bab 9

6.9K 257 5
                                    

"Assalammualaikum" suara orang memberi salam. Kami menjawab salam orang diluar.

"Ikmal"kata daddy. "Hakim. Long time no see" kata uncle ikmal. Keluarga uncle ikmal yang datang,dia sendiri,isterinya datin seri kirana,anak lelaki bongsunya dan and what!?

"Kau!?" Serentak aku dan ray menjerit. Aku yang duduk tadi serta merta bangun.

"Wait wait. What happen here?" Ha tu dia atuk speaking. "Atuk apa lelaki ni buat kat sini?" "Hello aku ada nama ok. Aku ikut parent aku kau apa sibuk" balas raykal. Semua mata memandang kami.

"Raihana sofea duduk. Raykal farhan kamu pun duduk" arahan dari atuk siapa berani tak ikut. Akula kadang kadang. Hehe

"Perihal atuk menggumpulkan kamu semua di sini atas wasiat ayah ikmal iaitu sahabat baik atuk. Kamu semua dah sedia nak mendengar?" Tanya atuk.

Yang lain semua mengangguk. Aku dengan raykal tengah berlawan jelingan.

"Hal ini berkaitan dengan kedua belah keluarga hakim dan ikmal. Boleh ayah teruskan hakim? Ikmal?" Mereka berdua mengangguk.

"Dengan ini tan sri ahmad telah mewasiatkan akan mengahwini cucu raykal farhan dan cucuku  raihana sofea atas perjanjian kami dahulu" kata atuk dengan tenang.

"What!?" Aku dengan raykal serentak berdiri. "This is nonsense" kata raykal. "Atuk we're still young. You know what marriage? Nonsense! Rai,tak nak ada hubungan dengan ray i won't!" Kataku terus pergi ke bilik.

"So hakim ikmal macam mana?" "Kami setuju" serentak mereka menjawab. "What!" Terus ray keluar dari rumah.

"No matter how they refuse,kita mesti teruskan." Semua mengangguk kecuali arrayan,amsyar dan adik lelaki raykal.

Arrayan dan amsyar pergi melihat adik mereka di bilik. Pintu bilik dibuka. "Adik" kata arrayan.

"Abang,rai tak nak ada hubungan ray,dia selalu buli adik kat sekolah" kataku sambil menangis. "Syyy.. Abang tahu adik kuat. Adik pasti balas balik apa yang dia buatkan?" Tanya abang am. Aku mengangguk.

"Tapi,adik tak nak" "abang tak dapat nak bantu adik. Kalau itu keputusan kita tak dapat nak bantah. Ingat Allah adik. Ingat ini ujian dari-Nya terima qada' dan qadar. Ok" terang abang ayan.

Aku mengangguk. Astaghfirullahalazim. Aku lupa padamu ya Allah. "Adik mesti ingat mungkin dia yang Allah hantar untuk adik okay" aku mengangguk.

Walaupun kami sering bergaduh tapi mereka akan buat yang terbaik untuk aku. I'm proud to have them.

Pujuk punya pujuk raykal pun menerima raihana oleh mamanya. Atuk kata kami bertunang dahulu sebab masih muda. Apabila sampai masanya kami akan dikahwinkan.

Sabtu adalah hari pertunangan kami. But hari ini adalah hari rabu. Dalam tiga hari lagi aku akan menjadi tunang jejaka paling hot raykal farhan.

Tapi sebelum kami terima wasiat itu kami memberi syarat tidak ada orang lain selain keluarga terdekat mengetahui hubungan kami.

Cliche kan??

Dia Mr Captain Where stories live. Discover now