Bab 9

4.6K 341 8
                                    

AKU memandang Makcik Has yang duduk di ruang tamu bersama umi, abah dan Nura. Aku pun ada sekali. Macam kelakar pun ada juga sebab nak mengikut adat segala. Padahal, kalau Makcik Has tanya yes or no saja pun, aku tetap akan setuju. Dah terlanjur semua orang bersetuju, tiada guna aku menolak. Tapi, Makcik Has tetap nak ikut adat juga.

"Jadi, kiranya pihak perempuan bersetuju lah, ya?" Tak ada nak pantun bagai, terus tanya persetujuan aku. Kalau ikutkan Melayu, perempuan kena jadi malu-malu kucing dan bisik dekat telinga wali. Tapi, disebabkan aku ini malas nak acah malu, aku jawab terus.

"Setuju, Makcik Has." Aku membalas. Semua terangguk-angguk.

"Kalau macam itu, hantaran macam mana, ya?"

"Terpulang pada pihak lelaki." Aku terus jawab. Ini pun aku dah bincang dengan umi. Mudahkan kerja semua orang, sebab hantaran ini hanya adat, bukan wajib. Yang penting benda wajib semua ada. Mas kahwin pun aku suruh umi yang letakkan. Bagi aku, terpulang pada umi nak letak berapa. Aku ikutkan saja.

"Alhamdulillah. Kira jadi ya, ini?" tanya Makcik Has buat kali kedua. Kali ini, semua mengangguk.

Lepas itu, macam biasa, umi ajak Makcik Has aka ibu untuk makan sekali. Umi aku ini kan rajin memasak. Rasanya, hari-hari dia nak ajak ibu makan sekali dengan dia.

"Umi dengan Makci... Ibu makanlah dulu. Hanim nak tengok Tiara sekejap dekat luar itu." Aku berkata seraya berdiri. Tiara memang tak join sekali sebab dia malas. Dia kata nak main dekat luar rumah. Bosan agaknya join orang tua-tua ini berborak.

Apabila aku keluar dari rumah, mata aku menangkap Tiara yang sedang duduk di pangkin depan rumah. Tempat aku berborak dengan papa dia malam tadi. Tiara sedang duk bermain dengan daun pokok yang aku rasa dia petik daripada pokok di sebelah pangkin itu.

Aku melangkah menghampiri Tiara. "Tiara buat apa itu?" Aku bertanya seraya duduk di sebelahnya. Tiara menoleh dan terus tersenyum ke arah aku. Lebar sampai nampak semua giginya. Dia menarik tangan aku untuk duduk rapat dengannya.

"Mana papa?" Aku bertanya. Risau pula sebab Tiara main seorang-seorang di depan ini.

"Papa pergi toilet," balas Tiara. Aku mengangguk perlahan.

"Tiara nak makan tak? Nenek dengan nek Siti tengah makan itu."

Tiara mengangguk. "Nek Siti masak apa?" tanya Tiara.

"Mee goreng. Nak?"

Laju Tiara mengangguk sebelum dia terus menyarung selipar di kakinya dan turun dari pangkin itu. Aku memegang tangannya untuk masuk ke rumah beriringan sebelum ada sesusuk tubuh menghadang langkahku dengan berdiri tepat di hadapanku.

"Tiara masuk dulu. Papa nak cakap sikit dengan kak Hanim," arah Encik Izammil. Tiara hanya mengangguk sebelum terus berlari masuk ke dalam rumah. Aku memandang Encik Izammil yang berdiri tepat di hadapan aku. Aku melangkah beberapa tapak ke belakang, mengambil jarak.

"Encik nak cakap apa?"

"Thanks."

Aku berkerut. "Untuk apa?"

"Sebab terima pinangan saya."

Makin dahi aku berkerut. Setahu aku, ibu masih kat rumah aku. Macam mana dia tahu yang aku setuju dengan pinangan dia? "Saya tak beritahu pun yang saya setuju." Aku membalas.

Dia mengangkat bahunya. Muka pun penuh yakin. "Saya tahu awak akan setuju."

"Kenapa Encik yakin sangat?" Aku pula yang berpeluk tubuh. Apa, aku ini predictable sangat ke?

BAHAGIA UNTUK IZAMMIL | uneditedWhere stories live. Discover now