BAB 10

47 9 0
                                    


Bab 10

Puisi dilagukan berulang kali oleh seorang gadis. Dia mengosok-gosok matanya yang mengantuk. Dia memerhati sekeliling. Dia berada di sebuah bilik yang bukan miliknya. Telinganya menangkap suara wanita yang sedang asyik melagukan sebuah puisi itu. Matanya mencari-cari kelibat empunya suara itu. Dia bangkit dari katil yang empuk melangkah keluar dari pintu bilik itu. Haruman bunga menyucuk masuk ke rongga hidungnya. Fikirannya ligat memikirkan bagaimana dia boleh berada disini. Rumah itu mempunyai tangga untuk ke aras bawah. Dia memberanikan diri melangkah mencari pemilik suara yang agak tidak asing baginya.

"Kas?" panggilnya.

Sesampai sahaja dia pada anak tangga yang paling bawah, matanya menikam sesusuk tubuh seorang wanita yang hanya dibaluti kemas dengan sehelai kain batik sedang melenggok perlahan menari mengikut muzik yang samar-samar didengarinya. Dia menghampiri wanita itu selangkah demi selangkah. Akhirnya jelas terlihat wajah Kas sedang menari lemah lembut dihadapanya dengan melagukan puisi yang dibaca berulang kali.

"Wahai sang putera kemari menari bersamaku" ajak Kas.

Megat teragak-agak menghampirinya. Gadis itu tampak serupa dengan Kas tetapi dia kelihatan lebih cantik dan ayu dengan gaya itu. Rambut Kas yang sebelum ini hanya dibiarkan lepas tanpa didandan kini tersanggul kemas.

Kas menarik perlahan tangan Megat mengajak dia menari bersama-sama. Entah mengapa Megat hanya mengiakan sahaja apa yang dialakukan oleh Kas. Tubuhnya dan tubuh Kas kini seiring menari bersama lemah lembut. Megat leka dengan keasyikan tarian mereka lalu dia menghampirkan tubuhnya dengan Kas. Hidungnya mendekati leher gadis itu. Sungguh harum aromanya. Dia mencium lembut pada leher gadis itu. Ianya seperti memanggil nafsu kejantanannya. Mereka leka bersama seperti dua pasangan yang sedang ghairah dengan cinta.

"Dengar sini sang putera, aku dan juga keturunanku mungkin tidak akan pernah memaafkanmu" kata gadis itu tiba-tiba memandang tepat dengan mata yang tajam ke arah bola mata milik Megat.

"Apa yang harus aku lakukakan untuk kau maafkanku?" soal Megat sambil tubuhnya masih melenggok lentuk bersama gadis itu.

Melihat tubuh yang separuh terdedah milik Kas itu Megat mulai tidak dapat mengawal dirinya daripada nafsu yang semakin bermaharaja lela. Dalam kegelapan malam tanpa cahaya lampu dirumah itu Megat menolak lembut tubuh itu ke sofa berdekatan. Megat mulai menaggalkan perlahan pakaian yang tersarung pada tubuhnya.

Allahuakbar! Allahhhhuakbar!

Azan subuh mulai bergema di pelusuk kawasan perumahan itu.

"Megat!!! apa?? Apa kau buat n?!" soal Kas apabila sedar dirinya mungkin akan menjadi mangsa nafsu Megat. Kas melihat tubuhnya yang hanya dibaluti dengan hanya sehelai kain batik. Dia begitu terkejut dengan situasi itu. Dia menolak kasar tubuh lelaki itu lalu berlari menaiki tangga memasuki biliknya.

Megat yang tadinya ditolak kasar oleh Kas seperti baru tersedar dengan apa yang sedang berlaku. Dia melihat tubuhnya yang sudah tidak berbaju. Dia memegang erat rambutnya cuba memikirkan apa yang sebenarnya baru sahaja berlaku tadi. Dia memandang ke arah tangga yang dinaiki Kas tadi. Baru dia sedar bahawa dia di dalam rumah Kas.

"Apa kau buat ni Megat?" soalnya sendiri.

Dia mencapai bajunya lalu menyarung semula ke tubuhnya. Dia melangkah pantas menaiki tangga. Langkahnya terhenti dihadapan pintu bilik yang ditutup rapat.

"Kas, i don't know..." belum sempat dia menghabiskan kata-katanya Kas sudah pun membidas.

"Get out!" tengking Kas.

"Kas please. Aku pun tak tahu apa jadi tadi".

"Diam!!" marah Kas lagi.

"Kas bagi aku explain"

SAMUDERAWhere stories live. Discover now