05; Rayuan Daniel

264 8 0
                                    

NOMBOR Daniel aku dail berkali-kali. Termasuk ini sudah hampir dua puluh kali aku cuba menghubunginya namun satu pun tidak diangkatnya. Dalam hati aku sudah memaki hamun dia namun tidak terluah di bibir.

"Relaks, Ilya. Takde guna kalau kutuk dia macam ni, buat dosa aje." Aku cuba bermotivasi sendiri. Positif, positif.

Arghhh!! Aku menghentakkan kaki yang berada di bawah meja persis anak kecil yang minta dibelikan lolipop. Orang-orang yang tengah makan berdekatan dengan aku memandang aku dengan padangan menghina. Kejap lagi jadi buah mulut oranglah aku ni. Nasi campur di hadapan aku tidak lagi menjadi igauan malam. Hanya beberapa kali saja aku menyuap nasi itu ke dalam mulutku sebelum aku berhenti.

Handphone ku yang tiba-tiba berdering lagu Selena Gomez itu menyentakkan aku. Tertera nama 'Daniel Gila' membuatkan aku laju menekan punat hijau.

"Dah give up dah ke?"

"Give up kepala hotak awak! Awak saja aje kan tak sambut masa saya call awak?" Aku terus menyerangnya melalui corong telefon.

"Aku ada kerja, CEO pulak tu confirm lah aku busy."

Mendengarkan balasannya membuatkan hati aku semakin mendidih. Ya Allah geramnya aku dengan makhluk seperti Daniel ni.

"Saya nak jumpa awak."

"Ubah fikiran?"

"Saya tak cakap pun. Saya nak jumpa awak. Sekarang jugak." Aku bertegas. Selagi mampu bersabar, tolong bertahan ye hati.

"I don't want it."

"Awak ni... memang melampau kan, Daniel? Awak ingat ni semua benda lawak ke? Boleh bawa main, macam tu?" Air mata aku yang sudah di hujung-hujung mata itu aku tahan dari menangis.

"Aku takde pulak cakap yang aku benda ni main-main." Jawabnya selamba buatkan aku macam nak pijak je muka dia kalau dia ada di depan aku.

"Eh, awak ingat dengan kekayaan awak yang awak ada sekarang ni awak bolehla buat sesuka hati? Awak ingat senang ke saya nak dapatkan kerja dekat restoran tu masa mula-mula masuk dulu? Kalau bukan sebab mak dengan abah saya dekat kampung tu tak mungkinnya saya nak kerja. Awak nak saya bagi diorang makan apa kalau sekarang ni saya takde kerja?"

Nafasku turun naik menahan sebak. Kalau mak dengan abah tahu aku dah berhenti mesti diorang sedih. Orang di sekeliling aku sudah memandang aku pelik apabila aku mula menangis.

"Kalau macam tu kahwin je lah dengan aku. Kau tak payah kerja, setiap bulan aku bank in kan kau duit lepastu kau boleh bagi mak dengan abah kau. Kau pulak seratus peratus aku tanggung. Kau tak nampak tak betapa senangnya hidup kau kalau kau kahwin dengan aku?"

Aku mendengar setiap bait bicaranya yang seolah-olah berkahwin ini semudah ABC dan 123. Kalaulah kalau kahwin ni tak main perasaan memang dah lama aku setuju je untuk kahwin dengan dia. Aku tak dapat susah, tak dapat penat. Kahwin duduk goyang kaki dapat duit, settle.

"Awak senang je cakap kan? Awak ingat saya ni patung ke senang-senang je awak nak arah saya sesuka hati awak? Eh saya manusialah, ada perasaan!" Suara aku sudah naik seoktaf tanpa rasa segan silu dan malu.

"Kita jumpa. Kau kat mana?"

"Saya tak nak jumpa awak lagi! IC saya tu simpan je lah sebagai kenangan buat awak, saya boleh buat barulah."

Aku terus mematikan panggilan. Pelayan aku panggil dengan wajah yang baru lepas menangis. Aku melakukan bayaran dan terus saja meninggalkan restoran tersebut. Kononnya nak makan nasi campur nak hilangkan stress, tapi yang aku dapat membazir je.

Drama QueenWhere stories live. Discover now