Six ㅡ My Experience

1.9K 287 56
                                    

Before we start to to the other senpai or author's experience, why not if I share my experiences since I'm being an author. So, mungkin boleh menaikkan semangat penulis baru yang ingin menjadi penulis seperti penulis yang berjaya.

Ayu masuk ke alam Wattpad tahun 2017 but that time I'm not a kpoppers yet. Since I'm a kpoppers in 2018, biasalah en imaginasi budak kpop macam mana. So ayu cuba menulis.

Sebelum Mianhae Jin hyung, ayu pub fanfic mystery/thriller dah dua tiga kali dalam dua tiga bulan ayu pub tapi tak ada langsung sambutan. Ayu fed up then unpub.

Bulan 5 macam tu, ayu pub Mianhae Jin hyung tu tanpa promote atau apapun tapi dah ada sambutan. Tak ramai pun tapi ayu gembira sangat time tu. Lepas tu, ayu pub pulak The Airport.

And ya, ayu promote sajalah semua mb following ayu. Tak sangka fanfiction tu mempunyai sambutan yang ramai sampailah sekarang. Yang dulunya tak ada sambutan, sekarang ramai.

Sampaikan fanfiction tu akan dibuat buku/novel suatu hari nanti. Sampailah sekarang, ayu buat fanfic, ramai yang akan baca tetapi tidak meriah seperti senpai yang lain. Tapi ayu bersyukur sangat sebab apa yang ayu nak selama jadi author since 2018 tu dah tercapai.

So guys, penulis yang berjaya dia start daripada kosong dulu barulah menjadi hero. Ingat, jangan treat penulis yang berjaya sebab mereka ramai readers dan ramai yang minat mereka tapi sampai penulis yang down ni :(

No sayang, apa kerja sekalipun, kita mula daripada bawah bukan daripada atas. Kita mula daripada susah bukan daripada kita senang. Tak! Semuanya bermula daripada bawah.

Jangan berputus asa. Cari jalan lain untuk buat buku anda menjadi lebih meriah dan mempunyai ramai peminat dan sentiasa sokong korang. Jangan berdiam diri.

Sekarang ni pun, ramai saja penulis yang baru dah jadi senpai berjaya. Ayu sentiasa memerhati diorang yang pernah tag dan mesej di mb ayu. Yang dulunya zero sahaja book dan juga profile mereka, tapi sekarang diorang dah berjaya. Ramai yang datant sokong diorang.

Kalau ayu ataupun mereka yang dah berjaya ni boleh buat tak akanlah yang penulis baru ni tak boleh buat, kan. Itu sahaja. Harap boleh memberi semangat pada korang :)💜 Terima kasih membaca experience ayu. Dan mungkin ayu boleh beralih pada experience penulis yang lain.

💜

Writing Tips.Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon