BAB 3

68 5 1
                                    

“Kau boleh jelaskan tak gambar ni?" Tanya Johari. Kawan satu asramanya.

"Oh, gambar ni. Aku dengan dia tengah kemas dewan." Balas Azrin selamba.

"Tak ke obvious tu, dah salam bagai, nak test orang baru la tu." Ujar Fattah dari jauh.

"Tapi aku yakin tau. Dia tu anak orang kaya." Fattah menjeling sekilas, tempat tidurnya dikemas sebelum bersiap–siap untuk masuk ke kelas.

"Kalau dia bukan macam apa yang kau bayangkan? Kau nak buang dia?" Tanya Fattah serius.

"Iyepp. Buat apa aku nak berkawan dengan orang yang tak setaraf aku?" Balas Azrin yakin.

"Keluarga kau dah salah didik kau. Tak semua orang miskin, pengikis harta."

"Kau nak cakap, parents aku salah la ni?" Tanya Azrin bengang. Dia mula bangun dari katil.

"You know what. I hate this habit of yours. Put on the clothes, throw the clothes if don't like it. Kau tau tak, dengan cara macam ni, dah banyak hati yang terluka sebab kau?"

"Kau fikir aku kesah?"

Fattah Adriey mengeluh berat. Hati perempuan tak sepatutnya dipermainkan. Hati mereka patut dijaga, mahkota mereka patut dilindungi. Tapi berbeza dengan Azrin. Pengaruh kaya dan miskin, terlalu kuat dalam dirinya.

ARIEL FATHIA perhati keliling kelas. Lalu dia mengeluh berat. Tiba–tiba bahunya ditampar lembut membuatkan dia berpaling ke arah orang itu.

"Cari aku eh?" Tanya Azrin sambil tersenyum.

"Buat apa nak cari kau, aku cari telefon." Balas Ariel, dia cuba tahan rasa gugup.

"Tu bukan telefon eh?" Azrin menjuihkan bibir ke arah tangan Ariel.

Ariel tahan rasa malu. Nak cover tak kena tempat!

"Cakap je la, kau tengah cari Azrin Shah. Lelaki ter handsome dekat sekolah ni." Azrin bangga diri.

"Handsome? Excuse me. Mamat ni lagi handsome." Dia tarik tangan seseorang.

Fattah Adriey membeliakkan mata. Kenapa perempuan ni tarik aku? Aku lagi handsome dari Azrin? Gila!

"Err..."

Azrin bagi jelingan maut pada Fattah. Ariel hanya bercekak pinggang. Disebabkan situasi jadi tegang, Fattah bersuara.

"Asal korang ni? Aku tak kenal kau."

"Nampaknya dia pilih kau eh?" Tanya Azrin dingin.

"Bro, aku baru datang kot." Fattah mempertahankan dirinya.

"Sekurang–kurangnya, dia lain dari kau, Azrin Shah." Ujarnya malas.

Dia beredar dan kembali ke tempat duduk.

"Kenapa pulak dia lain dari aku? Aku lagi kaya dari dia." Tanya Azrin bengang, Fattah Adriey lain dari aku? Lebih bagus dari aku ke?

"Kaya tak menjamin apa–apa." Balas Ariel.

"Kau dah setuju nak jadi kawan aku." Ujar Azrin serius.

"Tapi dia lagi bagus dari kau. Kau dengan aku hanya kawan, tapi aku dengan dia, mungkin akan lebih dari kawan."

Belum sempat Fattah berkata apa–apa, Azrin terus keluar dari kelas.

"Pelikkan."

Fattah beralih pandangan pada Ariel. Apa yang pelik?

"Umur 15, dah cari jodoh yang setaraf dia."

Berkerut muka Fattah mendengat ayat yang keluar dari mulut Ariel.

SECOND CHANCEWhere stories live. Discover now