BAB 8

2.3K 44 0
                                    

HARI sudah jauh malam. Suasana dalam vila itu semakin lama semakin sunyi. Hati-hati, Sari menyelak selimut dan turun dari katil. Dia berdiri di tepi tingkap. Mata lurus merenung pokok berakar besar yang seperti sudah menjadi pemandangan kegemarannya. Kelibat yang sama muncul di situ. Beberapa minit Sari tegak berdiri tanpa suara, sebelum dia bergerak ke katil semula.

Sari duduk melutut lalu menyelak cadar. Bekas berisi bangkai cicak diambil. Sambil memeluk bekas itu rapat ke dada, Sari bangun. Dia keluar dari bilik. Berdiri di tengah-tengah hallway yang memisahkan pintu-pintu bilik, anak matanya bergerak dari satu pintu ke satu pintu. Kaki mula melangkah, sebelum berhenti betul-betul di depan pintu bilik yang didiami mama dan papa.

Sebelah tangan memulas tombol. Suasana di dalam gelap. Sari menapak masuk tanpa mengeluarkan sebarang bunyi. Menggunakan cahaya lampu di luar, dia nampak dua figura sedang nyenyak tidur di atas katil.

Sari berdiri dekat di tepi katil. Renungannya jatuh pada wajah mama dan papa. Beberapa minit berlalu, dia masih di situ, terus merenung. Ada satu keinginan yang tiba-tiba muncul. Dia tahankan. Sehinggalah dia nampak tubuh papa bergerak-gerak, barulah dia berpaling untuk keluar. Pintu ditutup semula.

Dari situ, Sari berjalan menuruni tangga. Vila yang besar itu betul-betul sunyi dan gelap. Dari anak tangga terakhir, Sari bergerak ke arah sebuah pintu yang terletak di bawah tangga – pintu yang membawanya ke satu lagi tangga yang menghala ke bilik bawah tanah.

Sari menuruni tangga. Tapak kakinya memijak lantai simen yang kotor.

UMAI mengiring ke kiri, namun lenanya sudah pun terganggu dengan tekak yang tiba-tiba haus. Botol air di atas meja di sisi katil sudah pun kosong. Sambil berdecit, Umai turun dari katil. Terpaksalah dia pergi ke dapur juga demi segelas air.

Ketika keluar dari bilik, Umai perasan pintu bilik Sari tidak tertutup rapat. Penasaran, bilik itu dituju. Sempat mengintai ke bilik-bilik yang lain. Risau juga kalau-kalau tertangkap. Ternyata, semua penghuni sedang nyenyak tidur.

Kepalanya dijengulkan ke dalam untuk mengintai. Bilik itu gelap dan kosong tidak berpenghuni. Cuba untuk tidak menghiraukan penasaran yang membuak-buak, Umai terus ke arah tangga.

Sampai di anak tangga terakhir, satu bunyi menangkap telinga sekali gus menghentikan langkah. Dengan kerut di dahi, Umai mengintai ke bawah tangga. Pintu bilik bawah tanah yang selalunya tertutup itu terkuak sedikit.

Takkan Sari ada kat situ kut? Apa dia buat dalam bilik tu malam-malam buta macam ni?

Awalnya Umai malas peduli, apatah lagi dengan bunyi-bunyi yang buatkan bulu romanya berdiri tegak. Namun dua baris kata Waji siang tadi mengubah fikirannya.

"Tapi aku tak percaya sebab... Sebab dia nampak pelik. She gave me the creeps!"

Lalu, Umai mula melangkah ke arah pintu yang sama. Keadaan di dalam gelap, tapi dia masih boleh nampak tangga di depan. Perlahan-lahan dia turun. Sampai di pertengahan, Umai membongkokkan badan. Di bawah sana, dia nampak Sari sedang duduk melutut di depan dinding.

Dinding?

Umai menajamkan pandangan. Dia nampak Sari menolak sebuah almari kecil yang sudah usang ke tepi. Terserlah satu lubang yang agak besar di belakang almari itu. Sepasang mata Umai terbuntang luas. Dia tak pernah tahu pun kewujudan lubang itu. Lubang yang menghala ke mana?

Sari kini menghulurkan sesuatu di tangannya ke arah lubang itu. Satu bekas yang berisi...

Umai menekup mulut. Dia salah tengok atau memang bekas tu penuh dengan bangkai cicak?

Sepasang tangan berkuku panjang dan kehitaman muncul dari lubang yang gelap itu lalu menyambut bekas yang dihulurkan. Umai terkejut. Jeritan kecilnya terlepas tanpa sengaja. Panik, dia segera berlari naik semula. Sebelah kaki tersepak sebuah kotak yang terletak di atas tangga yang sama lalu jatuh ke bawah, memanggil Sari untuk berpaling.

Tanpa mempedulikan apa-apa lagi, Umai segera berlari keluar dari bilik itu, memanjat tangga semula dan mengunci diri di dalam bilik. Haus tekaknya sudah terubat sendiri dengan peluh yang kini terasa basah satu badan.

Umai duduk di birai katil sambil memeluk lutut. Detak jantungnya laju, nafas yang dihela tersekat-sekat, dan imej sepasang tangan yang menakutkan itu terus melekat dalam fikirannya.

Cahaya dari luar terbias di bawah pintu bilik. Umai nampak ada sepasang kaki sedang berjalan melepasi biliknya. Dia yakin itu Sari. Sari berjalan ke kanan, berhenti, dan berpusing semula ke kiri. Setiap derap tapak kakinya ibarat memainkan satu irama. Berulang-ulang kali. Perlahan-lahan.

Air mata Umai menitis jatuh ke pipi. Dia ketakutan tapi tiada apa yang mampu dia lakukan. Betullah kata Waji, ada yang tidak kena dengan Sari. Tapi kenapa orang lain, malah papa dan mama gadis itu sendiri, tak sedar akan hal itu?

Lama begitu, akhirnya Sari beredar pergi. Sayup-sayup Umai terdengar bunyi pintu biliknya ditutup. Barulah nafasnya dapat dilepaskan dengan baik.

Umai baring di katil sambil memeluk bantal rapat ke dada. Satu keputusan muncul di fikiran. Dia perlu pergi dari rumah itu secepat yang mungkin dan jauhkan diri daripada Sari untuk selama-lamanya.


NAFSUWhere stories live. Discover now