In het winkelcentrum kom ik Emma, Michelle en Sarah tegen. ,,Hé." Michelle is de eerste die me opmerkt. ,,Hoi." Zeg ik. ,,Oh hai." Zeggen Emma en Sarah tegelijkertijd. ,,Was jij niet bezig met Engels?" Vraagt Emma op een zogenaamde strenge toon. ,,Jawel, maar ik werd er een beetje gek van." ,,Kan ik me voorstellen." Zegt Emma lachend. ,,Waren jullie klaar?" Vraag ik. ,,Nog lang niet. We gaan de hele straat nog door." Zegt Sarah. ,,Ga je dat wel overleven?" Vraagt Michelle spottend tegen Sarah. ,,Ja, hoezo?" Vraagt Sarah. ,,Je geld was toch op?" Vraagt Michelle. ,,O ja, shit." Michelle, Emma en ik schieten in de lach. Sarah kijkt beteuterd. ,,Je mag wel wat van mij lenen." Stel ik Sarah gerust. ,,Oh dankje." Zegt Sarah opgelucht. ,,Jij bent echt veel te lief." Zegt Emma hoofdschuddend tegen mij. Lachend en kletsend lopen we met z'n vieren naar de volgende winkel.
Na 10 kledingswinkels, 2 drogisterijen en 3 juweliers gaan we in een gezellig café zitten. ,,Kun je je tassen een beetje kwijt?" Vraagt Emma aan Sarah die zit te stunten met de tassen. ,,Jahoor." Zegt ze. Sarah worstelt nog even met haar plastictassen-verzameling. Op een of andere manier weet ze de tassen netjes onder de tafel te krijgen. ,,Dankje dat ik geld van je kon lenen." Zegt Sarah tegen mij. Ik zucht. ,,Ik had je nooit dat geld moeten lenen." Zeg ik. ,,Ik heb je gewaarschuwd." Zegt Emma. Dan komt er een superknappe jongen bij ons tafeltje. Hij heeft lieve blauwe ogen en leuk blond haar. En vanwege het warme weer heeft hij zijn shirt uitgetrokken. Zijn sixpack is hierdoor zichtbaar. ,,Wat willen jullie bestellen?" Vraagt hij. ,,Ben jij de,ober?" Vraagt Sarah met iets te veel interesse. ,,Nou eigenlijk,ben ik medebaas." Zegt de jongen met een knipoog. ,,Zo, das best stoer." Zegt Emma. Het valt niet aan haar af te lezen of ze het meent of niet. Met Emma weet je dat namelijk nooit. De jongen glimlacht. Die kuiltjes die in zijn wangen komen zijn best schattig. ,,Wat is je naam?" Vraag ik net zo geïnteresseerd als Sarah. De jongen wil antwoorden maar dan komt er een grote forse man. ,,Chris! Ik zei toch dat je moest gaan werken? Hou op te flikflooien!" Zegt de man streng. ,,Maar pap ik ben aan het werk. Deze meiden wilden net iets bestellen!" Zegt Chris met duidelijke irritatie in zijn stem. ,,Lekkere serves dit!" Zegt Chris geïrriteerd. Emma heeft dit tafereel geamuseerd gevolgt. Ze schiet in de lach. ,,Haha ja fantastische serves." Giert ze. Michelle zucht. ,,Zo krijgen we dus nooit te eten." Zegt ze zogenaamd moedeloos. Chris en zijn vader trappen in haar truc. ,,Eh, ik dacht dat je weeris aan het flirten was, maar ik heb me vergist. Handel deze klanten maar af met extra serves. En doe je shirt aan man! We zijn hier niet op het strand." Zegt de vader van Chris. Dan loopt hij weg.
,,Zozo, krijgen we gratis te eten?" Slijmt Sarah. ,,Haha nee. Dat nog net niet. Maar wel een gratis glas drinken naar keuze" Grijnst Chris. ,,Hè jammer, ik had wel gewild dat ik zomaar een stukje aardbeienvlaai kreeg." Zeg ik. ,,En wat als je met 1 van ons mag daten als jij ons gratis eten serveert?" Zegt Emma liefjes. Michelle en ik kijken geschrokken naar Emma. Meent ze dit serieus? ,,Serieus?" Vraagt Chris. ,,Ja." Bevestigt Emma, ons nergerend. ,,Dat veranderd de zaak natuurlijk." Zegt Chris. Hij kijkt hoopvol naar mij. Ik bloos. ,,Dus als ik jou en je vriendinnen een stukje aardbeienvlaai met wat drinken geef, gaan wij vanavond naar de bios?" Vraagt Chris aan mij. ,,Eh ja." Zeg ik. ,,Oke, dan zie ik je om acht uur." Zegt Chris opgewonden. Daarna neemt hij onze bestellingen op en loopt weg.
,,Chris en Christine. Past perfect!" Zegt Emma tevreden. ,,Trut!" Zegt Michelle boos. ,,Wat?" Vraagt Emma. ,,Wat als hij mij had gekozen? Wat denk je wel niet wat Tim daarvan had gevonden!" Zegt Michelle nog steeds boos. ,,Relax, hij koos Christie toch?" Zegt Emna rustig. ,,Enig idee hoe ik aan mijn ouders ga uitleggen dat ik een barjongen date? Mijn ouders flippen al als ik een jongen op tv knap noem!" Zeg ik. ,,Je zei zelf ja." Zegt Sarah een beetje geïrriteerd. Ze vind het jammer dat Chris niet voor haar heeft gekozen. En dat is te merken. ,,Oke das waar." Geef ik toe. Ik wilde op zich ook wel een date met Chris. Hij is superknap. En ziet er leuk uit. Hij heeft een sixpack en... Oke ik weet alleen dat hij er goed uit ziet en dat hij een bar gaat runnen. Maar een first date is er toch voor om elkaar te leren kennen? ,,Vertel je ouders maar dat wij gezellig samen naar de bios gaan en dat ik je ophaal." Zegt Emma. ,,Dankje." Zeg ik dankbaar. Sarah switcht van onderwerp en we kletsen over van alles en nog wat. Het is heel gezellig en we beginnen melig te worden. De bestelling wordt gebracht door Chris en even is Sarah chagrijnig omdat hij veel aandacht voor mij heeft. Maar onze meligheid maakt de boel weer supergezellig. En Chris blijft niet lang hangen omdat hij werken moet.
,,Hé lekker nummer." Zegt Sarah als ze haar favourite nummer op de radio hoort. ,,Jammer voor je dat hij is afgelopen." Zeg ik grinnikend. Het nieuws volgt. ,,Stom nieuws. Niemand die erna luistert." Moppert Sarah. ,,Tot nu." Zegt Emma enthousiast. Iedereen kijkt haar verbaast aan. ,,Laten we een keer echt luisteren naar dat 'belangrijke nieuws'." Zegt Emma met een twinkeling in haar ogen. Omdat dit zo'n dom idee is en we in een melige stemming zijn, doen we enthousiast mee. De radio vertelt:,,Er is gisternacht een man tegen een boom geknald. Hij was dronken en ligt nu in het ziekenhuis." Emma slaat overdreven met haar hand voor haar mond. Ik en Sarah proberen onze lach in te houden. En Michelle moet lachen maar probeert het als huilen te laten lijken. Er volgen nog een paar nieuwsberichten waarbij we op verschillende manieren reageren zonder proberen te lachen. Maar dan volgt het bericht: ,,De onbekende bende heeft weer een slachtoffer gemaakt. Anne Jansen is dood gevonden in een sloot." Opeens is de gezellige stemming weg en is iedereen stil. Het huiverige gevoel komt terug.
,,Ongelofelijk dat ze die bende nog niet hebben opgepakt." Zegt Michelle verontwaardigt. ,,Wedden dat de politie gewoon met hen samenspant?" Oppert Emma. ,,Waarom zou de politie dat doen?" Vraagt Sarah. ,,Maakt het wat uit?" Vraag ik. Ik voel me steeds beroerder en wil graag van onderwerp swichen. ,,Vind jij het oké dat een stel criminelen met de politie samenwerkt!?" Vraagt Michelle vol ongeloof. ,,Nee natuurlijk niet! Ik vind het gewoon niet eerlijk dat de onbekende bende, ondanks dat ze hier niet zijn, de gezelligheid van zonet afpakt." Zeg ik boos. ,,Weet je dat die criminelen nog steeds los rondlopen en dat jij..." Zegt Emma voorzichtig. Oke dit is dus de druppel. Ik onderbreek haar. ,,Ja, het is ook zo logish dat ik hun volgende slachtoffer ben. Die onbekende bende heeft alle provincies gehad behalve Friesland. En ik ben ook het enige rijke meisje in geheel Friesland!" Schreeuw ik cinisch. Kwaad sta ik op en loop ik weg.
Hij ziet haar weggaan. Dus gaat hij achter haar aan. ,,Tijd voor actie. Ik zie je zo." Zegt hij tegen de ander aan de tafel. Daarna gaat hij onopvallend achter haar aan.
JE LEEST
Weg (HERSCHRIJVEND)
Mystery / ThrillerIk kijk om me heen, overal is het donker. Ik zie geen hand voor ogen. Hoe kom ik op deze angstaanjagende plek? Als ik op wil staan houd iemand me tegen. De man heeft een bivakmuts op, dus ik zie alleen een paar ogen en een mond. De ogen beginnen te...