Jak nebýt trapná ani nudná

By Kratula84

3.5K 668 467

Trocha rad a povzbuzení pro ty, co si zatím netroufají psát a publikovat své příběhy. Po Wattpadu koluje řad... More

Začátky jsou vždycky těžké
Hlavní postava
Ještě k hlavní postavě
Když vaše postava otevře pusu
Všechny ty pohledy a flashbacky
Detaily, detaily, detaily
Jedno velké PROČ?!
Pár postřehů k fanfikcím
Dunning-Krugerův efekt
Pasti realismu
Opakování je matka moudrosti?
Podvratná činnost
Zpátky k fanfikcím
Vrah je zahradník!
Historická odbočka
Kuchařka Pejska a Kočičky
Most přes rozbouřený děj
Trocha inspirace pro milovníky historie
Obrácený postup (nejen ve fanfikcích)
I ten nejlepší večírek jednou skončí
Jaký si to uděláš ...
Druhá várka historické inspirace
Čtvrtá stěna je důležitá
Lidé čtěte!
Profíkův zbrojní arzenál
Ruská várka historické inspirace I
Ruská várka historické inspirace II
Fanfikce potřetí
Nepřipravte se o svou výhodu
Špička ledovce
Prakticky perfektní padouch
Fanfikce přesazená do jiné zahrádky aneb AU
Nikdo nečte knihy kvůli prostředku
Potenciální superprůšvih
Lucemburská várka historické inspirace
Zabíjejte miláčky!
Já, já já, jenom já!
O (nejen) historické přesnosti
Géniální mysl
Postava do každého počasí
Strategické plánování
Fanservice
Proč mám ráda Steva Rogerse
Není klišé jako klišé
Taková moderní královská rodinka
Totální sympaťák
Konzistentně nekonzistentní
Činy hovoří hlasitěji než slova
Historie v nedbalkách
Rozmarné 18. století
Rozmarné 18. století podruhé
Pupek světa
Přivolejte FBI
ÉÉÉMÓÓÓCÉÉÉ!!!
Šlechetná srdce a šlechtické korunky
Partička
Vznešená poselství a ušlechtilé ideje
Otrávené jablíčko
Chronohrátky
Mečem i pěstí
OC
Není všechno zlato, co se třpytí
Dobrý konec vše napraví
Sdílení informací
Trocha té parády I
Trocha té parády II
Historické perličky pro inspiraci
Prology a epilogy
Trocha té parády III
Trocha té parády IV
Trocha britské parády I
Trocha britské parády II
Trocha britské parády III
Padouch jako ze škatulky
Papírový pancíř
Informační nálož
Dejte se k bořičům mýtů
105% alibi
Red Herring
Královská firma
Zběsilé 20. století I
Zběsilé 20. století II
Současné královské rodiny, část 1. - zámožní trpaslíci
Současné královské rodiny, část 2. - Benelux
Současné královské rodiny, část 3. - Skandinávie
Současné královské rodiny, část 4. - pompézní obři
Současné královské rodiny, část 5. - bejvávalo
Buďte správní zabijáci
Řeči, řeči, řečičky
Mařenka a Garýček
Odívací skládačka
Klenutý nebo plochý? Toť otázka!
Chytrost nejsou žádné čáry
Bacha na historické fejky!
Alfa a Omega bizarnosti
Superschopnosti jsou na prd
Figur jak na Orloji
Stanovte si limity
Konspirace
Černá díra jménem Mary
Nebuďte berušky!
Hrrr na ně!

Chybovati je lidské

29 5 1
By Kratula84

Tohle jste slyšeli až do omrzení, nejen tady u mně, ale prakticky v jakémkoli rádci pro autory - dobrá postava má chyby.
Teoreticky to není nic těžkého, řeknete si třeba: "OK, tak moje hrdinka bude arogantní a drzá nebo naopak nesmělá a nešikovná," a vesele si to napíšete do představení své postavy.
Jenže stejně jako u pozitivních vlastností, nestačí deklarovat, že postava nějakou charakteristiku má, je potřeba, aby jí taky v praxi ukázala. A u negativnách vlastností to speciálně znamená, že musí hrdinu/hrdinku nebo jejich okolí přivádět do problémů.
Jestliže vaše postava drzostí vždycky všechno získá a arogantní chování jí nikdy nepřivede do potíží s nějakými následky, těžko to vnímat jako charakterový nedostatek.
Jestli chcete příklad, ideální je takový Tony Stark - ten svým arogantním chováním vyprovokoval existenci hned několika marveláckých záporáků. Ovšem ještě lepší než vyrábění si nepřátel je odrazování potenciálních přátel a spojenců - i tohle Tony dost slušně zvládl v prvních Avengers, rozhodně nebyl jedinou provinilou stranou v téhle kauze, ale svýma kecama situaci ani trochu nepomohl a chybělo málo, aby se Avengers nikdy dohromady nedali.

Než se pustíme dál, jedna z mých věčných, oblíbených odboček - častý indikátor Mary Sue je to, že všechny kladné postavy jí milují a ti, co jí rádi nemají jsou nebo se z nich vyklubou záporáci(snad s čestnou výjimkou love interestu, tam můžou probíhat nějací "enemies to lovers").
To je samozřejmě krapátek nuda. Svět není černobílý a někdo na vás může mít alergii, aniž by to byl jinak špatný člověk. Takže i vaši hrdinové občas narazí na někoho, kdo se nestane jejich BFF na první dobrou a budou si muset jeho respek a přátelství teprve zasloužit. Nebo se ani těmi přáteli nestanou, ale dokážou být přinejmenším spojenci proti společnému protivníkovi.

Zpátky k charakterovým vadám - má-li být něco vnímáno jako povahový nedostatek, musí to svému nositeli (a jeho blízkým) způsobovat problémy a ty problémy musí mít jasné a viditelné následky.
Pokud je hrdina dejme tomu drzý na svého šéfa, ten ho vyrazí, ale hned druhý den má hrdina novou, ještě skvělejší práci, pak tu chybí ten následek.
Vaše nesmělá hrdinka prováhá důležitou šanci a pak to musí zbytek děje napravovat, arogantní hrdina na*ere člověka, jehož pomoc bude velmi brzy nutně potřebovat, nešikovný kluk způsobí, že nejen jeho, ale celou partu chytí policie, zbrklá týpka bez přemýšlení vykecne něčí nejtajněší tajemství a rázem nemá nejlepší kámošku, ...
Jen si dejte pozor, aby příčinou těhle potíží byla doopravdy stabilní vlastnost vaší postavy, aby se z ničeho nic nezachovala out of character, jen proto, že to potřebujete do děje.
Úplně ideální je, pokud postava své problematické chování několikrát předvede jen s nepatrnými následky, než jí osud (karma) konečně vyfackuje.

Pokud váháte, jaké špatné vlastnosti vaší postavě dát, aby to působilo přirozeně, dá se vlastně říct, že každá vlastnost dotažená do extrému se stává vadou.
Rozvážnost se překlopí ve váhavost a nerozhodnost, sebejistota v už tolikrát zmíněnou aroganci, rychlé rozhodování ve zbrklost, odhodlání ve fanatismus - tohle se vám může obzvlášť hodit při tvorbě zajímavého záporáka.
Může to být jednoduše i tak, že pokud nějaký postup pomohl postavě několikrát zvítězit, začne ho mechanicky používat v každé situaci, bez ohledu na to, zda se to tentokrát hodí.

Prostě nechte vaše postavy vorat věci a vyžrat si to i s úroky. My všichni chybujeme dnes a denně, proto se nám dobře čte o někom, kdo se dokázal s následky svých činů poprat. Je to mnohem víc inspirativní, než číst o někom, kdo žádné chyby nedělá.

Continue Reading

You'll Also Like

20.4K 1.4K 36
Rok 2200. Celou planetu Zemi zasáhla nukleární válka. Počet obyvatel se snížil o celých 80% a stále jich ubývá. Přeživší trápí hladomor či kontaminov...
7.9K 554 11
-Nemůžeš napravit zlomené srdce. Prostě to nejde. Trpí a hodně. Ale každým dnem se to zlepšuje. Rána se pomalu zaceluje. Vsadím se, že za chvíli bude...
21.6K 502 10
Šestnáctileté Camille se náhle změní život, když ji unese neznámý muž v autě . Když se probudí, zjistí že není úplně v neznámu. Napínavý příběh plný...
26.7K 1.7K 65
Co se stane lidem, kteří mají dar? Lidem jako Michelle? Lidem, které unesou klidně rovnou z jejich vlastního bytu a dělají na nich pokusy? Michelle R...