PUTERI BUNGSU

2.4K 99 6
                                    

Puteri Bungsu

Malam itu saya bermimpi.. dalam mimpi itu saya seolah melihat lembaga keluar dari hutan menganggu budak2 yang bermain di kawasan lapang, tak jauh dari hutan itu. saya melihat salah seorang budak menendang bola sampai masuk ke dalam hutan. sewaktu budak itu hendak masuk ke hutan untuk mengambil bola saya melihat suatu lembaga keluar dari hutan hendak menerkam ke arah budak itu. saya cepat berlari mendapatkan budak itu. lembaga itu memarahi saya kerana menyelamatkan budak itu. dan kami bertarung entah macam mana separuh dari kekuatan lembaga itu saya tarik menjadi berupa keris yang usang tak berhulu di tangan saya. lantas saya menikam lembaga itu berkali2. sampai saya tersedar.. bagi saya perkara mimpi dan alam ghaib memang saya tak ambil endah. memang mimpi kita tidak boleh main2 kadang ia boleh memberi kita petunjuk sesuatu yang akan terjadi kepada kita samada yang baik dan buruk yang zahir dan yang batin. kepada kita atau orang yang di sekeliling kita. tapi kadang mimpi hanya mainan tidur bila emosi kita terlalu terganggu... setahu saya kalau bermimpi di belit patuk ular itu memang berkenaan dengan jodoh. klau mimpi di ganggu kucing hitam atau anjing memang ada seseorang hendak bermain dengan ilmu hitam. saya dpt mengagak mungkin mimpi saya itu akan dapat sesuatu berkenaan dengan alam ghaib. Keesokannya memang tak ada apa yang berlaku kepada saya hanya seperti biasa kemungkinan mimpi saya mlm itu hanya mainan tidur. tapi.. apa kah maksud mimpi saya dapat keris menjadi tanda tanya kepada saya sepanjang hari itu.. mlm pun sudah hampir lewat. sewaktu saya hendak masuk tidur. saya terdengar org memberi salam... tapi kelibat seorang pun saya tak nampak.. meremang semua bulu roma saya naik dari kaki. tiba2.. saya terasa di resapi sesuatu muncul seorang budak perempuan di hadapan saya berbaju serba kuning labuh dengan rambut dia hitam lurus yang panjang.
Ehhh.. budak kecil. dari mana dtg budak ni?? bisik hati saya. Dia tercegat di hadapan saya sambil senyum seperti budak kecil berumur 10 thn. dia mengenali diri dia puteri bungsu anak kepada raja bunian. dia tarik tangan saya membawa saya ke tempat kediaman dia. saya seolah merentasi angin berkabus tipis. saya nampak di sebalik belakang gunung yang tinggi tersergam satu kampung dan ada suatu istana di sana. dia lalu berkata.
" di sini lah rumah saya.. adik akan jaga kakak.".
selepas dia membawa saya sekeliling istana dia menghantar saya balik semula. semuanya terasa bagaikan mimpi.. entah dari mana datang nya anak bunian ni tiba2 sahaja muncul. mungkin ini petanda dari mimpi saya semalam saya menyelamatkan seorang budak dari di terkam lembaga hitam lantas separuh dari badan lembaga itu menjadi keris yang usang tak berhulu di tangan saya. terus sahaja saya menikam lembaga itu.. ke mana sahaja saya pergi kalau ada sesuatu budak kecil itu akan muncul. saya pun bertanya kepada budak itu kenapa badan saya sering sakit ngilu seluruh urat tulang sendi semasa hendak tidur malam. sehingga sampai ke pagi memang saya gelisah tak bulih hendak tidur malam. lantas puteri bungsu itu menunding jari menunjuk ke arah tingkap.
" itu lah yang selalu ganggu kakak... "
saya terkejut yang di tunjuk kan budak itu ada lah puntianak!!
"kakak itu pakai baju putih kuku dia panjang. "
dia tarik tangan saya membawa saya ke belakang rumah menunjukkan kepada saya ada puntianak sedang berdiri tak jauh dari kawasan belakang rumah saya. saya mendengar anak raja bunian itu berkata.
" dia ni lah yang selalu kacau kakak. sampai kakak mimpi kena terkam tiap mlm."
memang kadang saya selalu melihat bayang seseorang memakai baju putih rambut panjang memerhati saya tidur. tapi saya buat tak tahu.. kadang saya sering bermimpi melihat seolah ada tangan seseorang keluar dari tingkap hendak menerkam ke arah saya sewaktu saya tidur. dengan kuku die yang panjang tangan yang buruk lebam seolah tak berdarah lagi.
"biar saya halau dia.. kakak tggu sini ye "
saya tak sempat nak berkata apa budak itu terus meluru ke arah puntianak yang menunggu di belakang rumah saya. saya melihat dia meluruskan tangan kanan dia seperti menunjuk ke langit sebaik tangan dia menunjuk ke arah puntianak itu. saya dengar dia seolah menyeru angin. lantas dtg angin dari tangan dia yang di halakan ke arah puntianak itu. angin yang meluru laju itu membawa puntianak itu terbang jauh sekali. adik ni pandai melawan hantu rupanya akak ingat adik mcm tu je seperti budak lain..
" adik bukan orang biasa lah akak adik ni org bunian boleh seru bermacam semangat membantu."
dari mulut adik itu memang cerdik berbicara. sampai sekarang saya tak tahu dari mana datang anak kecil itu sering muncul di hadapan saya yang bernama puteri bungsu..

KISAH SERAMWhere stories live. Discover now