Sesak nafas Dayana seiring dengan langkahnya menuju ke arah meja makan semula.Menghadap wajah mama dan rayyan yang pelik memandangnya.
Apa tidaknya.Wajah cantik itu kelihatan sedikit pucat.Rayyan yang ingin meneguk air di gelas tidak jadi berbuat demikian.
"Ezz...kau okey tak ne?".soal Rayyan.Dayana yang hanya diam terkejut sedikit bila soalan tersebut menerjah rongga telinganya.
Wajah risau Rayyan dipandang seketika sebelum tunduk memandang tangannya yang sedikit mengigil.
"Haaa..ok....okey..kenapa??".tanya berpura2.Rayyan hembus nafas perlahan.
Mesti dia tipu..fikir rayyan.
"Kalau okey.kenapa muka kau pucat semacam?kau sakit ke?".
Dayana kembali memandang Rayyan sebelum bebola matanya singgah pula ke wajah Puan Sari..
Tiba2 bibirnya mengukir senyuman manis.Dalam erti kata lain.Senyuman yang hanya ingin menutupi kegugupannya tika itu.
"Eh tak lah...aku sihat je..cuma emm tadi..aku berlari anak2 nak ke tandas..faham lah kan.tak tahan sangat.hehee.tu yang nampak pucat sikit tu.lelah aku nak tarik nafas."jawabnya menahan malu.
Sorry Rayyan...
Rayyan melongo faham.Puan Sari pula tersenyum.
"Owh...patut ar nampak pucat.kau ne pun.ingatkan why muka tetiba camtu.Risau aku tahu tak".kata lelaki kacak itu.
Dayana menyengih.Dia buat simbol peace.Manakala mama nya hanya tergeleng2.
Macam budak budak !
Dayana mengambil gelas yang berisi milo ais.dia sedut air berperisa itu menggunakan penyedut yang disediakan..Bibirnya masih mengukir senyuman.
Namun dalam senyum gadis itu.Dia juga terpaksa menahan satu rasa perit yang tiba2 muncul di hati.
Hari itu hari dia baru sahaja balik ke Malaysia selepas dia habis belajar dekat Australia dalam bidang perniagaan.Misi dan visi yang telah dia rangka harus terlaksana sepenuhnya.
Namun..
Kenapa lah dia perlu terserempak dengan orang yang dia dah lupakan 3 tahun yang lalu..Dah lah terjatuh sama2 dekat tandas.pastu Zafiey juga yang tolong dia.Tiba2 wajah Dayana membahang.
Raut wajah Zafiey masih segar di matanya.Wajah itu makin kacak dan nampak semakin matang seiring dengan waktu yang berjalan.Pandangan dalam yang menusuk ke matanya dari lelaki itu juga masih boleh merobek sedikit perasaan beraninya yang terganti dek degupan jantung.
jodoh kot?
Ishhh... apa kau merepek ni Ezz..memang tak lah jodoh.Dia pun dah tak da hati dengan lelaki itu.
Tapi sentuhan Zafiey tadi masih terasa di lengannya..tak sempat dia nak ucap apa2 tadi..dia terus cabut lari.
Dayana menarik nafas panjang.Dia perlu mententeramkan hatinya saat ini.Dia kena berfkiran matang..dah 23 tahun kan??kena profesional.jangan macam budak2.
Rayyan hanya melihat tingkah Dayana yang memainkan straw di dalam cawan.
Wajah manis itu direnung penuh minat..
Dia telah menanam satu tekad sewaktu di Aussie dahulu.Tatkala dia pulang ke Malaysia..Dia akan meluahkan perasaannya kepada Dayana.
Kalau wanita itu sudi menerimanya.Dia akan menyuruh keluarga untuk merisik sekaligus meminang Dayana.
Itupun.sekiranya dia nak.
Tapi kalau dia tak nak??
Aku akan cari cara untuk buat sampai dia nak..fikir Rayyan.
"So lepas ne kita nak pergi mana??"soal Dayana.Wajah satu persatu ahli keluarganya di pandang.
"Angah fikir nak balik.sebab lepas ne angah ada urusan dengan beberapa pelajar praktikal yang baharu mendaftar masuk dalam syarikat tadi".jawab Iqram.
"Along ??".wajah Aliff dilihat.
"Along pun busy juga lepas ni Ezz..".pendek sahaja Aliff menjawab.
"Ouh takpelah kalau macam tu..Buat jelah kerja tu dahulu.jangan abaikan benda2 penting hanya untuk raikan kepulangan Ezz hari ni".
"Abah dan mama..kalau takde rancangan nak pergi mana2 pun.balik jelah dengan kak maira atau kak tihah..sebab Ezz fikir nak jalan dengan Rayyan lepas ne.Nak ronda kl jap.heeee".macam menghalau lah pula dia.hahaha.
Mama abahnya hanya mengangguk
"Haah lah.sebab akak pun busy juga nak siapkan tempahan orang lepas ne.Ada orang tempah tart cheese dekat kak.nak kena hantar pula besok pagi..kak tihah pun tolong akak.so memang tak dapat teman Ezz nak jalan2."jawab Umairah.
Dayana angguk tanda faham.
Usai sahaja berbincang mengenai isu nan satu itu..mereka mula keluar dari kedai makan KFC sebelum masuk ke dalam kereta masing2.
"Erghh...kita naik grab jelah ok?".soal Dayana.Rayyan senyum.
"Sokey.aku dah call Pak Nasir tadi nak minta tolong hantar kereta aku tu kat sini.senang nak pegi mana.kalau kita naik grab.susah sikit nak jalan.lagipun aku tak biasa".jawab Rayyan berterus terang.
"Yelah".jawab Dayana.Dia mengeluarkan handphone dari beg.Icon instagram di buka..Nak chat kawan2 yang ada dekat Aussie..Rindu !
Rayyan meraup sedikit rambut yang berjuntai di dahi.Tangan kirinya di masukkan ke kocek seluar.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Sementara itu...
Liyana membuang pandang ke arah Zafiey.Untuk kesekian kalinya...
Zafiey menjongket kening melihat telatah gadis itu.Semacam ajelah budak ne..
"Apesal tengok along macam tu ?.hensem sangat ke abang kamu ne?".soal Zafiey.
Liyana mencebik bibir.membuat muka toya.
"Huh perasan".katanya.Zafiey tertawa kecil.matanya kembali fokus dengan pemanduan.
"Hahaha dah tu?asyik tengok muka along je..tahulah along ne kacak.tampan.cute.bergaya.macho..tapi tak perlu nak tenung2 banyak kali".ujar Zafiey dengan sedikit rasa bangga.
Berbulu habis telinga Dayana mendengar celoteh perasannnnn abangnya itu.
"Along ne memang suka perasan eh?? Huh..kacak.tampan.bergaya konon..nak muntah yana ne dengar tahu...kacak lagi pakcik kasim jual icecream tepi jalan tu".ujar Dayana..
Tertawa besar Zafiey.Orang tua yang dah kehabisan gigi tu dibilangnya kacak.Adoi...adik aku ne perlu rawatan mata segera.
Seakan tersedar mulutnya mengutuk lelaki yang bergelar pak kasim.tak semenah mena dia mengucap panjang..Tak baik betullah macam tu.Emm.
"Hahahaha ada2 jelah kamu ne Yana.adakah patut cakap macam tu.tak baik tahu".tegur Zafiey.
"Yelah2..ish malas nak fikir..ne Yana nak direct tanya.siapa perempuan yang along tolong kat tandas tadi tu??".soalan itu terpacul dari bibir Liyana.
Terkejut Zafiey mendengar..perempuan?tandas??.
"Maksud yana??".tanyanya pelik.Stereng kereta diputar ke arah kanan untuk menuju ke PETRONAS.nak isi minyak kereta jap.
"Along ne buat2 tak tahu ke buat2 tak faham..maksud yana.Tadi waktu yana nak pergi kat tandas KFC tu..yana terserempak along dengan sorang perempuan.Tengok dari gaya.korang macam terbertembung sebelum jatuh atas lantai tu.".ucap Liyana.
Kata2 itu segera menyedarkan Zafiey tentang Dayana..Allah..terlupa pula dia..emm..entah kan lupa atau buat2 lupa.
Wajah manis itu cepat sahaja meneroka rongga matanya.
"Ouh pasal tu..along tak sengaja terlanggar dia..tapi along dah minta maaf pun tadi" katanya cepat.seat bealt di buka usai sahaja keretanya selamat parking di sebelah pam minyak.
"Yeke??then kenapa Yana tengok dia macam tergesa2 je nak tinggalkan along.Lepas tu dari reaksi muka korang pun.Yana tahu yang Along dan dia pernah kenal sebelum ne".usul Liyana yang cuba mengorek rahsia.
Tersentak Zafiey.Tak jadi dia nak membuka pintu kereta.Wajah Liyana yang penuh tanda tanya dipandang.Kemudian dia melihat dashboard.
"Haah.memang kenal pun sebelum ne..dia tu bekas anak murid along dahulu sewaktu along masih bekerja sebagai guru.Kitorang agak rapat sebab along jadi mentee dia selama beberapa bulan bagi membantu tahap pembelajaran dia dalam setiap subjek menjadi lebih baik..dia pelajar bermasalah dalam pelajaran.Setiap hujung minggu along akan jemput dia bagi extra class..Then tetiba satu hari tu.along dapat tahu dia tak datang sekolah.bila along cuba2 risik dari kawan2 dia.katanya busy nak uruskan dokumen.along uba korek lagi cerita ...baru along tahu yang 1 bulan sebelum peperiksaan STPM tu dia akan berpindah ke sekolah baru.sebab dia berpindah along tak tahu.".panjang sungguh penerangan Zafiey.
Namun 1 sisi yang perlu dia tutup sementara.Hanya dia yang tahu..Maaf Liyana.masa tak sesuai nak jelaskan semuanya.
Liyana hanya mendengar dengan penuh minat.
"Ouh so kiranya dia ex student along lah kan?".tanya Liyana.Zafiey angguk kepala.
"Bukan ex girlfriend?.sebab adik tengok dia pun..lawa kemain.takkan along tak terpikat pun sebelum2 ne".kata Liyana.
Terkejut beruk Zafiey bila disanggah dengan ayat sebegitu.Cepat sahaja dia melihat Liyana.
"Ish...apa pula ex girlfriend..takkan along nak bercinta dengan budak yang muda 4 tahun dari along kot..nonsense".katanya berpura2 ego..sedangkan isi hati yang sebenar hanya allah yang tahu.dia tak mahu lagi kerana sifat egonya.dirinya akan terseksa kemudian hari.
Hal cantik tu.memang tak dinafikan bahwa Dayana memang cantik.Apalagi setelah 3 tahun berlalu dia tak pernah melihat Dayana.
Dipertembungkan semula dengan gadis itu sedikit mengugat perasaannya.Wajah memukau itu memang manis di pandang.Nampak matang sesuai dengan capaian umurnya waktu itu.
Namun wajah itu tidak seindah dengan layanannya.Justeru itu.Zafiey.harus terima kenyataan.yang Dayana memang tekad melupakan dia.
"Eleh....jual mahal konon..padahal dalam hati..suka kan..teringin lagi nak jumpa dia..siap berdoa lagi.betul tak??hahaha".usik Liyana.
Zafiey hanya menjeling halus.Senyum di simpan..Macam tahu2 je.hahahahhaa.
Dia keluar dari perut kereta untuk berlalu ke kaunter bagi membayar minyak keretanya.
10 minit masanya terbuang dek soalan Liyana.entah apa pula cakap2 driver kereta yang menunggu giliran mereka saat itu.
Dayana punya pasal.Dia pula jadi bahan pertanyaan.
Jam tangan di pandang.dia kena balik awal ke rumah kerana nak semak dan senaraikan nama2 calon yang berjaya untuk temuduga di pejabat esok.
Teringat pula pasal Dayana serentak dengan kakinya yang mengatur langkah kemas meuju ke kaunter.
Apalah yang dia buat saat ini?nak melawat ke rumah Dayana pun dia berasa segan.nanti apa pula mama abah gadis itu fikir.
'Nanti2 jelah'.ungkapnya dalam hati.