Rayyan's POV
Aku taktahu kenapa hati aku sakit sangat. Nak kata aku ni baik sangat dengan dia, tak pun. Aku garang je dengan dia. Aku selalu marah,tengking. Aku rasa bilangan hari yang aku cakap secara baik dengan dia pun boleh kira dengan jari tapi dia tak pernah pun kisah. Melawan lagi adalah. Dia siap panggil aku singa lagi. Bukannya aku tak perasan cumanya aku buat tak dengar je. Sejak kes dekat Sabah tu, hati ni rasa lain gila. Takkan aku suka dia kut? Fuh! Sakit hati lah. Tak pernah-pernah lagi aku rasa macam ni. Not even with Nia a long time ago. This girl left a big impact to my heart and I hate this feeling damn much!
"Shah! Oh Shah!" Panggil maklongku, Tengku Raziah.
"Ye maklong. Kenapa?" Soalku sambil menuruni anak tangga. Jangan terkejut sebab aku dengan penuh sukacita membawa diri ke rumah maklong. Aku rasa lebih tenang dekat sini. Suasana dekat rumah maklong memang menenangkan. Konsepnya macam rumah kampung yang moden. The best part is rumah maklong dekat dengan tasik. Tempat tu lah tempat kegemaran aku dengan Ros.
"Maklong nak keluar kejap." Ujar maklong sambil menyarung kasut.
"Huh? Maklong nak pergi mana?" Soalku.
"Ni ha maklong nak hantar kek orang pesan dekat maklong kelmarin." Jawab maklong sambil menunjukkan dua kotak kek di dalam paper bag. Maklong aku ni terkenal dengan business. Pastries,cakes and birthday planner. Itulah kepakaran maklong aku. Waktu nak sambut hari jadi aku dulu, dialah yang akan uruskan semua.
"Nak Shah tolong bawa kereta ke?" Soalku lagi.
"Takpayahlah. Lagipun maklong nak pergi ambil orang dekat airport. Jauh perjalanan. Kamu rehat lah dekat rumah. Tengok tv ke dengar radio ke. Ha kalau tak tahu sangat nak buatpe kamu pergi mini library. The small room on the third floor. You know where it is kan?" Kata maklong.
Aku sekadar mengangguk. Rumah maklong tiga tingkat dan besar tapi yang duduk rumah ni hanya maklong, Remy dengan Ros. Tapi aku tak pasti lah Ros still stay sini ke tak. Sebab maklong kata Ros sewa rumah dengan kawan dia. Entahlah. Dah lama sangat tak jumpa si mulut murai tu.
.........................
Fatihah's POV
"Mak nak air milo ke kopi?" Soalku.
Mak hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala.
"Mak taknak? Ayah?" Aku memandang muka ayah pula. Jawapan ayah pun sama macam mak.
"Serius ni taknak? Penat adik buat." Kataku sedikit kecewa. Mak dan ayah senyum lagi sambil memandangku. Tanpa sepatah kata, mak dan ayah bangun meninggalkan meja makan. Pintu utama menjadi tempat perhentian mereka.
"Mak dengan ayah nak pergi mana? Sarapan ni? Duduk lah dulu." Ujarku sambil memegang tangan mak dan ayah.
Mereka memandang sesama sendiri kemudian mengusap kepalaku sambil tersenyum lagi. Ish! Senyum senyum. Aku taknak senyuman aku nak jawapan,suara. Aku nak dengan bebelan mak bila minum milo yang aku bancuh. Aku nak dengar pujian ayah terhadap kopi yang aku bancuh. Aku nak dengar suara diorang.
"Tiga benda je yang mak dengan ayah nak pesan. Pertama, jangan abaikan tanggungjawab kamu. Kedua, be happy. Don't think too much. Don't blame yourself, don't torture yourself. Look at the positive side. Ketiga, sentiasa ingat yang mak dengan ayah sayang sangat dekat kamu. Sayang sangat sangat. But now, you need to be independent. Mak dengan ayah nak pergi jauh. Jaga diri kamu,hormat kakak-kakak dan abang ipar kamu." Pesan mak kemudian mencium dahi aku. Aku terkedu mendengar pesanan mak. Otak lambat nak proses apa yang mak kata.
"Jangan buat benda yang tak baik. Jadi anak yang soleh ye nak? As, jom." Pesan ayah pula kemudian menarik perlahan tangan mak.
"Eh ayah nak bawa mak pergi mana? Adik nak ikut." Kataku sambil memegang tangan mak dengan ayah. Aku genggam sekuat-kuatnya. Aku rasa tak sedap hati. Air mata jangan katalah, dah berlinangan ni.
"Asalamualaikum sayang." Ucap ayah dengan mak sebelum mereka melepaskan pegangan tangan aku. Cahaya yang terang membuatkan mata aku silau. Dalam sekelip mata mak dengan ayah hilang daripada pandangan.
"Mak ayah?" panggilku. Tiada sahutan.
"Mak! Ayah!" Panggilku lagi. Kali ni lutut aku dah jadi macam sumi bila tak letak dalam peti sejuk. Lemah semacam.
"Mak ayah!!" Aku panggil lagi dengan suara yang serupa komander bagi arahan. Aku nak dengar sahutan daripada mak ayah.
"Selamat tinggal sayang." Aku menoleh ke kiri dan kanan. Bisikan suara mak dan ayah.
"Mak ayah!!" Jeritku. Aku terjaga dengan nafas yang tercungap-cungap. Peluh membasahi badan termasuk dengan air mata yang masih bersisa.
"Kenapa dik? Kau mimpi lagi ke?" Soal satu suara. Aku menoleh ke kiri dan melihat Kak Tiqah sedang berbaring mengiring menghadapku dengan mata yang sedikit terbuka. Barangkali terkejut dengan jeritanku.
Aku mengurut dahiku. Ya Allah peningnya kepala. Perlahan-lahan aku turun dari katil dan menuju ke bilik air untuk membasuh muka.
Keesokkan paginya..
"Semalam kamu mimpi lagi ke?" Soal Kak Tiqah.
Aku mengangguk sambil menguis-nguis mi goreng di dalam pingganku. Tak berselera nak makan sejak kejadian hari tu. Memang aku rasa badan aku susut sebab kain baju kurung aku longgar.
"Sabar ye dik. Akak tahu dugaan ni menyakitkan tapi apa yang kita mampu buat? Kita hamba Allah. Semua tu takdir. Adik kena redha. Relakan diorang pergi." Ujar Kak Tirah sambil mengusap perutnya yang hampir masuk 9bulan.
"Adik tahu tapi entahlah kak. Adik tak bersedia nak tempuh semua ni seorang diri. Adik rasa macam dunia adik gelap sangat. Adik--"
"Habis akak ni siapa? Kak Tirah? Abang Haikal? Dik, kami ada untuk adik. Adik kena kuat untuk mak dengan ayah. Dah tiga hari diorang pergi dik. Kak Tiqah tahu sebelum tidur adik akan menangis meratap. Sebab tulah adik mimpi yang bukan-bukan. Adik please wake up. You're an adult. You need to be strong for them. Mak dengan ayah mesti kecewa bila tahu adik asyik meratap macam ni. Diorang pun tak tenang dekat sana." Kata Kak Tiqah panjang. Aku menghela nafas berat. Wajah kakak-kakak dan abang iparku dipandang satu persatu.
"Betul apa Fatiqah cakap tu dik. Adik cuba tengok cermin. Dah serupa mayat hidup tahu tak? Dengan muka pucat, bibir kering. Ha tu hitam bawah mata,sembap. Hish! Kalau kau keluar rumah, abang guarantee hundred percent the neighbors will run away." Ujar Abang Haikal. Aku tersenyum nipis.
Betul lah apa yang Abang Haikal kata. Sejak pemergian mak dengan ayah, aku jadi tak terurus. Hei! Bukan sampai tak mandi okay? Aku mandi juga cumanya aku tak bersiap lah. Tak pakai bedak, lip balm. Kadang-kadang aku pun terkejut bila tengok muka aku dekat cermin setiap pagi. Dah macam hantu Kak Limah je cuma bezanya rambut aku tak kembang macam Kak Limah.
"Lepas ni adik nak ikut tak? Akak nak pergi jenguk Idham dekat rumah mak dia." Tanya Kak Tirah.
"Ha okay." jawabku pendek. Idham pun terlibat dalam kemalangan tu cuma tak teruk macam mak dengan ayah sebab kereta tu langgar sebelah penumpang. Kebetulan masa tu mak pun duduk disebelah kiri tempat penumpang.
..............................
"Korang sembang-sembanglah dulu. Ibu pergi buatkan air." Kata Makngahku, Puan Aisyah ibu kepada Idham. Kak Tirah dan Abang Haikal turut mengikuti Makngah meninggalkan aku,Idham dengan Amira, adik Idham yang sibuk mewarna.
"Kau masih marahkan aku ke pasal kemalangan tu? Baru harini aku nampak kau datang jenguk aku. Masa dekat hospital kau tak datang pun tengok aku. Sedih tahu?" Ujar Idham.
"Bukan salah kau pun. Cuma entahlah aku tak boleh fikir macam mana kau boleh cedera tapi tak seteruk mak dengan ayah." Aku melihat wajah Idham.
"Aku berhenti dekat bahu jalan siap nyalakan double signal light lagi. Aku berhenti sebab paklong kata dia rasa macam dia terlupa nak bawa beg kau. Kebetulan masa tu aku baru nak turun dari kereta sebelum kereta yang entah dari celah mana dia datang langgar kereta aku. Jauh juga weh aku jatuh dari kereta aku. Aku berani sumpah Tihah bukan aku dalang kemalangan tu. Kau tengok ni kaki aku patah, tangan aku calar. Tinggal parut ni weh! Habislah awek aku reject aku nanti." Jelas Idham panjang lebar. Aku ketawa kecil melihat muka Idham yang monyok. Buruk weh!
"Yelah aku percaya kau. Sakit sangat ke?" Aku menjentik perlahan kakinya yang disimen.
"Aduh!!! Woi kau dah kenapa gila?!" Adu Idham.
"Oh aku saja test. Kot kotlah kau main-main je." Ujarku sambil ketawa.
"Kepala otak kau main main. Agak-agak lah weh!" Ujar Idham lagi.
"Sorry." Ucapku dengan tawa yang masih bersisa.
..........................
Rayyan's POV
"Asalamualaikum." Aku menjawab salam dan mengalihkan pandangan ke pintu utama rumah. Maklong dah balik tapi siapa tepi maklong? Macam kenal je.
"Ha tu Abang Yan. Pergi lah jumpa dia. Tadi tak sabar-sabar sangat." Arah maklong pada insan disebelahnya.
"Hai Abang Yan. Abang sihat?" Soal insan tersebut. Rambutnya yang pendek mengingatkan aku waktu zaman persekolahan dulu. Inilah teman sejiwa aku.
Aku menjongketkan keningku kemudian memandang maklong dan insan di hadapanku silih berganti.
"Aaa maklong siapa ni?" Soalku sedikit hairan apabila dia memanggilku 'Abang Yan'. Hanya seorang sahaja yang akan menggunakan panggilan itu.
Insan di hadapanku ketawa kecil. Dah kenapa kau gelak? Mereng ke?
"Ni Ros lah abang."
"Roslinda?" Soalku lagi.
Dia mengangguk sambil ketawa kecil.
...................................
Tbc...
#Vote,comment,share!!
Hai my sayangs!! Sorry sis lambattttt sangat nak update!
Sorry kalau cerita a bit pendek. Sis akan cuba update and update utk korang. Is that okay??
Ps// do comment and vote and kalau nak sumbang idea tu boleh jerrr!
Ok byee uolls!