BAD DAY !

172 3 4
                                    

" wey, kau termenung apa ? " tegur seorang lelaki berbadan sasa.

Luthfi tersentak sambil mengurut urut dadanya akibat tersedak air yang diminumnya. Bukannya reti bagi salam. Tau tau main terjah je. Nasib adik kalau tak dah lama aku sepak masuk kolam. Rungut luthfi dalam hati.

" waalaikummusalam, alang alang dah tepuk tengah belakang aku, asal tak terajang je tengah belakang aku. Tau la biceps kau makin besar." jeling luthfi. Melihat megat yang dalam proses membesarkan badan itu tersengih sengih seperti kerang busuk melihat abangnya yang merah muka akibat tersedak.

" alaa sikit sikit perli. Tegur la elok elok. Aku nak bagitau kau ni, aku rimas la dengan aina kau tu. Tak habis habis datang rumah lepastu buat rumah ni macam rumah dia." rambutnya yang tersusun kemas habis berserabut.

" hek eleh menyampah macam mana pun nanti dia tetap akan jadi kakak ipar kau." bebel luthfi sambil melemparkan senyuman manis kepada adik kesayangannya yang sudah terang terang tayang muka cemberutnya. Hodohnyaa lahai badan sado muka..macam cekodok. Kaki diangkat menuju ke dalam rumah meninggalkan megat.

" aku serabut la sakai ! " serabut betul dia dengan abangnya. Aina kalau datang bukannya reti tunaikan tujuan dia yang sebenar. Yang dia tau nak goda orang.

__________

Mata yang sedang ralit memerhati mencairkan hatinya, lama tak tengok dia senyum macam tu. Kaki makin laju melangkah ke arah pemuda tersebut. Nafas ditarik lama sebelum dihembus perlahan. Tangannya yang menggigil dielus perlahan sebelum mendarat di bahu pemuda tersebut.

Bahu disentuh perlahan. Wajah dipalingkan. Kening dijongketkan. Agak terpegun dengan kecantikkan gadis di hadapannya. Rambutnya yang diikat pony tail panjang paras bahu. berkemeja jeans dan skinny jeans. Style yang biasa tapi smart !

'cantik' puji luthfi dalam hati.

" ye, kenapa ? " soal luthfi kebingungan melihat gadis itu tersenyum memandangnya tak berhenti.

Senyuman masih terukir di bibirnya. Hatinya berbunga bunga, seakan tak percaya bahawa lelaki dambaan berada di depan mata. Hampir pitam dengan senyumannya. Apa yang ditanya oleh luthfi seakan dibawa angin lalu.

Jari diketip ketip " cik saya tanya ni ? ada apa ye ? " pelik dia dengan gadis itu.

tangan dihulurkan tanda perkenalan.

" Emma, ingat lagi tak ? " senyum manis tak pernah lekang dari bibir emma. Sampai boleh buatkan orang di sekelilingnya semuanya cair.

SENYUM SIKIT..

Baru huluran hendak disambut. Tangannya terus disambar. Wajahnya dipandang. Merah, marah, senyuman yang terhasil turut mati, jelingan diberi, tangan digenggam.

" sayang, I tinggalkan you sekejap je tau. Dah pandai menggatal eh," wajah emma dipandang sekilas sebelum mengalihkan pandangannya mengadap luthfi yang jelas kebingungan dengan tindak tanduk Aina yang sudah berpeluh, gelisah tak tentu pasal, dah kenapa ?

Nak bercakap serba salah apabila melihat wajah gadis itu semakin memerah. Baru hendak membuka mulut, tanpa sepatah kata gadis itu terus pergi meninggalkan luthfi dan aina dalam perasaan marah.

__________

DUM !

pintu dihempaskan, perasaan marahnya yang membuak buak, membuatkan atuknya kian pelik.

" hey, kenapa dengan cucu atuk ni ? how's your first day haa ? " lembut sahaja tutur bicaranya. Cucunya kena ditanya dengan lembut sebab kalau silap tanya sikit nanti ada saja perabut dalam rumah yang melambung.

Wajah atuknya dipandang sekilas sebelum kakinya laju menuju ke arah tangga dan meninggalkan atuknya dalam keadaan terpinga pinga. Tombol pintu dipulas. Sling bagnya dicampak kemudian sekeping gambar diambil lalu dipeluknya dalam keadaan marah.

" WHAT THE BAD DAY EVER ! "

" idham cuma milik aku la bodoh ! kau tak boleh rampas dia dari aku !! " jerit emma sambil memeluk sekeping gambar tersebut. Kepalanya yang semakin pening itu diurut kemudian tak lama selepas itu dunianya gelap.

Dia bukanlah perempuan yang jenis akan serang depan depan. Well she's not like that.

We make it slow...tu prinsip dia.

Suara cucunya yang didengari di sebalik pintu tersebut membuatkan hati tuanya semakin risau. Dia bukannya tak kenal cucunya itu. Dengan kelam kabut kunci pintu bilik itu dicari lalu dibuka perlahan lahan.

" EMMA ! "

A little bit changer
p/s ; sorry kalau hambar 😚

little psychoWhere stories live. Discover now