku tunggu. Bye" Alicia menutup perbualan mereka
" bye Alicia " Ali menutup telefonnye. Dalam hatinye rase begitu bahagia. Tapi, Ali memikirkan bagaimana care terbaik untuk dia menerangkan pade Rizuan. Ali begitu menghormati Rizuan.
Malam tu Ali bangun solat tahajjud dia berdoa pada malam itu" Ya Allah, dekatkanlah jodoh aku dengan Alicia. Kau lembutkanlah hati Rizuan agar dia tak berdendam dengan ku" Ali merintih pada Penciptanye bersungguh-sungguh.

 Kau lembutkanlah hati Rizuan agar dia tak berdendam dengan ku" Ali merintih pada Penciptanye bersungguh-sungguh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bersambung.....

Titipan author:
Terime kasih sahabat semua sebab sudi bace coretan saye pade kali ini.
Harap sahabat semua terhibur dengan karya saya yang tak seberape ni.
Kalau sahabat semua nak kritik atau komen untuk penambah baikan saya amat mengalu-alukan.
Nantikan sambungan "Takdir yang terindah ejen Ali dan ejen Alicia" esok 22Feb2018.
Doakan saya diberi kekuatan dan ilham menulis dengan baik.
Assalamulaikum...

Takdir yang terindah (Ejen Ali dan Ejen Alicia)Where stories live. Discover now