Kalau ada satu perkara yang mengelirukan dalam perkara ini dan ianya tidak mampu diatasi oleh sesiapapun, semua itu tetap tidak mampu mengatasi kekeliruan yang sedang dialami oleh Lisa. Semua ini terlalu rumit untuk dihadam oleh Lisa dan semuanya itu sangat memeningkan.
"Siapa bagi semua ni kat Lisa?" Tuan Mahmud bertanya kepada isterinya.
"Lisa tak tahu. Lisa dapat semua benda ni in a random way. Lisa ingatkan abang yang bagi kat Lisa, mula-mulanya."
"Abang dah buang benda ni. Entah macam mana semua benda ni boleh ada kat sini."
"Then, macam mana dia ada kat sini?""Entah. Abang sendiri tak tahu. There must be someone who passed it to you."
Lisa mendiamkan diri. Dia tak tahu apa lagi yang dia patut katakan atau lebih tepat, justifikasikan. Semua ini terlalu kompleks untuk diterima oleh otaknya.
"Kenapa abang tahan dengan Ramona? Dia kejam! Maafkan Lisa tapi she doesn't deserve you from the beginning."
Tuan Mahmud tunduk memandang lantai. Semua perasaan singgah ke tangkai hatinya. Semua perasaan yang mampu mengenangkannya terhadap isterinya yang sangat dia cintai. Isteri yang dia siakan cintanya.
"Because how bitchy she is, how dominating she can be, she is my wife. A wife that I marry. Isteri yang abang pernah janji untuk hidup bersama saling cinta satu sama lain... selamanya."
Lisa mulai rasa simpati.
"Abang tak pernah salahkan dia. Abang marah kat mulut je. Semua yang abang marah kat dia, macam yang Lisa baca dalam diari tu, semua tu kat mulut je. Abang tak pernah ambik simpan dalam hati."
"Kenapa tak pernah cakap kat dia? She is your wife. She supposed to know."
"Sebab abang bodoh. Abang ego. Dan abang kalah dengan semua tu..." Tuan Mahmud jeda seketika. Dia memandang potret arwah Cik Puan Ramona di dinding. "Dia menang. Dia sentiasa menang."
"Abang tahu tak pasal Khusyairi tu?"
"How could I don't? I know everything."
"Dan abang tak marah kat Ramona for that?"
"Orang yang sepatutnya abang marah untuk cerita dengan Khusyairi hanya ada seorang je. Orang tu adalah abang sendiri, Lisa."
"Kenapa pulak abang kalau Ramona yang curang?"
"I was not there when she wanted my attention. I was not there when she just wanted me to treat her daughter which is not mine, as good as every father can be. It is my fault from the beginning."
"Tapi abang cuba betulkan keadaan, kan?"
"Lisa tak sedar ke masa tu semuanya dah terlambat. Dia dah jatuh angau dengan Khusyairi. Dia tak sempat jatuh cinta dengan Faris sebab masa tu, dia masih cintakan abang. Abang masih jalankan tanggungjawab abang dengan baik walaupun ada bahagian yang abang masih salah. Sekarang ni..."
Lisa menghempaskan diari itu ke lantai. Hatinya benci dan marah kepada isteri pertama suaminya yang juga adalah ibu kepada dirinya itu. Ada rasa seperti dia punca semua ini terjadi. Kelahirannya 23 tahun dahulu.
"Fuck this diary! Seriously!"
"Lisa, Ramona tak salah..."
Lisa tidak lagi fokus mendengar apa yang diperkatakan oleh suaminya. Sebaliknya, dia terus mencapai kunci kereta di atas meja kopi dan terus menuju ke garaj kereta di villa tersebut. Dia terus memandu sebuah kereta Porsche Cayanne yang berada di situ meninggalkan Villa MahMona.
YOU ARE READING
Arwah Cik Puan Ramona
Mystery / ThrillerDalam keadaan yang sangat pelik, Lisa dinikahkan dengan Tuan Mahmud, seorang orang kaya yang sekali ganda usianya. Apa yang menyeramkan adalah dia mempunyai rupa paras dengan arwah Cik Puan Ramona iaitu isteri Tuan Mahmud yang sudah meninggal bertah...