Bab 1

75 2 0
                                    

"Erghhhhh tak sangka mamat poyo tu yang aku nak interview. Ingatkan poyo jer .kerek dia tak leh bawak bincang ishhh menyampah aku"bebel maira lepas keluar dari bilik siaran langsung tersebut.

"Kalau aku jadi makwe dia ni dah lama aku tinggal .Dengan perangai nak ikut arahan dia jer dahlah banyak complain. Kesian akak tu tadi "

Flashback

"Maira cepatlah nanti lambat kena marah pulak. Kau tak kenal lagi mamat tu. Cepatlahh"beritahu kak ika kepada maira Yang tiba - Tiba berhenti memegang perut.

"kak ika pergi dulu lah. saya rasa nak ke tandas kejap dah tak tahan ni. Bye"pecut maira ingin ketandas

Baru sahaja kak ika mahu bercakap maira dah pom pergi Tanpa mempedulikan kak ika.

"Alah kau ni maira masalah. Kau tanggung lah kejap lagi"

       "Lega!! Baik aku cepat nanti lambat pulak"

Baru jer maira keluar dari tandas dia terlanggar seseorang

"Aduhhh!! "Alamak siapa pulak Yang aku langgar ni.  maira bermonolog dalam hati.

"Sorry saya tak sengaja"beritahu maira takut -  takut.

"Takpe - takpe, bukan salah awak saya yang cepat. Btw nama saya haziq. Awak ??"

"Oh. Nama saya humaira"beritahu aku sambil senyum.

"Saya dah lambat ni saya pergi dulu. Harap kita bertemu lagi .assalamualaikum"beritahu haziq pada maira Dan berlalu Tanpa mendengar maira menjawab salamnya.

Maira pantas berlari ke bilik siaran langsung untuk kerjanya.

Sampai dibilik tersebut dia terdengar kecoh didalam .maira buka pintu perlahan -lahan. Semua tertumpu kepada maira. Glupppp. Asal semua pandang aku ni .maira bermonolog dalam hati. Dia mencari kak ika dan jumpa. Asal kak ika pandang aku macam ada masalah jer ni maira bermonolog lagi.

"Ehemmm"suara garau berdehem. Maira pantas melihat dan. OMG. Mamat ni lagi jangan cakap dia lahh. NOOOOOO.

"Kau wartawan yang bernama humaira kan "Tanya Daniel kepada maira

"AAA.....yap... Yap"beritahu maira takut-takut

"Asal kau lambat hah?? "

"Sa  sa ya"belum sempat maira mahu menjawab daniel sudah menengking.

"kau ada penyakit gagap ke,kenapa gagap hah.aku paling pantang orang yang datang kerja lambat .kau ingat aku tak ada kerja lain ke nak tunggu kau hah.kalau kau tak datang lambat dari tadi lagi kita boleh bersurai .menyusahkan betul!! Ishhh........." tengking daniel panjang lebar dengan hati sudah berasap - asap

"semua kita boleh mulakan"beritahu daniel kepada semua .sampai saja mata hazel nya ke mata maira terus dijeling dengan hati membuak -buak marah

"kau ingat lepas habis nanti kau perlu jumpa aku.kau dan aku belum habis lagi kau ingat ehhh..."beritahu daniel dan pergi ke stage semula.

End flashback

"Apa yang daniel cakap dgn kau masa dia nak jumpa kau"tanya kak ika

"kau tahu tak dia tu membebel je time aku  pergi jumpa dia . Macam perempuan . Ehh tak tak tak dia yang lebih lagi."jawap maira sambil memandang muka kak ika yang sedang menunggu jawapan tak menyempat.

"and dia suruh aku buat pilihan wey keluar makan dengan dia atau tiada pilihan .budu ke ape dia tu .suruh aku buat pilihan tapi bagi pilihan macam tu.salah aku kecil jee pom .macam laa dia tu bagus sangat geram nye aku .dasar lelaki tak bertamadun "beritahu maira dengan tangan nye kehulur kehilir .

"habis kau kena juga laa keluar makan dengan dia"tanya kak ika kembali

"habis tu je laa yang aku kena pilih .tiada pilihan lain dah"mengeluh maira

"dah laa aku nak tidur dah lewat ni .kau pergi tidur nuhh .esok kerja .aku tak pa tak kerejo"maira berkata . Dia bangun dari duduk nye mahu ke bilik tidur laa teme teme kite.

_____

Pagi yang indah tiada gangguan dari mana mana makhluk ciptaanmu . Maira bangun pada awal pagi mandi untuk  menunaikan solat subuh .selepas selesai menunaikan solat mengemas telekung dan katil.maira ke cermin solek untuk memakai sedikit toner dan serum ke muka nya kerana dia mahu berjoging untuk menyihatkan tubuh badan .selesai sapu semua yang perlu maira mengambil tudung souk . Turun ke bawah makan sedikit roti untuk megalas perut  . Menuju ke destinasi nya ialah taman.

Inilah rutin harian maira selepas dia habis sekolah menengah dan menungu result nya keluar.

"nyaman nye pagi-pagi dengan burung - burung berkicau angin sempoi -sempoi bahasa"monolog maira dalam hati

Sambil maira bermain dengan hatinya dia ternampak rakan baiknya dengannnnn

"ehemm"sergah maira dengan segaja .mahu mengejut kan makhluk dua ekor ni

"eh maira apa yang kau buat kat sini.a...aku...aku. "beritahu intan dengan gagap

"asal kau gagap intan .kau ada masalah gagap ke setahu aku kau laa yang paling terer kalau bab menjawap ni . Kau laa yang tolong aku jawap kalau aku tkleh jawap kan sebelum ni.

"ehhhh.aku okay jer tekak rasa kering ni ehheeeem"beritahu intan dengan serba salah.

"alah kau cakap laa dengan jujur .kita dah kawan lama dah intan kau ingat kan. Kalau kau tak jawap aku dah tahu dan agak faham kalau dah berdua ni kan . Shhhhh is okay  aku sudah faham . Kau nak mamat ni kau ambk aku dah tak perlukan dia dah . Untuk pengetahuan kau dia tak ikhlas pom bercinta dengan kau  sebab dia nak populariti je .aku dan dia dah lama putus .sebabkan inilah"beritahu maira dengan mengejek dan menjeling ke mamat sebelah intan

"maira.akuu ..minta.."belum sempat intan hendak meminta maaf dengan maira sudah pom pergi dari situ.

"aku bukan marah tapi aku takut kawan aku nanti kecewa itu jerr.aaa sudah maira kau dengan sudah tiada apa .kau perlu terus kan hidup kau itu saja.bertenang maira"monolog maira dalam hati sehingga dia tidak sedar ada satu pohon mahu menhempas nye .

"encikkk.hati -hati "maira terdengar jeritan tersebut mahu melihat siapa gerangan itu tetapi sudah ada yang memegangnya mengheret ke tepi mahu menculik nyaa

"ohh tidak ibuu tolong mairaa"jerit maira
Sekuat hati

"encik tak apa-apa"tanya pemuda itu pada maira

"okay apanya kau nak culik aku kan"jerit maira dalam keadaan takut.

"aku bukan nak culik kau tapi ada satu dahan pokok nak hempas kau tadi.nasib baik aku selamat kan kau kalau tak masuk hospital laa jawap nya .tak berterima kasih langsung dah laa aku yang selamatkan nyawa kau.ni fitnah aku pulak "beritahu daniel pada maira dengan nada nya sudah bertukar risau kepada geramm.

"ohh ye kee "jawab maira rasa bersalah di hati nya

"terima..." belum sempat maira mengucap lelaki tersebut sudah pom pergi meninggalkan maira disitu keseorangan.

"malu nya aku.dah laa muka dia tu aku tak sempat nak tengokk .buat malu jer maira hoii"maira berkata seorang diri sambil menbetulkan berdirinya dan membetul pakaiannya.


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 24, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Sentiasa Ada Di SisikuWhere stories live. Discover now