L:11

1.9K 95 87
                                    



Nicole hanya memerhatikan Jane dari tadi. Entah apa yang dah tersampuk si Jane sampai tersengeh-sengeh macam tu. Dia membiarkan gadis itu dengan dunianya. Vape berperisa watermelon itu disedut dalam-dalam kemudian dihembus penuh nikmat. Orang semakin ramai memasuki café itu, nasib baik mereka dapat meja diluar, memudahkan Nicole untuk vaping.

"Whats wrong with you?" tegur Nicole sambil menolak kaki Jane dengan kakinya. Jane tersentak. Termalu sendiri. "Dari tadi senyum sorang-sorang." Sambungnya.

Jane tersengeh sambil menggeleng. "If I tell you this, you wont believe me."

"Try me."

"Do you remember the girl I met in Perlis?"

"The one that..."

"Ya, that one." Jane terus menyampuk, tersengeh lagi. "I met her again last week."

"Last week? Wow!" Nicole nampak teruja. Semakin melebar sengehan Jane. "You jumpa dia kat mana?"

"Guess what?"

Berkerut dahi Nicole melayan kerenah si Jane. "I've no idea."

"Kat rumah I!"

"What?!" Nicole terkejut. "You bawak dia balik rumah ke? Berani gila you? Then what happen?"

"Ishh...bukan I bawak dia balik rumah. Dia yang balik rumah dia."

Berkerut wajah Nicole mendengar kata-kata Jane. "I don't get you."

"The girl I met in Perlis, is now my neighbor!"

"Like seriously?"

Jane mengangkat kedua-dua belah keningnya sebagai mengiakan pertanyaan Nicole.

"How come lah?" muka Nicole penuh dengan pertanyaan.

"Hmm, dia sewa situ. Kan I cakap hari tu, jiran I cari housemate kan, then dah jumpa. That girl lah penyewa baru tu."

"Wow, your face macam baru kena jackpot."

Jane tersengeh. "I rasa kan, Nic. I dah jumpa jodoh I." Jane berdrama.

"Siapa?"

"That girl, lah."

Nicole menggeleng-geleng melihat riaksi wajah Jane. "What if jodoh dia dengan orang lain?"

"Kalau jodoh dia dengan orang lain, I lah orang lain tu."

Terkekek Nicole mendengar jawapan Jane. "Silly."

####

Beberapa bulan kendian...

Hani merenung kosong siling diatasnya. Fikirannya menerawang. Tetapi kosong. Buah rantai yang terlekap didadanya dicapai dan dimainkan dengan hujung jarinya. Pada saat ini dia lebih ingin mengkhayalkan segala kenangan yang pernah menggembirakannya dulu. Tapi dia tahu, setiap kali khayalan itu muncul, dipenghujungnya pasti ada satu rasa rindu yang tak terungkai.

Dia teringat pertemuan malam itu dengan Jane, sejak hari itu dia dah boleh get along dengan Jane. Kadang-kadang mereka bertiga keluar makan bersama­- dia, Diana dan Jane. Diana pun rupanya seorang yang gila-gila. Bila dengan Diana, Hani terasa seperti dengan Rina, perangai yang bangang cuma versi sopan sebab takde sapa boleh tandingi perangai bangang si Rina yang versi longkang tu.

Bila cakap pasal Rina, automatic dia akan teringat zaman belajar. Zaman hingusan di Perlis. Zaman baru nak up. Zaman futsal. Zaman berfoya-foya. Zaman bercinta. Bercinta? Ah, Julia. Dia rela songsang demi insan bernama Julia. Cinta terlarang memang kerap terkenang. Bila terkenang mula lah air mata bergenang. Entah bilalah hidup nak tenang. *sigh

Lebanese:2Where stories live. Discover now