Hari demi hari , dalam rumah banglo milik Tuan Mikail Andre makin sunyi . aku yang sedang duduk di ruang tamu hanya menghadap skrin telefon nya sahaja .
Aku berasa amat pelik dengan abang Arran nya . Sudah berapa hari dia tak keluar dari bilik dia tu . Adakah dia masih merajuk dengan aku ? Aish tak mungkin lah .
Itu pun yang kerap keluar bilik hanya aku dengan abang Aryan aku aje . Mana ada Arran ? Dia tu dah macam perempuan dok terperap dalam bilik . Tapi rasa sebersalah juga...
"Abang , abang Arran tu keluar bilik ke ?" Tanya ku kepada Aryan
"Tak , itu pun dia keluar bilik time tengah malam , dalam kul 12:00am-4:15am hah . Pastu nanti dia masuk balik dalam bilik dia tu . Kenapa tanya ? Dhia ada buat abang Arran ke ?" Soal Aryan kepada adik nya
Aku terdiam seketika . Bibir nya di mungcungkan kedepan . Haish Dhia... What are you doing... Itu lah lain kali jangan terlepas cakap , guna lah sikit otak benak kau tu .
"Erm tak... Masa tu adik ada cakap yang abang Aryan lagi cool dari dia . Lepas tu dia macam rasa tak puas hati , dia pun tinggalkan je lah adik macam tu je . Adik pun rasa macam... Adik ni terlepas cakap" kata Dhia
"Erm... Abang kamu tu si Arran orang nya memang macam tu . Jenis tak puas hati . Dia je nak menang betul ? Tapi kadangkala... Abang kesian juga dengan si Arran tu . Kalau ada masalah company daddy je mesti dia yang kena tolong urus kan . Dah lah banyak , abang nk tolong dia pun tak boleh sebab daddy halang . Abang bukan apa... Cuma itu lah , adik faham faham lah apa yang abang cakap ni"
Aku hanya angguk bertanda faham . Tapi dia kena ada cara juga untuk memujuk si Arran tu kalau tak , terperap saja dia di dalam bilik haish .
"Abang tau tak cara nak pujuk abang Arran keluar bilik ?" Soal Dhia
"Nak pujuk pun susah , dia akan abaikan pujukan kita . Kita pujuk lah dia macam mana pun walaupun kita dah berusaha tetapi dia akan tetap tak akan terima pujukan kita . Arran tu susah sikit"
"Bukan senang ke ?"
"Itu dulu Dhia... Itu sejak mommy masih ada , dia memang senang di pujuk oleh mommy . But now , semuanya hancur"
"Apa yang hancur ?"
Aryan terdiam , dia menghelah nafas nya perlahan dan bergerak menuju ke arah ku . Aryan melabuhkan punggung di sebelah ku lalu memandang ku .
"Dhia tau tak dulu sebelum Dhia lahir , abang Arran menantikan kelahiran Dhia ? Dulu abang Aryan duduk asrama , abang tak ada masa tu . Abang ada bila Dhia di lahir kan di hospital , masa tu je abang ada dengan berpakaian sekolah . Lepas tu abang dah kena balik asrama semula . Semasa Dhia di lahir kan Dhia di letakkan di dalam katil bayi . Masa tu mommy tak ada lagi dalam bilik . Jadi abang Arran lah yang teman Dhia dalam bilik tu dengan sepenuh kasih sayang . After daddy masuk , daddy tiba tiba cakap yang mommy baru sahaja menghembus nafas terakhir and yeah... Abang Arran terus berhenti dodoi Dhia . Masa tu tak payah cakap lah muka abang Arran macam mana . Muka dia betul-betul cuak and mata dia mula berkaca . Dia macam tak percaya and abang pun tak percaya juga tau masa tu . After balik dari hospital , dan balik lah ke rumah yang Dhia duduk ni... Semua kasih sayang telah di beri oleh abang Arran . Dia yang jaga dia bila abang Aryan tak ada . Bila Dhia nangis... Dia lah yang tolong pujuk Dhia... Dia lah yang suap kan Dhia makan , dia yang jaga Dhia masa Dhia sakit dan semuanya lah"
Air mata aku mula menitis apabila mendengar cerita yang di cerita kan oleh Aryan Haidar . Jadi begitu rupanya dia jaga aku .
"Tapi adik tak pernah pun tengok wajah mommy" kata Dhia dalam tangisan
"Kalau adik nak tengok wajah mommy , adik tengok abang Arran . Muka abang Arran ikut muka mommy . Kalau boleh... Semua ciri-ciri mommy semuanya ada dekat abang Arran . Sebab tu lah kita selalu nampak dia jenis pembersih orang nya . Yup sebab dulu mommy orang pembersih sangat ! Tak suka kotor kotor . Jadi... Dhia kena lah berterimakasih dekat abang Arran tau . Abang ni jenis tak ada apa-apa pun , tak sama macam abang Arran . Jadi hargailah dia sebelum dia pergi untuk seterusnya"
Aryan mengusap pipi Dhia yang telah basah dengan air mata nya itu . Selama ni Dhia tak sangka yang abang Arran selalu jaga dia . Nak tengok muka abang Arran balik ? Hmp auto tak dapat punya !
Sebab dia duduk dalam bilik aje !!! Haish susah lah macam ni . Betul ke abang Aryan kata muka abang Arran sama macam mommy ? Mungkin handsome sikit ? Mungkin lah
Tapi sumpah lah aku nak dia keluar dari bilik dia lah weh ! Macam mana nak pujuk dia ni ya Allah susah nya dapat abang macam ni...
Hari demi hari... Tak lama lagi aku akan mula berpindah ke Sepanyol untuk sambung belajar di sana . aku hanya merenung bilik abang nya Arran .
Sumpah lah doh... Lama gila dia tak keluar bilik , nak jadi apa tak tau lah aku . Kelihatan pintu bilik abang nya terbuka sedikit , aku terus menegak kan badan nya .
Nampak kelibatnya abang nya yang sedang berjalan di dalam bilik... Sambil bawa pinggan ?
Ugh yup... Abang aku memang suka makan dalam bilik , tak bersemut ke ? Arran keluar sahaja dari bilik nya tetapi pandangan tidak menoleh ke arah adik perempuan nya .
Bapak ah sombong gila ? Aku melihat wajah abang nya dari tepi macam... Weh bapak ah... Jawline dia tu cantik matt... Mommy dulu ada jawline ke ? Eh mesti ler ada...
Dah kalau abang Aryan kata muka dia sama macam mommy , mesti lah mommy ada jawline kan ? Aku terus berlari anak menuju ke Arran lalu memeluk badan Arran dengan erat .
"Abang ~" pujuk aku dalam nada yang amat comell
"Huh ?" Arran menoleh kebelakang , melihat adik nya sedang memeluk nya erat , rasa macam nak lepaskan tapi kesian pula dekat dia ni .
"Abang marah lagi ke dekat adik ? Adik tahu ni semua salah adik , adik tak patut pun nak banding kan abang dengan abang Aryan . I'm sorry abang arran" pujuk Dhia
Arran tersenyum manis , Arran terus membongkokkan badannya dan mengusap kepala adik perempuan nya . Dia mencium dahi adik nya , wah sweet nya Arran ni !
Tanpa sepatah perkataan pun yang keluar dari mulut Arran , Arran berlangsung pergi . Eh- macam tu aje ? Aku hanya berdiri di situ , Aryan memeluk tubuh dan bersandar di pintu .
"See ?" Kata Aryan , aku menoleh ke Aryan .
"Abang... Kenapa abang Arran tak cakap dengan adik ? Dia masih merajuk dengan adik ke ? Adik tahu ni semua salah adik... Abang pun tolong lah adik pujuk abang Arran balik"
Aryan memandang aku ke bawah , pftt maklum lah aku pendek , aku ni mampu 151cm je kira tinggi lah tu juga . Abang Haidar aku tu 182cm... AAAA PENDEK !
"Dhia tau tak , abang Arran buat macam tu sebab dia ikut ciri ciri mommy ? Yup , mommy kalau rasa nak marah or nak tenang... Dia tak akan terlepas cakap aje , mesti dia kena sabar . Jadi... Dia hanya mempu cium sahaja"
"Tapi abang Arran tu macam tak kesah aje yang Dhia tak lama lagi nak berpindah ke Sepanyol ? Erm abang..." Dhia menarik baju abang Aryan
"Dia tahu sayang , jangan risau ya . Dia tahu semuanya sebab abang dah bagi tahu dia , cuba senyum sikit , tak boleh masam nanti tak comel and tak manis" kata Aryan sambil mengusap lembut pipi adiknya
YOU ARE READING
S.Marcus Lee : She Is My Wife (COMPLETE)
RomanceSeorang jejaka yang bernama Shawn lebih di kenali Shawn Marcus Lee adalah seorang anak angkat pertama kepada keluarga Tuan Mikail Andre . Sejak kematian Puan Haidar Jasmine Esther , Shawn telah di anggap seperti anak kandung kepada keluarga tersebut...