Part 6

924 19 0
                                    

"Eh, abang. Lambatnya abang sampai. Penat Maya tunggu," kata Maya sambil berpaut pada tangan Wan. Confirmlah aku ternganga.
"Aifa, tutup mulut tu, kalau masuk lalat baru tahu. Ini Maya, anak  saudara ayah", Wan berkata sambil ketawa kecil.

"Oh, ok," itu sahaja yang aku mampu cakap. Wan menerangkan design yang baju dia nak untuk majlis akad nikah nanti.

" kalau untuk Aifa, abang nak yang simple2 je, kalau cantik sangat nanti ramai pulak yang terpikat
, so abang nak bajunya warna hitam,"kata Wan sambil memgerling ke arah aku.

Aku menjeling ke arah dia. Kalau semua dia yang decide, baik tak payah bawak aku. Haish, geramnya. "Saya tak nak warna hitam, kan ni pernikahan saya, sekali seumur hidup kot, saya nak warna putih.," aku berkata sambil menunjukkan gaun pengantin yang aku berkenan.

"Ok, kalau  macam itu," Wan berkata.

Itulah kali terakhir aku jumpa dia sebelum majlis pernikahan kami berdua. Hari inilah hari bersejarah itu. Lagi 3 jam aku bakal menjadi isteri mutlak kepada seorang insan bernama Wan nur Hisham. Aku mengharapkan pernikahan ini  menjadi pernikahan aku pertama dan terakhir. Aku juga mengharap dia yang terbaik yang mampu membimbing aku ke syurgaNya.

Tiba2 aku rasa nak menangis pulak, selepas ini keutamaan aku ialah kepada si suami. Aish, Aifa, ang ni, apa2 pun keredaan mak bapa pun penting.

"Cantiknya, pemandangan di sini kan abang," kata aku sambil memandang ke arah suami aku.

"Ya sayang, sungguh cantik ciptaanNya, seperti ciptaanNya di sebelah abang ini," Adzrin berkata sambil memegang kedua2 pipiku. Ehh, siapa Adzrin? Mana hilangnya Wan?

Jeng jeng. Jodoh itu kan  rahsia Allah. Berkawan berbulan2 , bertahun2 ke tetapi kalau  tertulis dia bukan jodoh kita pasti akhirnya akan berpisah juga.

Aku mengimbau kembali cerita sebulan yang lalu. Bunyi getaran menunjukkan ada mesej baru masuk.

"Aifa, saya nak minta maaf. Saya tidak boleh meneruskan majlis pernikahan ini. Saya rasa awak boleh dapat yang lebih baik dari saya," itulah yang mesej terakhir yang Wan hantar. Aish, sudah berkali2 aku menelefon tetapi tidak dapat jua. Apa ni Wan, lagi 3 jam  kot nak kawin. Macam mana aku nak beritahu mak aku ni.  #$%#%. Aduhai.

Jika Itu TakdirkuWhere stories live. Discover now