BAB 10

4.3K 75 47
                                    

WAJI dan Nas duduk tegak, terkejut dengan kemunculan tiba-tiba Sari. Mereka fikirkan Sari akan bersarapan di bilik macam yang diceritakan Mak Edah semalam.

Umai akhirnya mendongak apabila kerusi di depannya ditarik. Sebaik saja pandangan matanya bertemu dengan pandangan mata milik Sari, warna pada wajahnya mula memudar. Kejadian malam tadi masih segar dalam ingatan, semakin jelas dari minit ke minit.

Sementara Umai rasakan yang seluruh tubuhnya lemah, Sari pula mengambil tempat di meja dengan wajah yang tenang. Lebih tenang dari hari pertama dia pulang, lebih tenang dari hari-hari sebelum hari itu.

Dalam diam, Waji memerhatikan tingkah kedua-duanya. Dia tak perlukan bukti visual untuk meyakinkan dirinya yang ada sesuatu telah berlaku antara Umai dan Sari. Sebab itulah Umai nampak ketakutan. Persoalannya, apa yang telah berlaku?

"Kamu dah putuskan bila nak balik ke KL semula, Su?" Tuan Haji Tajudin bersuara ketika masing-masing sedang menikmati sarapan pagi yang disediakan Mak Edah.

Semua mata kini terhala ke arah Suria. Suria berbalas pandangan dengan suaminya di sisi.

"Kami ingat nak duduk sini dalam dua, tiga hari lagi. Lagipun kat sini suasana tenang. Nanti bila Sari dah makin dapat sesuaikan diri, baru kami balik ke KL," jawab Suria.

Sari diam di tempatnya, menguis-uis nasi goreng dalam pinggan. Sayur ditolak tepi. Cuma potongan-potongan ayam disuap ke dalam mulut.

"Eloklah macam tu. Ambik masa sebanyak mana yang sesuai," celah Wahab sambil tersenyum.

Waji terkebil-kebil memandang ayahnya. Dia nak tanya sama ada perlu ke mereka tinggal di Vila Mandura sepanjang keluarga Sari ada di situ, tapi keadaan tidak mengizinkan. Nanti dituduh tak sabar-sabar nak balik ke KL dan 'lari' daripada keluarga sendiri pula.

Waji menghantar isyarat mata ke arah Nas – 'Nanti jumpa aku kat bilik'. Lantas dia bangun dan membawa pinggannya ke dapur.

UMAI mengerling bilik Sari sekali lagi sebelum mengetuk pintu. Satu ketukan dan pintu terus dibuka. Waji menggamit Umai supaya masuk ke dalam lalu pantas menutup pintu. Nas sudah sedia menunggu di dalam.

"Apa jadi malam tadi?" soal Waji sebaik saja pintu dikunci.

Umai terpinga-pinga. "Huh?"

"Kita orang tahu ada sesuatu yang jadi malam tadi," ujar Nas dari birai katil. "Kau dengan Sari."

Umai melepaskan nafas panjang lalu meraup muka. Dia mundar-mandir di sekitar bilik, berdiam diri beberapa minit, sebelum akhirnya buka mulut. Nas dan Waji sudah tak senang duduk.

"Malam tadi aku terjaga... Aku turun bawah, aku nampak pintu bilik bawah tanah terbuka sikit." Bulu roma Umai menegak tinggi seolah-olah dia sedang melalui babak itu sekali lagi.

"Aku pergi intai sebab aku rasa tak sedap hati. Aku... Aku nampak Sari..."

"Sari buat apa?" Waji bertanya dengan jantung yang tidak mampu berdegup dengan baik lagi.

"Dia duduk melutut dekat tepi dinding. Ada lubang..." Umai menguak rambut. "Kau tahu tak belakang almari buruk yang atuk simpan tu ada satu lubang? Muat untuk seorang manusia keluar masuk."

"Shit." Nas menyumpah perlahan.

"Kau nampak apa?" soal Waji.

"Dia hulur bekas dalam lubang tu dan..."

"Bekas?"

"Bekas penuh dengan bangkai cicak."

"Ughhh..." Waji menahan muntah yang tiba-tiba terasa nak keluar.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 13, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

NAFSUWhere stories live. Discover now