"Baby, mana ayah ni? Lambatnya. Penat ibu tunggu".

Aku sudah mula tidak selesa duduk di situ. Mata-mata yang lalu di situ kesemuanya memandang sinis kepada ku.

Asal pulak.

daniel point of view:

Aku keluar daripada bilik mesyuarat itu dan bergegas turun ke bawah selepas Ayu (receptionist) memberitahu ku ada perempuan yang hendak berjumpa dengan ku. Tapi yang peliknya, Ayu cakap dia tak buat appoiment. Siapa tu?

Aku berdiri di hadapan meja receptionist itu dan bertanya kepada Ayu,

"Ayu, mana budak perempuan yang awak cakap tu?".

"Tu". Ayu menunjukkan ke arah tempat duduk menunggu yang ada sedikit jauh daripada mejanya itu.

Mata ku membulat saat melihat figura kecil yang sedang bertongkat dagu, terlena di situ.

"Okay-okay, thank you". Aku langsung bergegas ke arahnya.

...

"Kesian baby, lama tunggu ayah, ye?". Aku mengusap-usap lembut perut isteri ku itu.

"Bunga, bangun. Ni saya ni".

end

bunga point of view:

"Hmm...?". Aku membuka mata dan melihat dia duduk melutut di hadapan ku.

"Lama ke awak tunggu".

"Entah, tanya baby ni".

"Alah, baby, tengok ibu tu. Dia merajuk pulak dah. Baby, cakaplah dekat ibu yang ayah ada meeting tadi, tu yang lambat sikit".

"Lambat banyak". Aku berpaling ke arah lain.

Well, ibu mengandung. Mood dia lain sikit. Sikit-sikit nak merajuk. Lagi-lagi yang dah sedia manja macam aku ni.

"Alah, sorry lah. Meeting penting tadi. Lagipun, kenapa tak tunggu dalam bilik saya?".

"Receptionist tu cakap, tunggu kat sini".

"Mesti dia tak tahu yang awak ni orang penting saya".

Dia langsung duduk di sebelah ku dan mencium pipi ku.

"Dah lah, jangan lah majuk. Saya rindu ni".

"Mana ada merajuk".

"Yela tu. Tengah-tengah mengandung ni lagi manja isteri saya ni". Sekali lagi dia mencium pipi ku.

"Jangan lah, malu".

"Eleh, suka la tu. Dah la, jom pergi bilik saya".

"Okay".

Dia lalu memimpin ku dan kami berjalan menuju ke bilik kerjanya di pejabat itu. Sebelum itu, aku dan dia berhenti di meja receptionist tadi.

"Ayu, ni isteri saya. Nama dia, Bunga. Bunga ni receptionist company ni. Nama dia, Ayu".

Aku menghulurkan tangan ku lalu disambut oleh perempuan muda bernama Ayu itu.

"Sorry, Cik Bunga. Saya baru kat sini, saya-".

"Its okay. Dah jumpa dah pon Daniel".

"Lain kali, kalau dia ni datang sini, terus suruh dia naik bilik saya, okay?".

"Baiklah Encik Daniel".

...

"Awak duduk lah sini dulu, on tv tu. Saya ada sikit lagi kerja ni".

"Sikit-sikit kerja. Kesian baby, datang nak jumpa ayah dia, ayah dia pulak asyik kerja je".

"Baby ke ibu yang rindu ayah ni. Sampai datang office tak bagithu, hm?".

"Ba-baby lah. Bukan ibu. Takde mase ibu nak rindu ayah".

"Yelah, sekejap tau baby. Nanti ayah manja-manja dengan baby". Dia tersenyum manis.

"Baby je? Ibu?".

"Eh eh tadi cakap tak rindu".

"Ish! Takpela".

"Yela-yela, jangan lah merajuk. Of course lah ayah main dengan ibu jugak".

Dahi ku menjadi tempat persinggahan bibirnya.

...

Aku menekan suis on yang ada di alat kawalan jauh televisyen itu dan menekan Disney channel.

Tengok kartun, best jugak!

...

Sedang 'enak' aku menonton rancangan yang bersiaran di televisyen itu sambil memakan Lay Chips, seorang perempuan berskirt yang agak ketat dan singkat menolak pintu bilik itu dan masuk ke dalam.

Bunyi detakan kasut tingginya yang menuju ke arah meja Daniel itu sangat kuat.

"Encik Daniel panggil saya?". Dia berkata dengan suara yang agak menggoda.

Automatik aku berpaling menghadapnya.

"Yes, saya nak awak uruskan jadual saya untuk esok".

Oh, setiausaha kot. Atau orang putih panggil, secratery.

"Okay, Encik Daniel. Lagi, Encik Daniel ada nak apa-apa lagi?". Tangannya bermain-main dengan tali tai Daniel.

Enough is enough, b*tch!

Aku menghempas plastik Lay Chips yang ku pegang itu ke atas meja dan menuju ke arah mereka.

"Who is this, Daniel?".

Hek eleh! Mana 'encik' kau?!

"Saya Bunga. Isteri dia ni ha". Jari telunjuk ku diletakkan betul-betul di hadapan muka Daniel.

Tindakan aku itu semestinya mengejutkan Daniel. Tetapi, perempuan seksi itu hanya tersenyum sinis.

"Ye ke? Ke adik ni? Umur berapa? Sepuluh tahun?".

Pendek sangat ke aku ni?

"17".

"Oh, i 23. Secratery baru Daniel. Mia nama i. Oh, tu perut tu kenapa? Mengandung? Anak siapa?".

"Anak-".

"Oh, i tahu anak luar nikah kan?".

Dasar mulut takde insurans!

Aku tak boleh tahan. Emosi aku tak stabil. Terus aku menangis kat situ sampai terduduk kat atas lantai.

Dia cakap anak ibu anak luar nikah.

Pam!

"Aku jarang tau sakitkan perempuan. Tapi, tindakan kau ni melampau! You are fired Mia!". Suara itu membela ku, aku tahu.

"You slapped me, Daniel? I'm sueing you!".

"Samanlah! Harta aku makan 7 keturunan tak habis. And one more thing, this lady right here, this 17 years old lady is my lovely wife. Whats wrong with 17? I am 17. And anak yang dia kandungkan tu, anak aku!".

"I'm sorry".

"No need, Mia! Now, get out!".

Perempuan itu berlari sambil menangis keluar daripada bilik itu.

"Bunga, you okay?". Daniel memeluk badan ku.

"Dia cakap anak ibu, anak luar nikah".

*sob sob*

"No, no. Ni anak ayah la. Dah lah, jangan nangis, hm? Saya tak nak tengok awak badmood".

"Tapi *hiccup*  tapi".

"Baby, cakap lah kat ibu jangan nangis dah. Ayah kan ada". Matanya memandang tepat mata ku yang masih berair itu.

"Ayah sayang ibu, cakap kat ibu".

"Baby, cakap kat ayah, ibu sayang ayah jugak".

Aku mengelap air mata ku dan tersenyum ke arahnya.

[BOOK 1] BUNGA DAHLIA ||©Where stories live. Discover now