BAB 1

5.5K 65 0
                                    

BAHAGIAN I:

Rahsia mengikat sesuatu perhubungan.

Rahsia juga menghancurkan.


BAB 1

BUNYI jarum jam berdetak kedengaran kuat di telinga. Kalau diikutkan, jantungnya pun seharusnya berdetak dengan nada yang sama tapi dia sudah terlalu lali dengan situasi yang sedang berlaku. Jadi dia duduk bersandar dengan tenang, bersedia memasang telinga mendengar apa saja yang bakal terluah dari mulut ketua editornya.

"Apa semua ni?" Khairil menuding jari ke arah susunan kertas di atas meja.

Shita mengeluh perlahan. "Cerita baru," jawabnya selamba menjongket bahu yang menyampaikan satu mesej tersirat, 'Takkan tu pun tak tahu?'

"I tahulah cerita baru!" Khairil menghentak meja dengan tapak tangan. "Tapi apa semua ni? Cerita hantu? Hantu culik manusia? Cerita karut apa you bawa jumpa I ni?"

"Bos, please, sebelum bos buat keputusan sama ada cerita ni layak atau tak untuk diterbitkan, luangkan masa untuk baca dulu isinya. Benda ni mungkin betul..."

"Mungkin betul?" Sisa-sisa sabar kini hilang terus dari wajah Khairil.

Shita terdiam.

"You tahu apa definisi 'betul' untuk I?"

Shita ketap bibir. Masih diam.

"Cerita yang disertai bukti yang kukuh. Bukan cerita rekaan imaginasi you sendiri!" bentak Khairil lagi. "Kalau you nak sangat tulis cerita rekaan, pergi tulis novel! See if there's even a publisher that would want to publish it."

Shita menundukkan kepala. Bengang, tapi sedar di mana tempatnya.

"Saya mungkin belum ada bukti yang kukuh, tapi saya ada lead. Bagi saya peluang untuk..."

"No. I want you to drop this crap entirely, and I mean entirely, and go out there and find me some real stories! Is that clear?" Suara Khairil kuat melantun dalam ruang empat dinding itu.

Shita tidak setuju, tapi sedar tiada apa yang dia boleh buat untuk ubah keputusan bosnya sekarang. Mungkin esok dia boleh cuba lagi. Lalu dia angguk dan bangun. Kertas-kertas laporannya diambil semula.

"Drop the stupid story, Nashita. I mean it."

Sekali lagi nada penuh amaran Khairil singgah di telinga. Shita angkat tabik tanpa memandang lelaki itu dan terus keluar dari bilik pejabatnya.

"Kau bagi cerita apa pulak kali ni sampai ke luar bangunan dengar suara orang tua tu?" tegur Anna yang duduk di meja bersebelahan dengan Shita.

Shita mengeluh berat sambil duduk di kerusinya.

"Cerita apa lagi? Yang tak pernah settle tulah."

Anna ketawa kecil. Kadang-kadang dia kagum dengan semangat Shita yang tak pernah putus asa walaupun artikel yang ditulis dicampak ke luar tingkap.

"Come on, Shita. Kita berdua tahu yang kes tu takkan ke mana pun. Pihak polis pun dah tak buat apa-apa lagi. It's a cold case now."

"Mungkin polis masih lagi siasat. Kita aje yang tak tahu."

"Polis siasat, tapi tu sepuluh tahun lepas. Bak kata orang putih tu, the trail has gone cold. Frozen, even. Siasat pun dah tak ke mana. Jadi baik lupakan ajelah, Shita."

Shita mencapai sekeping kertas dari atas mejanya. Gambar seorang gadis berusia 15 tahun tercetak kemas di atasnya bersama berita kehilangannya sepuluh tahun yang lalu. Berita kehilangan yang terus menjadi misteri sehingga ke hari ini. Dan kalaulah gadis itu masih hidup, sudah tentu usianya sudah mencecah 25 tahun. Sepuluh tahun hidup entah di mana, sengsara atau merana, tiada siapa yang tahu.

NAFSUWhere stories live. Discover now