Lepas sdh kasih keluar duit sa pun balik takut baby Rura nangis. Lagi pun air susu sa sdh mula menembusi baju dan terasa sakit. Bf Yeen mau hantar sa balik tapi sa mau naik teksi ja. Sengaja sa bagi dorg peluang dating sa faham juga lagipun hjg mggu kn. Bff sa pun terpaksa mengalah sa tda mau kena htr. Rustam pun call2 sdh sa mgkn dia rindu baby Rura. Sampai rumah ibu sa cari Rura. Esok dia sa mau balik sdh tapi tda sangka lepas sa smpai rumah ibu Rustam pn dtg beberapa mnit dari tu. Rustam dtg mau jemput kami pulg rumah. Sa minta izin la dgn ibu dan hulurkn sedikit duit blanja dan keperluan ibu. Kak Fitri dan abg Wan dgn anak dorg pn adam sa beterima kasih dgn dorg sbb baik sama sa dgn baby. Walaupn dorg bkn dari kluarga yg senang tpi dorg tetap bahagia.
Time dlm pejalanan.
Rustam- Banyak barang sayang beli.
Mcm lain ja cara dia bcakap tu. sa faham dia hairan kali sbb duit yg dia bagi sa ckup utk beli lauk bila bermalam dirumah ibu.
Sa- oh. Ini tadi Yeen Ain sama Erda belanja utk baby. Dorg baru gaji. Duit yg sa bagi ibu tadi tu duit simpanan syg. Adalah sikit2.
Terpaksa tipu Rustam. Duit sa yg ada tadi sa guna belanja kwn2 sa mkn sbb sa mmg niat. Lagipun dorg bff sa lama tda jumpa. Sampai ja dirumah kami. Sa nmpak barang2 kami kena kemas sdh.
Sa- Apa ni bang? Napa barang kita kena kemas?
Rustam- sbb itulah abg ambil syg. Esok kita pindah. Abg sdh dapat kerja di syarikat lain. Kerja kebun juga tapi tempat tu bagus dekat dengan family abg yg lain. Harap fmly abg yg ni baik, sebab abg sdh ceritakan semua tentang syg. Dorg pun tau yg ipar sendri pun tda suka syg. Family abg disini semua lelaki tapi sdh ada bini. Bini dorg di kampung(indon).
Lega juga sa lepas dengar tu smua. Keesokan pagi kami bersiap dan datang satu lori angkat barang kmi. Masa tu sa sibuk urus pindah kami smpai lupa bagitau ibu. Ahirnya sa sdh ada ditempat baru dan rumah kayu yg cantik, besar, ada 3bilik. Sangat selesa bagi sa. Sekeliling rumah ada 3rumah bdekatan. Satu tu mcm workshop sbb bnyk brg kreta begantung dan ada kreta kena cat. Jiran2 ada yg datang pigi rumah. Peramah pula dorg ni walaupn tda kenal. Dorang tlg angkat2 barang yg belum kmi angkat. Family dia disini pn baik. Sambil tlg2 angkat brg sambil tu dorg begurau. Rasa mcm lama sdh kenal dorang. Tda sempat pn sa besalaman dgn fmly Rustam sbb dorg sibuk angkat barang. Sa pula urus baby Rura. Lepas baby Rura tidur sa berdiri pigi dapur buat minuman. Sa keluar hidangkn utk tetamu sambil duduk ramai2. Jiiran yg lain sdh balik time tu.
Rustam- syg, sini duduk. Kenalkn inilah pakcik2 abg.
Rustam kenalkn satu2 family dia. Ni pakcik A, B, C . Sa bagi nama bgtu ja supaya senang ingat😆. Ini sepupu anak blablabla. Ok habis ringkas seja. Siap kenalkan dorg semua. Semua pn nampak mesra ja. Sa minta diri tgl kn dirg sbb mau tgk baby Rura yg masih tidur. Sambil tu sa befikir takkan smua dorg tu tgl disini? kami satu rumah? Oh god! Napa Rustam tda bagitau sa😠. Walaupn dorg family Rustam sdh kahwin tapi dorg smua lelaki. Lainlah kalau bini dorg sama2 tgl sni. Mengelamun lagi sa befikir smpai tda sedar Rustam ada disebelah sa.
Rustam- syg fkr apa tu?
Sa- eh. Tda apa lh. Cuma blum biasa tempat baru kan. Hmmm, bang. Pakcik2 abg tu tggal sama kita ka?
Rustam- oh. Jadi syg fikir pasal pakcik abg la ni.
Sa angguk ja tnda iya.
Rustam- tda la syg. Dorg tgl jauh dri sini cuma kerja disyarikat yg sama dgn abg. Dorg dtg ni mau tlg abg ja sambil tgk bini abg ni😊. Pakcik2 abg puji syg cantik dan baik.
Sa pun kembang sikit la kena puji😁. Hari tu kmi penat urus pindah. Lepas kemas2 barang smua trus tidur. Nasib baby Rura senang tidur. Bila sedar ja hari sdh gelap. Sa hairan pula suasana lepas bangun. Sa lupa yg sa baru pindah😂. Tda lama tu pintu kena ketuk. Rustam bgn pigi buka pintu. Rupanya jiran kmi yg ada workshop tu bini dia hantar lauk makan malam. Waaahhh, best juga tggal sni ada lagi kawan baru sa dlm hati sa. Lepas kami makan malam, Rustam uruskn baby. Baru sa teringat bff sama ibu. Sa call bff sa mau bagitau sa sdh pindah lpas tu sa call ibu. Biasanya sa mau call ibu mesti sa call kak Fitri (menantu ibu) ja. Tapi kak Fitri tda sambut pula. Kalau sa call pn mestu kak Fitri pass bagi ibu sambut. Tiba2 lpas tda kna sambut tu kak Fitri call bagitau ibu tda mau cakap dgn sa. Sa tanya knapa tapi kak Fitri mcm mau tda mau bcakap. Dari sana sa boleh dgr suara ibu ckp "jangan dilayan anak tda kenang budi".
Sa hairan knapa dgn ibu? Knapa tiba2 marah? Takkan dia merajuk sbb sa pindah tda bagitau? Tapi baru berapa jam ja sa pindah. Mesti ada sbb lain ni. Sa try call Erda sbb Erda kenal dan rapat juga dgn ibu. Tapi hampa Erda ckp dia tda tau apa2. Sa tda senang hati sdh time tu terus ja sa bagitau Rustam. Rustam angkat bahu tanda tau apa2. Sa cuba chat kak Fitri.
Sa📩kak, apa masalah ibu? mcm ni la kak. Esok jan dlu kmu pigi mana2 sa mau dtg jumpa ibu.
KakFitri📨maaflah Chels, ibu tda suruh adik dtg.
Sa📩tapi kenapa kak? Tlg lh bagi tau kak. Mcm mna mau selesaikan masalah? macm mna sa mau dgr pnjelasan kmu apa sbb ibu marah betul sama sa kak?
KakFitri📨dik, akak sdh janji sama ibu tda bagi tau apa2. Ibu ckp cukup jelas sdh.
Sa📩sa btl2 tda faham oh kak. Tiba2 ibu marah. Bila sa tanya apa masalah. Ibu ckp sdh jelas. Apa yg jelas ni? Sa yg tda jelas smua ni.
Kak Fitri tda reply sdh trus dia call.
Sa📲helo.
Ibu📲helo, Chels! Tda sangka kau buat mcm tu di belakang ibu! kau ckp ibu yg bukan2. mmg kita tiada kaitan keluarga tp sa sdh anggap ko mcm anak sa sndri tapi sa silap!! Jgn lagi call ibu, jgn ganggu Fitri dgn msg2 tu smua kw hantar!!
Tuuuuuutt!! Terus call di matikan. Sa betul2 tda tau apa2. Apa yg sdh jadi ni sbnarnya😭. Jangan2 ibu😱
Bersambung