GEMUK fabulous!

By jnnh_yhya

490K 23K 367

Mel atau nama gelarannya Comel. Seorang gadis yang agak gemuk dan happy go lucky. Kehadiran Naufal membuka pi... More

Chapter 1 : Fast Food
Chapter 2 : Tingkat 4
Chapter 3 : Album
Chapter 5 : Obes
Chapter 6 : Ayam Goreng
Chapter 7 : Nervous Breakdown
Chapter 8 : Dunia Baru
Chapter 9 : Temu Janji
Chapter 10 : Perampas
Chapter 11 : Bahagia VS Sedih
Chapter 12 : The Truth
Chapter 13 : Reject
Chapter 14 : Muslihat
Chapter 15 : Tragedi
Chapter 16 : Plastic Surgery
Chapter 17 : Kerjaya
Chapter 18 : Encik Boss
Chapter 19 : Arahan Boss
Chapter 20 : Desakan
Chapter 21 : Confession
Chapter 22 : Hari Bahagia
Chapter 23 : Bersama
Chapter 24 : Pengacau
Chapter 25 : Berubah Hati
Chapter 26 : War
Chapter 27 : Depression
Chapter 28 : Gila
Chapter 29 : Rindu
Chapter 30 : Fairytale
Author

Chapter 4 : Suprise Birthday

16.6K 903 4
By jnnh_yhya

"Kau nak pergi mana ni Reena? Bersiap bagai. Holiday lah harini. Duduk rumah jelah." Lea mengomel. Air capuccino dihirupnya rakus.

"Alaa, aku nak ambil barang. Tertinggal semalam. Sekejap jelah. Tak lama pun." Jawab Reena ringkas.

"Nak buat apa harini ye? Call ibu!" Idea yang terlintas difikirannya saat ini.

"Assalamualaikum ibu, ibu sihat? Lea rindu ibu sangat-sangat."

"Ibu pun rindu Lea, bila Lea nak balik? Ayyan asyik tanya makcu dia je. Baliklah jenguk ibu."

Luluh hatinya mendengar permintaan seorang ibu. Sejak dia bekerja memang dia jarang jenguk ibu dan abah. Matanya berkaca. Airmata ditahan supaya tidak jatuh.

"InShaaAllah ibu, ada masa Lea balik jumpa ibu. Ibu dengan abah jaga diri ye? Lea sayang ibu." Lea meletakkan telefon bimbitnya. Airmatanya mengalir deras.

Lea rindu ibu.
Sangat rindu.

Eh? Siapa call, takkan ibu kot. Tangannya laju mencapai kembali telefon bimbitnya. Reena?

"Hello! Lea tolong aku. Aku takut! Tolong!"

"Eh kau kat mana ni?! Cakap. Aku pergi sana."

"Aku kat office! Cepat Lea. Tolong. Arghhhhhh!"

Satu jeritan kuat Reena membuatkan Lea betul-betul panik. Kunci keretanya digenggam kasar. Langkah dipercepatkan lagi. Kereta Lea menusuri jalan laju ke office.

"Reena? Reena? Kau kat mana?!"

Suasana pejabat memang menyeramkan. Sunyi dan gelap saja. Lea berpeluk tubuh berjalan mencari Reena di setiap ruangan.

"Lea datang! Cepat standby!" Reena menjerit sebaik saja melihat tubuh sahabatnya di menuju ke dalam bilik mesyuarat.

"Reena? Mana kau. Keluarkan. Jangan main-main. Its not funny! Pleaselah!" Nada suara Lea mulai meninggi.

"Suprise!!!"

"Happy birthday to you, happy birthday to you, happy birthday to Lea. Happy birthday to you!"

Suara kawan sepejabat bagaikan kumpulan koir di sekolah. Lea terkejut dipermainkan oleh Reena. Lengan Reena dicubitnya tanda geram. Fayyadh yang berjalan ke arahnya dengan kek yang masih berlilin. Lea seakan-akan blur. Dia meniup cakes yang dipegang Fayyadh.

Semua kawannya menikmati jamuan dan cakes yang sudah semestinya di sponsor oleh Fayyadh. Reena, kau memang pandai berlakon. You should win the actress!

"Lea, nah hadiah saya. Jangan bukak sekarang. Bukak kat rumah okay." Tegas Fayyadh.

"And this is for you my beautiful bae!" Reena menghulurkan teddybear hampir sebesar tubuh Lea. Gebu!

Flashback Start

"Omg! Esok harijadi Naufal. Nak bagi apa? Nak beli apa? Naufal suka apa yee?" Mel menjerit dan tertanya-tanya sendiri.

"Makan dulu Mel, jangan gelojoh!" Pesan Encik Nizam.

"Okay dah. Sikit je. Mel dah lambat. Jom kak Nuha!" Mel menarik tangan Kak Nuha yang masih mengunyah roti.

"Hish, Mel ni tak sabar tau!"

"Kak... lelaki suka hadiah apa?"

"Hmm, soalan apa ni? Mel ada boyfriend eh?!"

"Ish! Mana ada. Boyfriend kawan Mel lah. Birthday dia esok. Kawan Mel tak tahu nak bagi apa. Siapalah nak dekat Mel ni. Tengoklah tubuh Mel ni?" Mel menundukkan mukanya. Dagunya berlapis serta merta.

"Oh, ingatkan Mel. Hmm lelaki eh... kalau dia ada budget lebih, belikanlah perfume ke jam ke baju ke? Kalau takde budget... coklat atau bunga dah memadai."

Mel mengangguk faham. Dia tersenyum sendiri. Kepalanya sudah mendapat idea.

"Naufal, esok birthday you kan? I dah book tempat karaoke tau. Kita celebrate kat sana. Okay tak?" Fisya menggoda Naufal.

"Err, rasanya tak perlu kot. Saya... nak balik rumah. Nak baca buku. SPM nak dekat dah kan? So wasting money je kan? Better simpan je." Naufal menolak pelawaan Fisya.

Fisya bermuram. Bibirnya muncung mengalahkan itik. Hana si batu api memujuk Fisya yang sedang marah.

"Korang... hmm.. takde apelah,"

"Hoi dah panggil kitaorang, cakap takde ape? Cakap cepat!" Reena mengugut.

"Hmm petang nanti teman aku pergi mall? Nak beli barang sikit." Mel mengajak teragak-agak.

"Eleh, ingatkan apa tadi. Boleh. Nanti kumpul rumah Mel, aku pergi ambil okay?" Fayyadh menawarkan khidmtnya sebagai driver tidak berbayar.

××××××

"Ibu, ayah. Adik keluar dengan Reena dan Fayyadh kejap? Boleh?"

"Keluar bertiga? Tanya abah dulu." Ujar Puan Naimah.

"Hmm, abah tak sukalah adik dengan Reena berkepit dengan Fayyadh. Adik dah besar, anak gadis tak elok orang nampak dengan lelaki. Ni last eh? Lepas ni nak keluar dengan Fayyadh ajak Kak Nuha atau Abang Nazrin." Tegas Encik Nizam.

"Okay abah. Adik faham. Adik pergi dulu ye?"

Kereta Fayyadh menunggu diluar. Reena kegirangan memeluk bahu Mel. Bermacam aktiviti yang difikirkan.

"So nak mula dari mana?" Fayyadh bertanya sambil berkerut keningnya.

"Aku nak cari something. Korang nak pergi mana-mana pergilah. Nanti dah siap tunggu aku kat Oldtown White Coffe. Aku nak makan hehehe." Mel mengarah tersengih.

Kedai hadiah? Nak beli apa? Mel keliru dengan ideanya sendiri. Dia membelek jambangan bunga, dan bebola kaca di rak namun satu pun dirasakan tidak sesuai bagi Mel.

"Haa! Inilah yang aku cari. Jam tangan Adidas. Smartnya! Kalau Naufal pakai mesti lagi smart."

Pada Mel membeli jam untuk Naufal satu kepuasan. Dia tak sabar lagi untuk berdepan dengan Naufal. Hatinya berbunga-bunga.

×××××

"Naufal... err. Takde apelah."

"Hey Amelia, kenapa ni? Ade apa-apa ke? Just tell me the truth."

Kotak hadiah yang dipegangnya disorok di belakang badan Mel. Dia tidak pernah rasa takut sebegini. Peluhnya mula membasahi dahi.

"Takde apalah. Bye saya nak turun rehat." Mel berlari keluar dari kelas. Dia betul-betul malu.

"Pelik." Naufal bersembunyi di kelas sebelah. Dia tahu Mel pasti sorokkan sesuatu.

"Eh, kalau letak bawah meja dia? Takpayahlah aku cakap dengan dia kan? Tapi... dia tak tahu siapa yang bagi hadiah ni. Hmm." Mel mengomel sendiri.

Hadiah tadi diletakkan di bawah meja Naufal. Sekejap dia ambil, sekejap dia letak kembali. Mel teragak-agak. Sebelum Mel turun ke bawah, dia meninggalkan kotak hadiah di bawah meja Naufal.

Belum sempat Naufal menerpa ke mejanya, Fisya muncul. Rupa-rupanya Fisya juga memerhatikan Mel. Kotak hadiah tadi dibuang ke dalam tong sampah. Hina sungguh!

Wah jam Adidas. Pandai Amelia pilih. Warna biru memang pilihannya.

"Eh, siapa bagi tu Naufal?" Tanya Fayyadh

"Entah, aku jumpa bawah meja." Naufal membalas.

Pipi Mel panas kerana malu. Jam yang dberikan olehnya dibelek-belek oleh Naufal. Ternyata Naufal suka pemberiannya.

"Err Naufal... happy birthday tau. Moga awak sentiasa murah rezeki. Semua yang awak inginkan tercapai." Ucap Mel gagap sedikit.

"Terima kasih Amelia, Fayyadh and Reena. You guys so sweet! Tak lupa juga untuk si pemberi hadiah ni." Naufal sengaja memperli Mel.

"Eh Naufal, petang ni jom pergi taman?"

"Taman? Okay deal!"

"Kau apesal ajak dia pergi taman bagai?!" Mel mencelah.

"Adelah. Kau dengan Reena datang je. Okay bye!" Fayyadh mengelak. Mel mencebik. Fayyadh memang suka berahsia.

××××××

"Eh dah sampai! Cepat-cepat!" Fayyadh panik.

"Suprise! Happy Birthday Naufal!"

Muka terkejut Naufal jelas terpamer. Dia seakan-akan bisu tiba-tiba melihat Fayyadh, Reena dan Mel menyediakan suprise birthday party di taman. Sungguh indah.

"Siapa dalangnya ni?" Soalan pertama keluar dari mulut Naufal.

"Saya tak tahu apa-apa eh. Fayyadh yang ajak datang sini." Mel berdalih. Reena turut menggelengkan kepalanya.

"Thank you sangat. Korang buat aku rasa... dihargai. Even family aku pun lupa harini birthday aku." Naufal jelas gembira.

"Its okay Naufal. This is for you. Special."

Flashback End

"Lea? Lea? Hello? Kau ni rajin betul lah berangan!"

"Mana semua orang?" Lea bertanya

"Dah balik, Lea. Jom kita pun kena balik. Boss bagi guna office sampai 6 petang je."

"Kau berangan apa?"

"Nothing. Aku rindu ibu je."

"Ops! Hadiah aku? Nak tinggal je?" Fayyadh menahan mereka.

"Sorry sorry. Aku terlupa. Korang... thanks sangat untuk senua ni. Aku appreciate sangat. Aku sayang korang!" Lea mula sebak.

×××××××

"Bukaklah hadiah yang Fayyadh bagi tu." Reena mendesak.

"Hmm yelah. Aku bukak."

"Oh wow! Jam! Gucci pulak tu. Untunglah kau." Reena perli sambil tersengih.

"The important thing is... aku lagi suka Mr.Teddy yang kau bagi ni. Tak sabar aku nak tidur, peluk teddybear ni. Geram geram. Gebu sangat!" Lea menggomol teddybear pemberian Reena.

Hi there thanks sudi baca and voted. Memang sekarang slow updated! But sis promise kalau ada masa terluang memang sis update terus.

Continue Reading

You'll Also Like

6 Royals By Ian

Teen Fiction

2.3M 143K 68
Tentang 6 orang pelajar perempuan yang 360° berputar kehidupannya. Lyssa Irene, Nathra Kyara, Amisya Nadine, Ariana Rose, Farra Natrisha dan Iris Ri...
12.4M 542K 74
[Previously known as Mr Tengku VS Miss Flower] [Wattys Awards Winner 2016] Highest ranking: #1 in Romance #1 in Viral list -- "Saya tahu yang awak ak...
3.9M 3.4K 1
Tajuk: KAD Penerbit: Buku Fixi ISBN: 9789670042985 Bil mukasurat: 324 muka surat Harga RM24.90 Sinopsis: Setelah lama belajar di rumah, sudah sampai...