Ibu & Ayah

133 21 0
                                    

Sedar tak kita, ibu ayah kita semakin tua, semakin meningkat usia. Jadilah anak yang bertanggungjawab terhadap mereka. Layanilah mereka dengan baik. Jagalah hati dan perasaan mereka. Janganlah lukai hati mereka. Janganlah hina mereka. Janganlah membuka aib mereka. Janganlah menceritakan keburukan mereka kepada orang lain. Jangan cuba menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri.

Wahai manusia, merekalah ibu dan ayah kita. Andai kita menyakiti hati mereka, lebih jauh jarak perjalanan kita dari Syurga Allah.

Berbaktilah kepada kedua-dua ibu bapamu.💖

“Dan Kami telah perintahkan manusia supaya berbakti kepada dua orang tuanya. Dia telah dikandung ibunya yang mengalami kelemahan demi kelemahan dan masa lepas susunya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua ibu bapa engkau dan kepada-Ku tempat
kembali.”

(Surah Luqman ayat 14)

15. “Dan jika mereka berdua mendesak engkau supaya mempersekutukan-Ku dengan sesuatu yang engkau tidak mengetahui, maka janganlah engkau ta’atkan kedua-duanya dan sahabatilah kedua mereka dengan baik di dunia ini, dan ikutilah jalan orang-orang yang kembali kepada-Ku, kemudian kepada-Kulah tempat kembali kamu dan Aku akan memberitahu kepada kamu segala perbuatan yang telah dilakukan kamu.”

(Surah Luqman ayat 15)

Diari HijrahWhere stories live. Discover now