Seorang Gadis

By IssabellaWarith

4.9K 104 2

Issabella seorang gadis yang kematian ibu dan bapa, lalu diambil anak angkat oleh satu keluarga. Pelbagai uji... More

Pengenalan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
43
44
45
Ending

42

75 1 0
By IssabellaWarith

"Mulai sekarang duduk rumah. No need stay kat kolej. Nak apa apa, papa ada abang ada. Pak Mat pun boleh hantarkan"

Hampir mengamuk papa selepas tahu kejadian menimpa Lisa semalam. Lisa terpaksa akur, kalau papa dah nak mengamuk siapa je tak takut.

"Aduuhh risau betul mama. Lepas ni no need naik grab"

"Yela Lisa minta maaf. Janji lepas ni dengar cakap mama papa."

"Cakap abang tak nak dengar?" Danny mencelah

Lisa menjeling tanpa menjawab. Dua beradik ni kalau tak gaduh tak sah.

"Urm. Papa, mama. Is ada benda nak bagitau"

"Apa dia?"

Semua menanti dengan penuh tanda tanya.

"Han nak akad dulu, majlis kemudian. Mama papa okay ke?"

"Alhamdulillah, papa okay je. Lagi cepat lagi bagus. Bila?"

Mama turut tersenyum.

"Err bulan depan?"

"Boleh sayang. Is kena cepat cepat lah setel borang semua. Nak akad kat mana?"

"Kalau Is nak buat kat rumah Is boleh?"

"Okay tak ada masalah. Its your wedding"

Is cuba memandang Danny, tapi kemas betul Danny tutup kedukaan dengan senyuman.

📄

Is perhati dari tadi Danny keseorangan di laman rumah. Jauh betul termenung dari tadi.

"Fikir apa?"

Danny memalingkan muka dan membalas senyuman. Is tarik kerusi lalu duduk di sisi Danny.

"Danny i nak minta something boleh tak?"

"Huh ? Nak ajak makan steak la tu"

"Bukan, kali ni lain sikit"

"Lain? Nak hati i ke?"

"Ish dia ni. Bukan. Lagi serious"

"Lagi serious? Humm apa erk?"

"I nak u...."

"Nak i ?!"

"Ish tak habis cakap lagilah ! I nak u ada masa akad nikah i nanti. Boleh? Janganlah pergi oversea"

Danny menundukkan wajah. Diraut muka lalu meraut rambut kebelakang. 'Haihh hensem sungguh'

"Is, i tak janji"

"Danny kali ni je. I nak sangat u ada kat sisi i. I tahu u sedih i nak kahwin, i pun sedih jugak sebab lepas ni kita maybe dah tak macam ni. Tapi satu tu je i minta. Anggap je la thats was my wedding gift"

Danny memandang Is tepat di mata.

"Danny i tak ada wali, tak ada blood relatives. So i nak semua orang yang i anggap macam family i, ada di hari bahagia i"

"Hurmmm"

"I taknak kahwin kalau u tak ada"

"Jangan nak mengada la Is, nanti nak jawab apa dengan Han?"

"Ala pleasee la. Im begging u. Kalau u sayang i, u have to be there"

"Janganlah ugut i"

"Nak ugut jugak. Setuju cepat, kalau tak i nangis ni. Air mata dah nak keluar ni. Ngadu kat papa nanti. U selalu buat i ketawa kalau i nangis, nanti kalau i nangis masa nikah siapa nak buat i ketawa ?"

Danny ketawa besar.

"Okay la bie. I janji i teman u nanti masa majlis. Puas hati?"

Danny terpaksa mengalah dengan pujuk rayu Is

"Yeayyy. Thank you Danial Fakhri"

"Akak ! Abang Arman datang ni"

Mereka berempat berborak di laman rumah.

"Gais, aku ada benda nak bagi tahu. Sebelum tu aku nak tanya, free tak weekend ni?"

Is dan Danny dengan muka hairan.

"Free je kenapa?"

"Haaa. Jom gi pulau. Tempat aku sponsor"

"Waaaa Lisa sekali ke abang?"

"Yela, semua"

"Pulau mana Man?"

"Perhentian"

"Aku kena tanya.."

"Han? Dah deal semalam masa balik. Dia on. Cuma tunggu dia tanya Farid dengan Aileen"

"Laju kau buat keje erk?"

"Cuma nya Is , nak minta kau ajak Haris"

"Kalau semua okay, aku okay je. Nanti aku call Haris."

"Abang?" Lisa bersoal kepada Danny yang diam dari tadi.

"Ermm. Kalau semua on, aku on je la"

Jawapan Danny buatkan semua orang gembira.

📄

"Cane? Nak ikut tak?" Soal Han setelah melihat Farid meletakkan telefon

"Dia kalau dengaq ada Is lagi laju lah nak ikut"

"Okaylahh nanti aku bgtau Arman"

"So kau memang confirm la ni nikah bulan depan?"

"Yela"

"Kan baguih tu kawan aku macam ni, sentiasa positive dan yakin. Hang dah kahwin jaga Is elok elok. Dia tu banyak parut dalam hati. Hang ja tempat dia bergantung nanti"

"Amboii kau ceramah aku macam kau abang dia pulak"

"Aku kesian tengok Is tu. Macam macam dah dia tempuh sorang sorang. Kuat betul hati dia, nampak ja manja, tapi ganaihh"

Han mengangguk setuju, betul sangat tu. Manja tapi hati kental.

📄

"Okay Haris see u. Bye love u!"

"Cane? Abang Haris nak ikut tak?"

"Of course"

"Hehehe tak sabar nya nak gi pulau !!"

"Itulah, seronok pula kumpul ramai ramai"

"Bincang apa ni dua orang? Macam seronok je?" Mama masuk ke dalam bilik.

"Arman ajak gi pulau weekend ni"

"Oohh patut seronok"

"Mama jom lah, ajak papa"

"Nooo. Ada wedding invitation la weekend ni. Kawan papa. Takapalah anak anak pergilah. Jaga diri"

"Okay ma."

"Semua pergi?"

"Yes semua. Aileen Haris pun sekali semua"

"Okaylah tu, before masing masing kahwin kan?. Okaylah mama nak masuk tidur. Goodnite anak mama semua"

Dua dua memeluk mama dengan erat.

"Goodnite ma"

Mama melangkah keluar dari bilik Is.

"U nak tido sini kan?"

Lisa angguk.

"Pergi bangun tutup pintu tutup lampu"

"Baik sis !"

Dua dua terbaring melihat siling, dalam samar samar lampu.

"Lisa akak nak tanya ni"

"Apa dia?"

"Lisa tahu kan Danny sukakan someone?"

"Yesss.."

"Lisa tahu tak siapa?"

"Tahu.."

"Siapa?"

"Rahsia"

"Dengan akak pun nak rahsia. So Lisa tahu the whole story la ni?"

"Yess..!"

'So semua sebenarnya dah tahu lama la. Aku je la tak perasan selama ni'

"Kenapa akak tanya?"

"Urmm Lisa tak salahkan perempuan tu ke buat Danny kecewa?"

"Taklah, kenapa nak salahkan. Dia tak tahu pun yang abang cintakan dia. Abang yang buat keputusan nak pendam perasaan dia. So literaly bukan salah siapa siapa"

Is tersenyum lega.

"Lisa pun tak tahulah macam mana abang boleh pendam je perasaan tu. Kalau Lisa mesti hari hari menangis. Pedihnya cinta bertepuk sebelah tangan"

Is tak tahu nak cakap apa. Betul pedih, apatah lagi orang tu ada depan mata.

"Akak, Lisa seronok la termasuk sekali dalam geng akak. Semua baik baik. Kalau minta tolong laju jeee semua"

"Hahah geng?"

"Yelaa, semua umur nak dekat dekat, Lisa je terpaling muda. Macam segan la kan. Baru Lisa faham perasaan dikelilingi kumbang kumbang hensem. Untung akak ramai orang sayang. Sekali ada masalah semua datang protect"

"Hahaha Lisa ni. Lisa tak minat ke kumbang kumbang yang ada?"

"Mana ada yang free dah kak."

"Ada lah. Arman? Haris?"

"Ish gila ke kalau Abang Haris tu. Memang tak la dia nak pandang Lisa"

"Arman?"

"Boleh di fikirkan. Hehe. Tapi Lisa ni siapa je nak. Tengah belajar lagi kot. Tak cantik macam akak"

"Siapa cakap adik i tak cantik? Meh akak basuh kepala otak dia."

Dua dua ketawa besar.

"Kalau Arman nak kat Lisa?"

"Kalau? Kalau la eh. Terima je la. Siapa taknak abang doktor hot hensem !"

"Hahaha. Macam tak tidur dah kita ni banyak sangat nak cerita"

😆😆

Continue Reading

You'll Also Like

1.1M 70.3K 77
The year is 1988, and Finn, Ronan, Becca and Jasper are spending the summer at a reformatory camp located deep in the Alaskan wilderness. The camp, n...
1.4M 41.9K 32
"Daddy?" "No, he is not your da-" "Well hello, there little baby." ❀❀❀ Phoebe and her daughter Echo were an interesting pair. Always clinging to...
609K 22K 23
i went home after a tiring day, i decided to take a nap but when i woke up i got transmigrated into an otome game?! ••• Started: [ 10-27-21 ] Ended:...