"Haila..."
Jari - jemari yang masih fokus dengan alat kawalan itu terus menoleh ke arahku.
"Could you do me a favour ? "
Mataku bergetar dek menahan air mata kerana pemandangan di bawah yang sungguh menyayat hati. Begitu banyak pertumpahan darah yang berlaku. Mangsa korban yang tergeletak di atas tanah tanpa sesiapapun yang ingin menguburi mereka."What is it ,capt ? "
"Setelah semua ni selesai ,aku nak kau sembunyikan identiti aku ,no one should recognise me ".
Kening Haila bertaut kehairanan tapi setelah dia melihat pantulan cermin sisi kiri yang membuatnya mengerti.
'Syafa are you crying ? But why ...'
__________________________________
"Jet tempur ,masuk ! Amankan wilayah udara musuh. " Arahan chief Azman didengari Syafa dan Haila.
"Baiklah. Sistem telah diperiksa ,senjata siap. "
"Tidak ada musuh yang dideteks."
"Pertahankan jalur penerbangan , eagles". Arah Syafa kepada Haila yang matanya masih fokus kepada alat pengawalan itu.
Pesawat pejuang sukhoi Su-30MKM ini telah aku tingkatkan kelajuan untuk melancarkan serangan yang agak mendadak. Mata aku masih memerhati dari atas untuk memeriksa sekiranya masih ada mangsa korban yang terselamat .
Takut jika tersalah target,kang mendapat pulak ..."Haila check semua mangsa korban dah dipindahkan ke belum? "
"Done ,capt , we're ready to shut them down "
Tanpa berfikir banyak ,aku terus menembak kem yang dipenuhi para teroris itu bertubi - tubi dengan bantuan anggota - anggota tentera darat .
___________________________________
"Brother ,come outside !!they come to safe us ". Jerit anak kecil itu sambil melompat dengan girang. Seperti ada harapan yang tinggi.
Bunyi deruan angin yang luar biasa kudengarkan di atas ruang udara. Mataku pantas memandang ke arah itu sambil tersenyum. Alhamdullilah ya allah doa hambamu ini telah dikabulkan.
"Haila,kau datang jugak ya "
Dengan tiba - tiba telingaku disapa dengan bunyi tembakan yang berdas - das ,terus aku menoleh ke belakang .
"Allahuakhbar !!! ". Mataku terasa panas sambil diriku sudah dikepung oleh para pengganas. Tanganku mengepal hinggan menunjukkan urat kehijauan sambil mengetap gigi. Geram .
Dengan pantas ,aku mengeluarkan pisau lipat yang dibekalkan di dalam sisi poket seluarku. Aku bangkit dan menghunuskan pisau yang setajam panahan matanya terhadap pengganas itu. Sorang - sorang tumbang .
"SHE'S JUST A KID ,BASTARD !!" Jerit hayyad sambil tercungap - cungap kerana kelelahan .
Aku terus mencampakkan pisau itu disisi dan meluru ke arah gadis kecil itu sambil memeluknya dengan erat.
"Please ,please don't ,shitttt"
Terkejut Hayyad apabila ada tangan kecil yang masih segar berdarah hinggap di sisi pipi Hayyad.
"Go to your family ,brother. Thanks for always be with me till the end ". Tutur anak gadis kecil itu sambil tersekat - sekat.
___________________________________
Hayyad mengaktifkan radio signal yang boleh dihubungkan dengan pusat komando dan dengan itu mereka mudah mendeteksi lokasi keberadaan Hayyad sekarang.
"Echo ten wolf kilo,saya hayyad salah satu doktor ketenteraan yang masih selamat ,disini masih ada beberapa mangsa yang terselamat,copy ". Tutur Hayyad dengan nada yang tegas dan lantang.
Di ruang udara ,pusat komando telah menerima mesej dari Hayyad.
"We found Bravo 2 - 2 and leave them to you ,copy "
Setelah dihubungkan Hayyad terus berbicara tanpa mengira sakit yang dia masih tahan .
"This is echo ten ,kami berada di wilayah musuh. Tolong keluarkan kami segera. I repeat tolong keluarkan kami dengan segera !!"
"We got it bravo 2 - 2 ,lanjutkan ke zon pendaratan di Bravo dua barat "
Dengan kepakaran yang Hayyad masih ada ,dia mengerti dengan apa yang dibicarakan pihak sana .
"Listen everyone ,satu kilometres ke barat " dengan itu ,hayyad mengiringi mereka dengan beberapa anggota yang lain di arah belakang .
Baru aku nak melangkah ,tiba - tiba kami diserang hendap dari hadapan yang membuatkan aku tersentak tapi senjata AK47 masih terletak di tanganku untuk bersedia memberi serangan. Aku cuba untuk menembak musuh ,secara tiba - tiba kami tidak dapat membedik kerana peluru yang tersekat.Tetapi nasibnya beruntung kerana serangan itu berjaya dipatahkan dari ruang udara.
Senyum bangga.
"Haila,haila ..."
___________________________________
"Captain,orang kita tu !! Ada abang saya kat bawah tu !! " Tercungap - cungap Leftenan Haila selepas melihat aksi ganas daripada captain seketul syafa ni.
"It's danger close for them ,so i proceed to shut it down without hesitation , eagles". Syafa melontarkan senyuman kemenangan buat kali.keduanya .
"Dah jom balik. Ada spaghetti yang menanti."___________________________________
Siling putih yang menemani pemandangan Hayyad membuatkan dia terfikir ,siapakah gerangan yang menyelamatkan dia ??
"Adik,cakaplah siapa ,takkan dengan abang sendiri nak berahsia kot ? "
"Amanah is amanah ,mana boleh bocorkan "
'kalau lah abang tahu yang dia tu bakal kakak ipar abang sendiri'. Desis hati Haila sambil menayangkan senyuman.
(BERSAMBUNG ANAK-ANAK SEKALIAN ALAM)
YOU ARE READING
𝑅.𝐼.𝑃 | 𝑹ᴇʟᴀᴋᴀɴ 𝑰ᴀ 𝑷ᴇʀɢɪ ✔︎
RomanceKarya sulung @therealmyarina03 "lah kau ke bakal adik ipar aku,takde langsung muka jantan" -syafarina "Harap nama jer cantik,tapi mulut macam puaka " - Hayyad Erfanka Syafarina Ezra ,bekas tentera udara diraja malaysia (TUDM) aka captain air force...