Book 2: Aydan the Angele [✓]

By Nur_Haura

917K 66.4K 6.6K

BOOK ONE: ANNABELLA VALIANT BOOK TWO: AYDAN THE ANGELE BOOK THREE: ARYAN THE FIRST PRINCE ********** Aydan de... More

Prolog
Chapter 1: Aydan
Chapter 2: Free-spirit
Chapter 3: Aydan vs Isabelle
Chapter 4: The Naughty Change?
Chapter 5: New Generation of Heroic Knight
Chapter 6: Intruder
Chapter 7: A Talk with Twin
Chapter 8: Heart to Heart
Chapter 9: Aydan vs Hyrez
Chapter 10: Emelle
Bab 11: Troublemaker
Bab 12: A Great Offer
Chapter 13: Son vs Father
Chapter 14: Royal Peacock and Wild Cat
Chapter 15: Escape
Chapter 16: Secret Reveal
Chapter 17: The Adventure of Aydan
Chapter 18: Dragon Sword
Chapter 19: The Forgotten Island
Who are they?
Chapter 20: Ethereal Guardian
Chapter 21: A story of Aydan
Chapter 22: Reconciliation
Chapter 24: The Precious Tears
Chapter 25: The New Protector of Ancient Labyrinth
Chapter 26: The Gate of Blood
Chapter 27: King vs Queen
Chapter 28: Together Forever
Chapter 29: Crown Prince of Astland
Chapter 30: Twin's Birthday Night
Chapter 31: The Gorgons
Chapter 32: The Awaken of Light
Chapter 33: Mysterious Winged Man
Chapter 34: A Butterfly Messenger
Chapter 35: Drama King
Chapter 36: Two Cousins
Chapter 37: When Royal Peacock Meet Wild Cat
Chapter 38: Twin
Chapter 39: Secret Between Two Cousins
Chapter 40: Aydan's Wrath
Chapter 41: Ice Princess
Chapter 42: The Infinite Light
NH & Aydan
Chapter 43: Nea's Kidnap
Chapter 44: Rescue The Princess!
Chapter 45: The Prince and The Dragon
Chapter 46: The Sacred Blood
Chapter 47: Cousins miss Cousin
Chapter 48: Wake up, Aydan!
Chapter 49: Double Trouble
Chapter 50: Trouble in Lotus Terania
Chapter 51: Rese
Chapter 52: Princess Nea
Chapter 53: Forest Keeper
Important Announcement
Bab 54: A Mission for Heroic Knights
Special Episode with Aydan&Pierce
Chapter 55: I'm Back!
Chapter 56: A silent Town
Chapter 57: Rapturous Sword
Special Episode: Aydan is Fasting
Special Episode: Tart Nenas
Chapter 58: Aydan's Story Telling
Chapter 59: Rese's Decision
Chapter 60: Who Belong the Future?
Chapter 61: Army Base Camp
Chapter 62: Feast is Over
Chapter 63: Guarded
Chapter 64: A Long Night
Chapter 65: Enemy not Enemy
Anak siapa?
Chapter 66: A fallen King
Chapter 67: Kfalion's Words
Chapter 68: Nymph, Guardian of Forest
Chapter 69: Red Moon Eclipse
Chapter 70: Keres
Chapter 71: Isabelle's Choice
Final: Tears of Sorrow
Epilog: Race of Wings
Bonus I: New Age of Sylvania
Bonus II: New Era of Sylvania
Appreciation
Double News

Chapter 23: Ancient Labyrinth

11.1K 902 52
By Nur_Haura

Aydan garu kepalanya yang tak gatal. Macam mana boleh tersilap langkah pulak ni? Dia ingatkan sudah berjaya buka portal, mereka sampai ke Ancient Labyrinth terus. Tetapi lain pula jadinya sampai di Ancient Valcano pula. Nasib baik dia dan isabelle tak terjatuh dalam magma yang sedang menggelegak di bawah kaki mereka.

"C'mon, Belle... This is my first time guna portal. Kau kenalah faham," kata Aydan.

"Kalau aku jatuh macam mana?" marah Isabelle.

"La... Aku sempat selamatkan kau tadi, kan?" balas Aydan.

"Kali ni boleh diselamatkan, kali kedua belum tentu boleh!" marah Isabelle. Lain yang hendak dituju, tempat lain pula mereka sampai. Nasib baik Isabelle sempat berpaut pada rekahan gunung berapi itu dan diselamatkan oleh Aydan. Kalau tak, tinggal nama je.

"Sorry la, Belle... Ala... Kau ni... Itu pun nak marah."

"Siapa yang tak marah bila hampir diambang maut?"

"Yelah, yelah... Aku mengaku salah."

Aydan kembali fokus untuk membuka portal. Kali ini berjaya seperti kali pertama dia lakukan. Cuma belum tahu lagi portal tu menuju ke mana.

"Jom!" ajaknya.

"Kau yakin portal tu menuju ke tempat yang kita nak pergi?"

"Aku yakin!" balaa Aydan dengan bersungguh-sungguh.

Tanpa melengahkan masa, mereka berdua terus masuk ke dalam portal. Hanya beberapa saat saja mereka tiba di jurang gunung. Masing-masing menyandarkan badan pada gunung. Tempat mereka berdiri pula sempit. Isabelle sudah menjeling tajam ke arah abang kembarnya yang sedang tersengih.

Isabelle buka portal menuju ke rumah Theorad. Dengan kiraan 1, 2 dan 3, mereka terus melompat masuk ke dalam portal tersebut. Mereka tergolek-golek diatas tanah di depan Tree. Theorad yang memerhati pasangan kembar itu menggelengkan kepala perlahan.

"Thats great, Aydan! First, valcano and now cliff. Bravo! Bravo!" perli Isabelle sambil menepuk tangan.

"Terima kasih," balas Aydan dengan nada memerli juga.

"Benda yang simple pun kau tak boleh buat!"

"Eh, hello! This is my first time! Its make sense."

"Habis macam mana sekarang ni? Masa dah makin suntuk!"

"Kejaplah! Aku nak fokus ni!"

Aydan kembali fokus. Dia memejamkan matanya. Ruang sekelilingnya bukan lagi gelap dan hitam tetapi putih. Hanya dia seorang sahaja berada di situ. Di sekelilingnya tiada jalan keluar. Dia cuba mencari pintu putih yang dimaksudkan oleh Isabelle. Semakin lama semakin jauh dia berlari tetapi tetara bagai berlari di tempat yang sama.

Macam mana nak keluar dari sini. Aydan merungut kerana tidak jumpa jalan keluar. Semuanya sama baginya.

"Aydan..."

Sayup-sayup dia dengar suara yang memanggilnya. Seperti dia pernah dengar suara tersebut. Dia rasa dekat dengan suara tersebut.

"Aydan..."

"Siapa tu?"

Aydan mula mengatur langkah ke arah suara tersebut. Ia terus memanggilnya tanpa henti. Semakin lama dia melangkah, semakin kuat suara itu kedengaran. Dari jauh, dia ternampak sesuatu yang bersinar. Kakinya melangkah mendekati. Pintu.

"Aydan..."

Suara yang memanggilnya datang dari sebalik pintu tersebut. Tanpa ragu-ragu, dia terus memulas tombol pintu. Cahaya emas keluar daripada pintu tersebut.

"Weh! Sampai bila kau nak tidur?" tegur Isabelle.

Aydan pantas membuka matanya. Tidak jauh dari tempatnya satu portal terbuka.

"Belle! Aku yakin portal ni menuju ke Ancient Labyrinth!" kata Aydan dengan bersungguh-sungguh.

"Kau yakin?"

"Kali ni aku betul-betul yakin!"

"Jangan kali ni berada dalam mulut buaya sudah," perli Isabelle.

"Kali ni betul punya," kata Aydan sambil menolak badan adik kembarnya untuk masuk ke dalam portal yang dibukanya sendiri. Mereka sama-sama melangkah masuk ke dalam portal.

Sepuluh minit kemudian, mereka tiba di hadapan pintu gerbang sangat besar dan gah berdiri di hadapan mereka. Terdapat ukiran tulisan purba di atas pintu gerbang tersebut. Di tengah-tengah terdapat satu lubang yang memanjang dan senipis pedang. Selain itu, pintu tersebut diselaputi dengan akar yang menjalar. Nampak seperti sudah usang. Kawasan di sekeliling mereka diselubungi kabus.

"Bagus betul kau ni!" puji Isabelle.

"Aku yakinlah ini tempatnya,"

"Ya? Tak macam Ancient Labyrinth pun,"

"Manalah aku tahu! Aku bukan selalu ke sana!"

Isabelle melangkah mendekati pintu gerbang tersebut. Dia meneliliti pintu tersebut jika terjumpa apa-apa klu. Nampak seperti pintu ni dah lama tak dibuka. Lubang yang nipis itu diteliti. Kalau masukkan pedang di dalam lubang ni, muat tak? Pedang yang tersisip dipinggangnya ditarik keluar lalu dicucuk pada lubang tersebut. Muat! Dia menunggu untuk beberapa sat tetapi tidak apa yang berlaku.

"Belle... Kau pandai membaca tak?"

"Apa?"

"Tu..." Aydan tunding jari ke arah tulisan purba.

"Bahasa purba Lvanians kau tak boleh baca ke?"

"Aku lupa," balas Aydan dengan sengihan.

"Basahkan rakan perjuanganmu dengan darah keturunanmu."

"Apa maksudnya?" tanya Aydan.

"Kejaplah aku nak berfikir! Kau pun kena fikir jugak!"

"Siram kawan kita dengan darah!" balas Aydan tanpa berfikir panjang.

"Bukan itulah maksud dia."

Aydan sudah berkerut dahi memikirkan teka-teki itu. Buat kali pertama dia kerahkan otaknya untuk berfikir. Ini yang dia tak suka.

"In war, the only friend you have is your sword. So, feel it, trust it and believe on it."

Tiba-tiba dia teringatkan pesanan bondanya. Pedang adalah satu-satu kawan di medan perang? Basahkan rakan seperjuanganmu dengan darah keturunanmu. Hmmm... Kalau aku, pedang juga merupakan rakan seperjua...

"Aku tahu!" jerit Aydan sambil memetik jari.

"Apa dia?"

"Rakan seperjuangan tu pedang. Di medan perang, pedang pun merupakan rakan seperjuangan kita selain rakan-rakan yang lain. Jadi, Basahkan pedang dengan darah sendiri."

"Sejak bila kau jadi bijak?"

"Aku memang dah bijaklah!"

"Jadi, darah siapa yang diperlukan?" tanya Isabelle.

"Darah kaulah!

"You solve the riddle. So, use your own blood!"

"Kalau tak jadi?"

"Kita cuba darah aku pulak. Sekarang ni, cuba darah kau dulu."

"Okey!"

Aydan menarik pedang yang tersisip dipinggangnya. Dia melukakan tangannya dengan pedang tersebut. Dia titiskan darahnya pada pedang tersebut. Setelah selesai, dia mencucuk masuk pedangnya ke dalam lubang tersebut.

Klak!

Bunyi seperti sesuatu terbuka memberi harapan kepada mereka untuk membuka pintu gerbang. Tidak berapa lama kemudian, darah yang masih ada pada pedang tersebut seolah-olah meresap ke seluruh corak pada pintu itu. Akar yang menjalar hilang. Tulisan purba pula bersinar apabila darah Aydan memenuhi. Setelah darah memenuhi setiap ruang, pintu tersebut bercahaya.

Klik!

Pedang yang dicucuk terkeluar sedikit. Aydan menarik pedangnya. Darah yang membasahi pedangnya tadi hilang. Dia kembali menyimpan pedang tersebut. Perlahan-lahan pintu gerbang itu terbuka dengan sendiri. Cahaya yang keluar dari sangat menyilaukan mata mereka tetapi berkurangan apabila pintu tersebut terbuka sepenuh.

"Your blood and Dragon Sword is the key. Its not surprise at all. Because dragon heir is the Protector of Ancient Labyrinth," kata Isabelle.

Mereka sama-sama melangkah masuk ke dalam. Sebaik sahaja mereka tiba di dalam, pintu gerbang tiba-tiba hilang. Hanya kabus yang mengelilingi mereka saat itu.

"Mana pergi pintu tu?"

"Don't ask me. Aku pun tak tahu."

"Habis tu kita nak keluar macam mana?"

"Aku rasa kita tak boleh berpatah balik. Kita kena teruskan jugak. Besides, we already at the right place," kata Isabelle apabila ternampak satu lorong.

"Maksud kau?"

"Itu cuma anggapan aku je. Jom kita masuk laluan tu."

Mereka berdua melangkah masuk ke dalam laluan tersebut. Laluan tersebut agak besar sehingga mereka boleh berjalan sebaris seramai 20. Kiri kanan mereka terdapat tembok tinggi yang diperbuat daripada batu. Laluan yang mereka lalui pula berliku-liku. Kadang-kadang mereka menemui jalan mati dan terpaksa patah balik. Kadang-kadang mereka melalui jalan yang sama. Sudah berejam-jam mereka berada di situ tetapi masih tidak jumpa jalan keluar.

"Bila boleh keluar ni?" rungut Aydan. Badannya disandarkan pada tembok.

"Its a maze. Susah nak keluar dari sini," balas Isabelle.

"Sampai bila kita terperangkap dalam maze ni?"

"Manalah aku tahu," balas Isabelle.

Tiba-tiba sesuatu melompat ke atas kepala Aydan membuatkan Aydan terkejut. Ia menggigit dan mengusutkan rambut Aydan. Tangannya mahu mengambil sesuatu yang berada di atas kepalanya tetapi tangannya pula dicakar. Isabelle hanya memerhati abang kembarnya diserang sesuatu. Tidak ada tanda-tanda dia mahu menolong.

Grrrr!!!

Ia menderam marah dengan mengigit rambut Aydan. Setelah bersusah payah mahu mengambik sesuatu itu, akhirnya dia berjaya. Sesuatu yang menyerang Aydan sebenarnya seekor singa yang masih kecil.

Grrrr!!!

Singa kecil itu menderam sehingga menampakkan taringnya. Kakinya mahu mencakar muka Aydan tetapi Aydan menjauhkan singa kecil itu dari mukanya. Ekornya terliuk kentok ke kiri dan ke kanan.

"Its two-tailed cub," kata Isabelle.

"Haahla," balas Aydan yang baru perasaan yang ekor singa kecil itu ada dua.

"This cub one of Celestial Beast."

"Maknanya?"

"We're at Ancient Labyrinth. So, to get out from this maze. The cub can show us the way. He know the way out."

"Macam mana kau tahu?"

"Mesti ada jalan masuk ke sini."

"So, little cute lion. Show us the way," kata Aydan.

Grrrrr!!!

"Kau buat dia marah."

"Salah ke apa yang aku cakap?"

"Put it down," arah Isabelle.

Aydan hanya menurut. Dia meletakkan singa kecil itu ke tanah. Jarinya menolak dahi singa kecil itu apabila ia mahu mencakar kasut Aydan. Ia menderam marah.

"Alololo... Comelnya kau ni," kata Aydan.

Grrrr!!!

Singa kecil itu menggigit tangan kanan Aydan yang memakai sarung tangan. Ia menarik sarung tangan itu semampu yang boleh. Aydan mengalah lalu menanggalkan sarung tangannya. Singa kecil itu berhenti meragam sebaik sahaja Aydan menanggalkan sarung tangannya. Anak matanya galak memerhati simbol di tangan Aydan.

"Kau nak tengok ni?" Aydan menunjukkan simbolnya kepada Celestial Beast yang masih muda.

Ia mula menderam manja. Kepalanya digeselkan pada kaki Aydan.

"Manja sebenarnya kau ni," kata Aydan sambil mengusap kepala singa kecil itu. Ia mula berlari kemudian berhenti seolah-olah mahu Aydan mengekorinya.

"I guess he want to show the way out," kata Isabelle.

"Lets go then." Aydan kembali memakai sarung tangannya. Mereka berdua mengikut Celestial Beast yang masih muda itu menunjukkan jalan keluar.

Selepas setengah jam mereka mengekori singa kecil itu, akhirnya mereka menemui jalan keluar apabila ternampak cahaya dari jauh. Celestial Beast yang masih mentah itu terus berlari keluar menuju jalan keluar. Aydan dan Isabelle mengekori dari belakang.

Sebaik sahaja melangkah keluar dari maze itu mereka terpegun. Pemandangan yang terbentang diruang mata sangat indah. Mereka boleh lihat Celestial Beast dari pelbagai spesies berada di situ. Berkumpul dan bermain sesama mereka.

Tumbuh-tumbuhan dari pelbagai bentuk dan warna tumbuh merata-rata tempat. Ia seakan-akan seperti hutan tetapi ada kawasan yang lapang menjadi tempat tumpuan Ancient Beast. Di tengah-tengah kawasan tersebut ada sebuah tasik yang besar cukup sebagai sumber air bagi semua Celestial Beast. Di sinilah tempat Celestial Beast berehat jika tidak diseru tuannya.

"Where the cub?" tanya Aydan baru perasaan yang singa kecil iti tiada bersama mereka.

"May be playing with his friends."

Mereka melangkah mendekati kawasan lapang yang penuh dengan Celestial Beast. Kehadiran mereka tidak disedari oleh haiwan yang berada di situ.

"All I see Celestial Beast. Where the Ancient Beast?" soal Isabelle.

"Err... Belle... You should greet that pal first before you greet the others," kata Aydan sambil mendongkat wajah ke arah langit.

Bunyi kepakkan sayap memaksa Isabelle mendongak ke atas. Ia terbang ke arah mereka berdua dan mendarat di hadapan pasangan kembar tersebut. Ia merenung tajam ke arah Aydan.

"Belle... Selamatkan aku!" Aydan menyorok dibelakang adik kembarnya takut Ancient Beast tu membahamnya.

"Kau tidak memberitahuku tentang kedatanganmu dan kembarmu ke sini."

"Many things to sort of," balas Isabelle.

"Well, well, well... What we have here? You have no room to run, young boy. This is my territory."

"Aku minta maaflah!"

"Sebab?"

"Kutuk pedang kau. Griffin Sword. I'm sorry!" ucap Aydan.

"You will feel my wrath, kiddo!" ujar Griffin. Ia melangkah mendekati Aydan.

"Belle... Kau cakaplah kat dia. Jangan bunuh aku. Kan aku dah minta maaf," ujar Aydan. Perutnya sudah terasa kecut.

Griffin hanya memerhati lagak Aydan yang bersembunyi di belakang Isabelle. Ia dapat mengagak yang Aydan belum tahu yang dirinya boleh dikawal oleh Aydan sendiri. Selain itu, dia juga tidak boleh mencederakan Aydan.

"Seriously, Aydan. You don't have any idea?"

"Apa?"

"Just ignore him. Follow me. I bring you to the palace."

"This place have palace?" tanya Aydan seakan tak percaya.

"You better shut up, boy. Before I rip your throat," kata Griffin memberi amaran.

Mereka mengekori Griffin yang terbang rendah. Pokok yang dilentur membentuk pintu gerbang dan dihiasi dengan bunga pelbagai jenis warna mengambut kedatangan mereka.

Griffin berhenti terbang apabila sampai di sebuah taman yang terdapat sebuah tasik berwarna hijau zamrud. Airnya datang dari awan yang berwarna biru firus. Seakan-akan tempayan yang mencurah air ke dalam tasik itu tanpa putus. Bunga teratai yang tumbuh di dalam tasik tersebut merupakan teratai kristal. Terdapat rama-rama pixie dari pelbagai warna berterbangan diudara.

"Welcome to Ancient Labyrinth."

Continue Reading

You'll Also Like

25.6K 1.9K 29
Clara Eden Edryana × Mark Ariel Danieyl °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° Dia misteri Wajahnya seri...
240K 10.3K 29
Kisah mengenai seorang gadis yang tidak pernah merasai kasih sayang seorang ibu.Dia hanya mendapat kasih seorang ayah.Semua ini berlaku disebabkan ib...
304K 14.9K 34
•B O O K T H R E E• COMPLETE✔️✔️ 23/9/19 #1 RANK IN ACTION GENRE 12/12/19 #1 RANK IN MAFIA •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Hasl...