Because Of You [ON GOING]

By _seffiera

1.8K 379 81

"Takdir tertulis,kau milikku." Cinta?Mati setelah kehilangan tunangan tersayang.Atas sebab apa dia pergi?Khai... More

bab 1
bab 2
bab 3
Watak๐Ÿ”ช
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
Bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33

bab 4

74 15 2
By _seffiera

Ditutup kuat pintu kereta Iman.Rasa geram masih bertandang dihati.Muka masam ditayangkan pada Iman.

Iman tersenyum nipis melihat Khai.

"Janganlah marah.Iman lambat ada sebab tau."Sejujurnya dia memang tidak reti memujuk perempuan termasuk ibunya.

"Dahlah tadi Iman lambat,lepastu off call macamtu aje?Sakitnya hati ni tahu tak?"Khai menjengilkan mata memandang Iman yang sedang tekun memandu keretanya.

"Itu pun Iman ada sebab."Iman tersengih.Tiba-tiba dia teringat akan mesej dari adik perempuannya yang mengatakan ibu mereka sedang sakit.Dia sendiri risau akan perihal  ibunya itu jadi dia bercadang mahu membawa Khai mengikutinya pulang kekampung halamannya.

"Awak,Iman ada benda nak bagitahu ni."Hilang terus rajuk Khai apabila mendengar apa yang Iman katakan.Bunyi seperti serius saja.

"Kenapa?"

"Ibu Iman sakit.Dia ada dekat kampung sekarang.Kalau boleh,Iman nak bawak awak ikut Iman balik kampung.Itu pun kalau awak sudi?"
Khai berfikir sejenak.Rajuk dengan si ayah pun belum hilang lagi.Bagaimana dia mahu meminta izin ni?

"It's okay.Awak ambil masa dulu kalau nak berfikir sebab Iman cadang nak balik minggu depan.Still banyak masa lagi."Suara Iman kedengaran serius.Pasti Iman terlalu risau akan ibunya yang sedang sakit dikampung.Fikir Khai.

Khai hanya menganggukkan kepalanya.Tidak mahu membuat keputusan terburu kerana belum memberitahu orang tuanya tentang perancangan Iman ini.

---

Heykal membuka tingkap bilik sambil tersenyum gembira.Dia gembira kerana berada disisi keluarganya.Logik tak?

Seperti kebiasaan,Heykal turun kebawah sambil mata melilau melihat keadaan rumah orang tuanya itu.Sangat luas dan kemas.

"Assalamualaikum mama."Heykal memeluk mamanya yang sedang membasuh salad dari belakang.Terkejut orang tua itu apabila tiba-tiba menerima pelukan hangat si anak.

"Waalaikumsalam Kal.Hai happynya suara dia.Semalam bukan main muram eh?" Tanya Puan Sri Haida.Dia bergerak ke kuali yang terisi mee goreng.Dikacau perlahan bagi tidak menghancurkan mee.

Heykal hanya tersengih.Kalau pekerjanya melihat,pastu jatuh rahang kerana pertama kali dalam sejarah melihat Heykal tersengih.Mahu senyum pun bukan main susah,inikan pula tersengih?

"Semalam dengan harini lain.Kal nak biasakan diri dengan mama dan papa.I wanna feel happiness with both of you. Im sorry cause dah 5 bulan tak jenguk korang berdua."Heykal melepaskan pelukan.Anak mata berwarna hijaunya tepat memandang jendela menampakkan permandangan pokok bunga dengan warna yang menarik perhatiannya.

"Nah its okay.Kal dah balik harini pun mama dah bersyukur.Walapun Kal balik sebab hal kahwin tu."Puan Sri Haida seperti mahu menarik perhatian anak tunggalnya itu.

Buktinya,Heykal tersentak apabila mendengar kenyataan dari mulut ibunya itu.Dia sendiri lupa akan sebab mengapa dia di Kelantan,di rumah ibu bapanya ini.

"By the way,mana papa,ma?Tak perasan pun papa kat dalam rumah dari tadi?"Heykal sepertinya cuba menukar topik.

"Papa kamu dah pergi pejabat dah.Ada emergency.Itu yang awal pagi lagi dah menghilang sampai tak sempat nak sarapan."Puan Sri Haida ketawa kecil.

Dia meletakkan mee goreng diatas meja.Anaknya itu begitu menyukai mee goreng buatannya.Jika melihat sahaja mee goreng,pastu dibuat pecutan untuk menikmati rasa mee goreng itu.Berbeza pula dengan Khairyn Zariefa yang membenci mee goreng.

Rindu pula dengan anak saudaranya itu.

Fokus Heykal beralih pula kepada mee goreng yang masih berasap diatas meja makan."Ma,telur mata tak ada ke?"Heykal membuat muka comel.Menggeleng si ibu dibuatnya.Pantas Puan Sri Haida membawa diri kedapur untuk menggoreng telur buat si anak.

Sambil menunggu minyak panas diatas dapur,Puan Sri Haida mengambil salad dan ditaruhkan kedalam mangkuk besar.Hirisan tomato dan alvocado tak dilupakan.Akhir sekali,ditambah secubit garam dan olive oil bagi penambah perasa.

Dia beralih pada minyak yang sudah memanas didalam kuali.Dipecahkan dua biji telur kedalam kuali.Setelah 2 minit menunggu,siap juga telur mata mata.

"Nah."Puan Sri Haida menyuakan pinggan yang terisi telur mata untuk Heykal.Heykal menayangkan muka teruja melihat 'makanan kegemaran'nya.

"Alhamdulillah,kenyang."Heykal tersenyum memandang mamanya yang menongkatkan kedua belah tangan kedagu sambil merenung kearahnya.

"Kenapa tenung Kal macam tu?"Heykal mengangkat pinggannya dan menuju kedapur untuk mencucinya.

Setelah siap mencuci pinggan kotornya,diambil tempat duduk yang telah didudukinya tadi.

"Mama macam tak percaya yang anak mama ni dah besar.Kacak pula tu."Puan Sri Haida mengusap rambut anaknya.Kelihatan manja sekali.

Heykal ketawa kecil.Lucu pula mendengar ibunya memujinya."Mana ada kacaklah mama.Biasa-biasa aje."

"Nak tak petang nanti kita shopping?Dah lama tak dating dengan anak mama ni." Ujar Puan Sri Haida.

"Boleh aje."Heykal menganggukkan kepalanya sekali.











👌

Continue Reading

You'll Also Like

1M 40.9K 101
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...
1.6M 132K 44
She is mineโž "Tuan muda, puan buat hal lagi dia curi ayam jiran." Menjadi suami seorang gadis yang nakal memang pilihan nya namun menjaga gadis it...
153K 13K 15
Kehidupan Amsyar Dizhwar dan Haura Mikayla semakin penuh dengan kemanisan selepas hadirnya cahaya mata pertama, Emir Raees. Namun bagi Haura, masih a...
39.4K 1.5K 59
Auni Safiyyah, seorang gadis yang sangat tenang seperti makna namanya. Tetapi, disebalik ketenangan yang diperlihatkan, terselit secebis perasaan tak...