Loceng terakhir berbunyi di segenap pelusuk sekolah itu menandakan waktu pembelajaran untuk hari itu sudah tamat.
“Okay terima kasih guys untuk hari ini. So balik nanti, make sure korang buat ulang kaji apa yang kita belajar tadi di rumah. Practice make perfect right?” pesan Cikgu Laila, guru matapelajaran Addmath. Dia pun terus keluar dari bilik kelas 5H menuju ke bilik guru.
“Ara.” panggil satu suara. Ketika itu Afia sedang ralit mengemaskan bukunya dan disimpan ke dalam beg. Dia menoleh. Daniel sedang elok bersandar di meja sebelah sambil kedua tangannya disimpan ke dalam poket. Hanya Daniel yang memanggilnya dengan nama Ara. Singkatan daripada Amara.
Pelajar-pelajar lain pun sibuk mengemaskan barang masing-masing untuk pulang ke rumah. Afia mengangkat kening sebelah.
“Daddy suruh aku bawa kau pulang sekali. Dia tak dapat jemput.” ujar Daniel setelah diam sejenak. Afia hanya mengangguk. Dia sudah biasa. Daddynya tentu sibuk dengan meeting.
Mereka sama menuju ke kereta milik Daniel yang dihadiahkan oleh orang tuanya untuk mempermudahkan Daniel turun dan pulang dari sekolah. Dia sudah cukup umur untuk mendapatkan lesen memandu kereta.
Daniel memulakan pemanduannya keluar dari perkarangan sekolah itu dan meluncur laju di atas jalan raya.
Krik
Krik
Krik....
Dua-dua diam. Melayan perasaan mendengar lagu yang dipasang di radio. Penat sebenarnya. Letih dengan kerja sekolah yang sentiasa bertimbun. Tapi apakan daya. Untuk berjaya mereka sebagai pelajar perlu berkorban. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.
Tiba-tiba Afia duduk tegak. Terkejut Daniel di sebelah. Nasib masih dapat mengawal stering kereta dengan stabil. Budak ni. Apakah.
“Kau kenapa tiba-tiba duduk macam tu? Buat terkejut beruk aje tau.” marah Daniel. Afia tidak menjawab. Bahkan dia memusingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri. Dia memerhati tempat itu.
“Kita nak pergi mana ni Nell?” soal Afia kehairanan. Dia menunjukkan reaksi muka meminta penjelasan dari Daniel. Dia tahu itu bukan jalan pulang ke rumah Afia.
“I have surprise for you baby.” ujar Daniel dengan nada menggoda. Mak aii. Jatuh jantung kalau macam ni. Afia kaku. Dia terpesona sebenarnya.
“Babi kau.” Afia terus memukul lengan Daniel yang elok memegang stering kereta.
“Hoi aku tengah drive ni gila.” teriak Daniel sambil cuba menepis serangan pukulan Afia. Ganas budak kecik ni. Tak padan dengan badan kecik.
“Okay okay. Jangan lah pukul lagi. Aku nak bagi surprise kat kau.” jelas Daniel sambil menepis tangan Afia yang sudah menjadi ketam buatan. Ini memang pengaruh mama.
“Surprise apa?” soal Afia setelah tenang dan duduk diam. Dia menyilangkan tangan ke dada tanda protes.
“Eh kau ni lembap betullah. Kalau aku bagitau kau, bukan surprise namanya.” ejek Daniel bersahaja. Afia sudah mencebikkan mukanya.
“Dah jangan nak buat mulut itik pula kat sini. Turun. Kita dah sampai.” pujuk Daniel yang tak seberapa memujuk. Dia terus keluar dari perut kereta dan melangkah ke sebelah tempat Afia duduk. Gadis itu yang terpinga-pinga apabila pintu kereta dibuka oleh Daniel hanya menurut.
YOU ARE READING
MORE THAN FRIEND (✔️)
RomanceDari best friend forever bertukar menjadi cinta sejati. Love story antara gadis bernama Afia Amara dan jejaka bernama Daniel Carnell. Start : 15 Nov 2019 End : 30 March 2022 Enjoy reading 🤗
MTF - BAB 1
Start from the beginning