Bab 10

23 3 3
                                    

Esok pagi Edeena perasan atas meja dia ada sticky note.
☆Jumpa kat library waktu rehat. Aq tunggu kat meja rak ketiga.☆
                                                                                 -ketua-
'Ketua?' Fikir Edeena. Dia mencabut sticky note tu pastu renyok2 kan baling masuk bakul sampah.

"Kau baling apa tu?" Peah

"Sampah"jawab Edeena selamba.

"Weyh, kita buat apa kat sini? Aq lapar laa. Jom laa rehat." Rungut Amir

"Harini kau x yah rehat. Aq janji blk aq belanja, kau ckp je kau nk apa."pujuk Adha

"Btl ea?" Adha hanya mengangguk.

"Tapi kita buat apa kat sini?" Amir

"Ishh kau ni. Tunggu je laa. Aq x belanja kang." Adha
"Ok2. Aq tunggu" Amir

Waktu rehat Edeena pergi ke perpustakaan dengan Peah. Pergi bkn sbb sticky note tu. Mmg selalunya kalau bangun awal hari Isnin ngan Khamis diorang puasa. So, diorang study kat library. Diorang masuk jee tiba2 library tu senyap. X de laa senyap sgt.

"Weyh, kita buat salah ke? Asal tiba2 senyap?" Peah. Dengan nada yang sedikit takut

"Orang kanan sekolah" jwb Edeena dgn cara berbisik. Peah still x fhm. Apa kene mengena dgn org kanan sklh. Peah trs ikut langkah Edeena pergi ke meja dkt dgn rak ke lima. Adha yang melihat Edeena berlalu pergi mcm tu je naik berang. Dia menuju ke arah meja Edeena.

"Woi bangun. Blah" kata Adha pada pelajar perempuan di depan Edeena. Edeena trs bangun untuk pergi tapi dihalang oleh Adha.

"Kau ddk."arah Adha

"Kau nk apa?" Jawab Edeena malas

"Ddk je laa!" Adha tengking Edeena.

"Apa pandang2. X kerja nk pandang org" marah Adha pada pelajar yang memandang mereka.

"Deen, ddk je laa. Kalau x mkn bising dia. Kesian yang lain" bisik Peah. Edeena patuh. Pastu Adha dgn Amir plk ddk. Blm sempat Adha mulakan, Edeena mulakan dulu.

"Sebelum tuu... slowkan suara kau. Kacau org lain jee" amaran Edeena.

"Kenapa kau lambat?"
"Lambat apa?"

"Lambat apa kau tanya? 10 mnt aq tunggu kau tau x?"

"Kenapa kau nk tunggu?"

"Kau mmg cari psl kan minah senget."

"Kau tu tgk sgt ke nk panggil org senget?"

"Kau baca x sticky note tu?"

"Sticky note? Ooo... yang kau buang pagi tadi sticky note laa." Peah mencelah.

"Kau buang?" Edeena mengangguk d2ngan muka yang x berslah.

"Apahal kau buang sial!" Marah Adha. Dia nk je tengking tapi sebb lat library. Cikgu library pun baru ada.

"To make it simple. Aq jawab soalan kau. First, aq x janji apa2. Second, aq dtg bkn sbb kau. Third, aq x knl sapa 'ketua' tu, so aq buang. Settle." Edeena trs bangun dan pergi dari situ diikuti Peah. Adha geram menumbuk meja tu. Nasib cikgu kat dlam bilik dia x dgr.

miss Tarbiah with mr. RBWhere stories live. Discover now