Langkah Lagi! Langkah!

10 1 2
                                    

Bila aku renung semula perkara yang berlaku pada tahun lepas(2019). Januari merupakan permulaan yang teruk. Ada beberapa perihal yang hancurkan kewarassn aku. Hilang keyakinan diri, rasa gelisah yang sangat tinggi dan rasa tak berguna yang kerap.

Aku tahu perkara sebegitu rupa boleh dielakkan bila aku memenuhkan skedul aku dengan perkara yang lebih bermanfaat. Tapi, apa yang aku selalu deny adalah, itu semua imbalances. Aku tak boleh nak kawal level hormon aku. Jadi, ok. Mungkin aku down fall, tapi eyh, aku masih hidup untuk 2020 ini.

Anxiety, aku takut teruk. Tahap mutlak. Tapi apa boleh buat. Buat bodoh je mampu. Sebab itulah aku rasa, aku punya target tahun ni lebih kepada self improvement dan berusaha sehabis baik tolong orang untuk achieve apa yang dia mahukan. Walaupun kedengaran tak realistik, tapi aku tahu pilihan aku itu konkrit. Slowly but surely bak kata kawan aku.

Bila aku kata aku hilang percaya pada diri, aku maksudkannya. Kawan sekolah aku lebih tahu aku sebagai seorang yang out spoken. Tapi sejak akhir ini aku lebih memilih untuk berdiam. Gugup yang terlalu mutlak sampai aku lupa inci peribadi aku. Tak ada keberanian paling membara untuk pertahankan matlamat aku.

Allah beri setiap dari kita beza beza yang aku sendiri syukur atas nikmat. Tapi, aku sedar yang aku tak ada kesihatan yang sentiasa dan tekun yang berpanjangan. Daripada aku target untuk seorang diri berjaya. Apa kata aku tolong orang. Sedikit sebanyak mungkin membantu. Idk.

Ketabahan adalah goals paling aku nak kebelakangan ini. Mengalir mengikut alur yang ditetapkan. Tak banyak. Cuma aku nak chin up and kurangkan terasa semua bagai itu. Dah besar, buang small matter.

Sebab itulah, aku rasa kewajipan diri untuk ketepikan keutamaan aku bila ada orang dalam kesusahan. Mungkin aku masih mencari: kebaikan akan dibalas dengan kebaikan.

Semestinya pada aku, kebaikan bukan hanya budi tapi lebih daripada itu. Aku dalam percaya rezeki yang dinamakan kebaikan itu akan timbul sendiri dengan usaha dan tawakal secara sedar atau tak sedar.

Untuk kekal tinggi tinggi, adalah sangat mustahil. Tapi apa salahnya kalau kita sehabis baik tak meranapkan mood orang lain. Nescaya tak ada seloroh dan riuh yang cuma berantakan pecah. Entahlah. Aku harap, semuanya baik harungi 2020 ini.

Januari 04, 2020.
Seri Iskandar, Perak

BENTANGWhere stories live. Discover now