#Enam Belas

2.5K 199 9
                                    

06/09/19

Tergopoh-gopah aku berlari mendapatkan tandas. Tak kesahlah sunyi ke, gelap ke, suram ke, bagi aku muntah dengan aman dulu.

Tumpang lalu! Ke tepi! Kecemasan!

Masa-masa kecemasan macam sejarang, banyak pula orang nak menghalang laluan!

Tekupan di mulut terasa basah. Tekak mula terasa panas.

Shoot! Dah terkeluar sikit!

Berusaha aku berlari dalam keadaan mata yang mula berair pedih.

Tika aku berusaha melangkah dan melangkah, larian demi larian tiba-tiba...

BAM!

"Wuerkkk!" Akhirnya aku termuntah jua... Di depan orang ramai. Lapan daripada 10 orang itu sedang ketawa berdekah, seorang ketawa dalam hati, sorang lagi tayang muka jijik.

Hidung terasa panas. Kelat isi di dalam mulut. Aku cuba menutup muka sendiri. Tak nak ada sesiapa yang mengenali mukaku ini. Esok lusa, tak pasal-pasal aku kena ejek.

Bibir yang basah aku lap dengan kain lengan baju sukan. Lidah juga aku buat benda yang sama.

Aku terlanggar apa? Yang pasti bukan tiang, bukan dinding, dan juga bukan manusia.

Dalam keadaan yang selekeh lagikan kotor, aku masih lagi ingin menjawab persoalan yang berlegar-legar dalam kepala. Apa yang aku langgar.

Longkang.

Dan saat itu... Baru aku sedar yang kaki aku sebenarnya... Dah pun luka sehingga berdarah. Dan saat itu juga aku tersedar yang aku berada di tengah-tengah laluan orang dilalui manusia.

Mata yang kian berair melilau melihat sekeliling. Bercampur baur perasaanku tika ini. Rasa macam nak menangis pun ada. Terkenangkan nasib yang sungguh malang hari ini.

Dalam ramai-ramai yang menonton, ada satu muka yang aku tak gemar untuk melihatnya sekarang. Dengan keadaan aku yang seakan orang bodoh.

"Mikayla... Mikayla. Kau memang menghiburkan betullah," sinis dia berkata dengan ketawa yang bersisa. Bukan main seronok dia ketawakan aku tadi.

"Kau nak apa? Nak kacau aku lagi?" Pasrah aku bersuara. Betul-betul meluat dengannya. Cuba memancing simpati supaya dia tak ganggu aku sekarang ini.

Pandangan dia bertukar tajam. Tercabar apabila aku bersuara. Tapi itu tak lama. Wajah itu drastik tersenyum lebar kemudian ketawa berdekah.

Hah, sudah! Kecut perut aku melihat wajah itu. Aku nak lari! Nafas turun naik gementar. Aku cuba untuk berdiri menggunakan sebelah kaki. Cuba dan terus mencuba. Gagal, aku cuba lagi. Masih gagal tapi aku tetap mengulang.

"Arkh!" Erangan berbaur dengan keluhan kian berbunyi. Aku mengalah akhirnya. Sementara lelaki itu masih ketawa, kini sudahpun terduduk di atas lantai dek terlalu seronok ketawa.

Aku mati akal. Tak tahu nak buat apa. Lelaki gila di depanku ini masih lagi dengan tawanya yang semakin lama membuat aku gerun. Walaupun tak mampu membantu diri sendiri, dalam hati aku tetap berharap agar aku selamat.

Tak ada salam, tak ada teguran, tiba-tiba aku rasa badan aku terapung dengan sendirinya. Terkial-kial aku dengan posisi tubuh aku yang tiba-tiba berubah.

"Hero dah sampai pula! Tak sempat aku nak menganjing adi..."

Bam! Tergantung tak bertali percakapan dia apabila ada tangan menumbuknya.

Anak mata aku tak mungkin menipu tuannya. Aku ralit menonton adegan tumbuk-menumbuk itu. Dan yang pasti, aku kenal sungguh dengan orang yang menujah lelaki gila tadi. Juara terulung sekolah. Juara dalam segalanya. Tak lain tak bukan... Azam!

KeelLela Where stories live. Discover now