Dear Zaara (Bab 4)

476 45 2
                                    


Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


BAB 4

"I rindukan kita yang lama."

"Meaning?"

"I miss the old us. The old you."

Ian melepaskan keluhan. Faham sangat dengan maksud Adiya. Tengok muka Adiya yang sedih, dia semakin dihimpit rasa bersalah.

"Tak ada apa yang berubah. You're still my number one."

"Which part of me is still your number one? Sekarang you dah jarang datang sini. Ajak keluar pun susah. Kalaulah...."

"Shhh, mari sini." Tubuh Adiya dibawa ke dalam pelukan. Ian tak nak dengar ayat seterusnya sebab dah banyak kali dia dengar ayat yang sama.

Kalaulah you tak kahwin dengan dia.

Kalaulah you berterus-terang dengan keluarga you.

Kalaulah you pertahankan cinta kita.

Dia dah hafal semua tu. Sampai bila-bila pun dia tak pernah lupa. Perkahwinan yang dia sendiri tak rela tapi terpaksa hanya demi menjaga hati orang tua. Bila Adiya diam tak berkutik di dalam pelukan, dia tahu sang kekasih menangis.

"I masih cintakan you. Tak pernah kurang dari dulu sampai sekarang."

Ayat itulah yang buat Adiya rasa tersentuh hati dan setiap kali itulah dia rasa semakin tak kuat untuk mempertahankan cinta mereka berdua yang dah masuk kategori 'cinta terlarang'. Malah kalau nak dihakimi, dia adalah pihak yang bersalah sebab menjadi orang ketiga di dalam rumahtangga Ian. Hakikatnya, dia dan Ian sudah bercinta sejak empat tahun yang lalu dan isteri Ian hadir menjadi penghalang utama hubungan mereka berdua.

"I was wondering what did I do wrong? You menduakan I dan..."

"Shhhh..." Tangan Ian naik membelai rambut Adiya. Sebelah lagi masih mengusap perlahan belakang sang kekasih.

Dia tak pernah menduakan Adiya. Sebaliknya dia tersepit di antara keinginan orang tua dan diri sendiri. Kalau Adiya tahu apa pilihan yang papa berikan padanya hingga dia terpaksa menyakiti hati gadis itu, pasti Adiya pun akan menyuruhnya mengikut saja kehendak papa.

"Bagi I masa, Dee. You akan jadi isteri I."

Part itu Ian sangat yakin. Tapi bila, dia memang masih perlukan masa. Perkahwinannya dengan Zaara belum pun setahun jagung. Tunggulah dulu kisah 'fairytale wedding' mereka berdua reda.

"Then macam mana dengan dia?"

"I will let her go."

Adiya terdiam. Bila dia mendongak, sinar mata Ian memberikan harapan. Dan sesungguhnya itulah yang dia harapkan.

Dear ZaaraWhere stories live. Discover now