Hari Kedua

3.7K 27 1
                                    

Aku terlalu penat mencari Awatif semalam dan menyebabkan aku terbangun lewat.Aku tertinggal solat Subuh dan aku sangat menyesal.Aku pun qada solat Subuh dengan segera dan pergi ke pejabat.Anak buah aku semua pelik tengok aku muram je harini.

"Bos kenapa bos? Tak sihat ke?" salah seorang anak buahku bertanya

"Ha'a bos okay tak? Nak kitorang amikkan ubat atau apa apa untuk bos?" kata anak buahku yang lain

"Aku okay jela.Dahla takyah risau sangat.Kenapa korang semua ni caring sangat kat aku ni?" aku marah anak buahku

"Takde apa bos,semalam isteri bos datang..." anak buahku berkata

"Ha?!?! Awatif? kenapa dia datang sini?" aku mencelah

"Dia kasi surat ni untuk bos" anak buahku menghulurkan surat itu

Aku mengambilnya dan tidak terfikir untuk mencarinya di sini semalam.Aku membuka surat itu dan membaca isinya.Aku membaca dengan penuh teliti.

"Ke hadapan suamiku Hadi,

Saya sangat marah dengan awak dengan kejadian semalam.Saya ni tak cukup ke untuk awak sampai nak cari perempuan lain? Saya perlukan masa yang lama untuk redakan kemarahan ni.Kalau awak pujuk sekalipun saya takkan termakan pujukan awak tu.

yang benar,
isterimu"

Aku lipat surat itu dengan kemas dan menyimpannya di dalam laci mejaku.Aku hanya berfikir untuk membiarkan dia untuk redakan kemarahannya.Kalau aku pujuk mesti lagi buruk padahnya.Tapi hati kecilku menyuruh aku untuk memujuknya.Patutkah aku? Bagaimana kalau dia perlukan aku? Dia perempuan sukar untuk hidup sendirian.Aku rasa aku patut mencari dia dan memujuknya.Sekurangnya dia akan selamat.Aku keluar dari pejabat dan pergi mencarinya tapi aku tak tahu hendak mula dari mana.Aku tiba tiba terfikir untuk mencarinya di sekolah.Malang sekali aku tidak dibenarkan untuk masuk ke sekolah kerana mak guard yang menjaga pintu masuk sekolah ialah kawan Awatif.Pasti Awatif tidak membenarkan aku untuk berjumpa dengannya.Aku terpaksa menunggu sehingga waktu sekolah tamat.Aku tunggu sehingga aku tertidur.Apabila aku sedar sekolah telah pun kosong dan aku terlepas pandang terhadap Awatif.Aku pun pulang dengan kekecewaan dan tidur sehingga esok paginya.

Seminggu Tanpa IsteriWhere stories live. Discover now