Part 20♡

83 12 0
                                    

Keesokan harinya Jennifer datang ke pejabat Riley. Dia mengajak Riley untuk makan tengah hari bersamanya.

Riley tidak dapat menolak kerana dia takut jikalau Jennifer akan berasa sedih.
Riley mengemas barang-barangnya. "Ok. Tapi sekejap je. Hari ni saya busy betul so tak ada masa free." Ujarnya.

"It's okay. Asalkan saya dapat jumpa awak sekejap." Jawab Jennifer. Riley tersenyum.

Mereka berdua pun gerak keluar dari ruangan pejabat itu. Jennifer memeluk lengan Riley. Riley Yang tidak selesa terus menarik tangannya. "Jennifer boleh tak kalau kita tak payah nak pegang-pegang. I don't like" Jennifer mengangguk faham.

Jauh dari sudut itu Hanie cuba mengejar Riley untuk mengajaknya makan tengah hari,tapi dia tidak mengejar Riley kerana Riley sudah bersama dengan Jeniffer. "Takpelah. Mungkin hari ni bukan hari aku nak ajak dia lunch."

Baru sahaja dia ingin menyambung membuat kerjanya, dia telah ditarik oleh Ivy. "Jom I belanja you. Lama dah tak lunch sesama kan?" Ujar Ivy. "Okay. Jap saya nak ambil beg."

.....

"Why you look so sad?" Tanya Ivy kepada Hanie. Hanie menggeleng dan berlagak tiada apa-apa yang berlaku pada dirinya.

Kemudian makanan yang dipesan oleh mereka telah sampai. Mereka berdua menikmati makanan tersebut. "Sedapnya. Hilang terus rasa moody aku." Ujarnya ditambah dengan nada gelak.

"So you memang ada masalah?" Tanya Ivy. Hanie mengangguk. Dia tidak dapat menyembunyikan masalahnya itu.

"It's okay. Kalau ada pape nak share, tell me. I boleh jadi pendengar dan boleh bagi nasihat dekat you kalau you minta nasihat dari I." Hanie mula tersenyum mendengar kata-kata itu.

......

Pada tengah hari itu, Aryana munculkan diri di hadapan Riley. Riley sedikit terkejut dengan kemunculan Aryana.

"Cuba hidup macam manusia lain. Kalau diaorang tahu yang kita ni Vampire mesti kita dah kena bakar." Riley membebel sedikit mengenai soal itu.

Belum sempat Aryana membuka mulut, kedengaran pintu diketuk.

TOKK..TOK..TOK..

"Masuk!"

Kelihatan Jennifer masuk ke ruangan tersebut. Aryana memandang Jennifer dari kepala hingga ke hujung kaki. "Apa yang menarik pasal dia ni. Rasanya Hanie lagi menarik kot " omelnya sendiri.

"Riley, saya ada bawakan awak bekal untuk lunch. Jom kita makan sesama." Riley mengangguk tanpa kata apa-apa.

Aryana sedikit hairan. Mengapa Riley berubah sebegitu sekali. Setahu dia Riley tidak pernah pun bersikap sebaik itu. Jennifer? Dia baru saja mengenal Jennifer. Tapi sudah seerat itu.

"Aryana I nak keluar dulu. Kalau you nak ikut boleh je."

"It's okay. Takde masa kot nak lunch. I nak pergi dulu."

"Ermm!" Riley dapat tangkap apa yang ingin dilakukan oleh Aryana. Aryana yang tahu maksud itu terus melupakan niatnya yang ingin menghilangkan diri. Dia keluar dari bilik itu.

Selepas itu baru diikuti oleh Riley Dan Jennifer. Jennifer tersenyum lebar apabila dia kini sudah rapat dengan Riley.

....

Hanie masuk ke ruangan pejabat Riley. DIA dapati yang Riley tiada di pejabat itu. Dia ingin menelefon Riley tapi dia berasa yang Riley mungkin keluar dengan Jennifer. Dia pun mengatur langkah keluar dari pejabat itu.

Kini dia menuju ke arah Ivy yang sedang sibuk membuat kerja.

"Ivy..awak tahu Riley pergi mana tadi?" Tanya Hanie.

Ivy berhenti membuat kerjanya. Dia mengalihkan pandangannya ke arah Hanie pula. "Rasanya dia keluar pergi cafe depan offices kot. Tadi I ada nampak yang Jennifer bawakan Riley bekal." Hanie termenung.

Ivy berasa hairan akan Hanie. Dipetik nya jari baru Hanie berhenti termenung. "Oh ok. Saya baru nak bagi dokumen ni. Tapi rasanya nanti jelah, mesti dia tengah gembira kan? Takkan nak kacau diaorang pula." Ujar Hanie. Ivy mengerut dahi kehairanan.

"Dokumen tu penting ke?" Hanie mengangguk. "So pergilah suruh Riley sign dokumen tu." Hanie segera mengangguk lalu beredar dari situ. Ivy sudah menggeleng kepala.

Ivy pun menyambung semula kerjanya yang telah dia tangguhkan sebentar tadi. Bila difikirkan semula hal itu, Ivy meletakkan pen yang dipegangnya di atas meja.

"Kenapa dengan Hanie? Mesti something Yang berlaku. But why Jennifer?" Fikirnya.

....

Hanie membuka pintu cafe itu. Ternyata memang benar apa yang dikatakan oleh Ivy. Dia melangkah masuk lalu menuju ke meja dimana Riley dan Jennifer duduk.

"Hanie?" Ujar Jennifer yang sebaik sahaja melihat bayang Hanie.

"Maaf ganggu korang." Hanie berkata dalam nada sedikit bersalah. "Riley, boleh awak sign dokumen ni. Dokumen ni saya kena hantar secepat yang mungkin. Kalau tak projek rm2 juta tu lepas macam tu je." Terang Hanie tanpa berlengah lagi.

Riley mengangguk lalu mengeluarkan pen yang tersemat di kocek kotnya. Dia membaca dahulu dokumen itu baru ditandatanganinya. Dokumen itu pula diberi semula kepada Hanie.

"Prihatinnya Hanie dekat Riley. Tapi kenapa dia tak nak bagitahu dekat Riley yang dia adalah pemilik rantai ni?" Monolognya sendiri sambil melihat Riley memberikan fail itu kepada Hanie.

"Thanks sebab awak jumpa saya. But then way awak jangan bekerja keras sangat. Awak nampak macam letih je." Ujar Riley secara tiba-tiba. Hanie menyembunyikan senyumannya itu.

Jennifer perasan akan hal itu. "Hanie, awak jangan terlalu kerja kuat sangat. Saya takut kalau awak jatuh sakit." Jennifer cuba mengambil berat tentang Hanie. Hanie tersenyum lalu beredar dari situ.

To be continued
14.8.2020

RED BLOOD (C)Where stories live. Discover now