BAB 6

2.8K 44 0
                                    

"SARI macam mana?" Waji bertanya bagi pihak mereka bertiga. Umai dan Nas curi-curi berbalas pandang. Ibu bapa masing-masing mengangkat barang masuk ke bilik. Mereka akan habiskan masa beberapa hari di situ sebagai tanda sokongan kepada Sari sekeluarga, sekali gus melaksanakan pertemuan keluarga yang diadakan setiap lima tahun.

Tapi mungkin tidak bagi Nas, Umai dan Waji.

"Sari..." Suria lepaskan nafas panjang. "Alhamdulillah, dari segi fizikal dia okey, cuma ada kesan luka sana sini. Tapi mental dan emosi..." Renungannya jatuh ke lantai. Sari masih belum bersedia untuk bercerita. Dia dan suaminya sudah bersetuju untuk bawa Sari berjumpa pakar psikiatri apabila tiba masanya nanti.

"Dia belum cerita apa-apa tentang apa yang jadi sepuluh tahun lepas?" Nas bertanya.

"Maksud kami, Sari belum bercerita tentang apa yang jadi sepanjang sepuluh tahun ni?" Umai pantas mencelah dan membetulkan soalan Nas.

Nas tersenyum kecil. Hambar.

Suria menggeleng hampa. "Buat masa ni mak ngah dengan pak ngah buat keputusan untuk tak paksa dia. Kami nak bagi dia masa sebanyak mana yang dia perlu. Lagipun dia dah balik. Dah selamat. Banyak lagi masa untuk bercerita tentang apa yang berlaku."

"Betul tu, mak ngah." Umai tersenyum manis sambil menggosok-gosok bahu Mak Ngah Suria.

Waji dan Nas berbalas kata melalui pandangan mata. Masing-masing beri isyarat dan arah ke bilik pejabat peribadi Tuan Haji Tajudin yang terletak di sebelah kanan rumah. Umai beri isyarat supaya mereka berdua pergi dulu dan dia akan menyusul kemudian.

YAKIN yang bilik pejabat peribadi Tuan Haji Tajudin selamat dari telinga-telinga yang mungkin mencuri dengar, Umai akhirnya menutup pintu. Selak ditarik. Dia berpaling ke arah Nas dan Waji yang jelas masih gementar dek 'serangan' wartawan di luar rumah dan perbualan ringkas dengan Mak Ngah Suria tadi.

"Okey, Sari belum buka mulut kat siapa-siapa pun. Itu maksudnya rahsia kita masih selamat."

"Buat masa sekarang, sure," balas Waji. "It's just a matter of time before she starts telling everyone what we did to her."

Nas menjeling pintu. Risau kalau-kalau ada yang tiba-tiba menyerbu masuk walau pintu sudah dikunci.

"Jadi apa kita nak buat sekarang?"

"Jumpa dia."

"Lepas tu?"

"Cakap dengan dia baik-baik. Manalah tahu, kalau nasib kita baik, dia sendiri pun dah lupa apa yang jadi malam tu," kata Umai. "Aku ada terbaca, kalau seseorang tu lalui satu peristiwa yang menyebabkan trauma, sebahagian memori boleh terganggu."

Waji dan Nas berpandangan. Umai reka-reka cerita atau itu memang satu fakta?

"Seems unlikely, but maybe worth a shot," kata Waji.

"Kita nak jumpa dia sekarang?" soal Nas. Makin lama tunggu makin tak tenang hidup dibuatnya.

"Aku tak rasa yang kita bertiga jumpa dia serentak tu satu idea yang bagus," ujar Umai ragu-ragu.

"Okey, kalau macam tu, salah seorang daripada kita pergi jumpa dia," cadang Nas.

"Siapa?"

Masing-masing diam. Fikiran jauh mengimbau peristiwa sepuluh tahun yang lalu – peristiwa yang mengikat mereka dalam rahsia hitam ini.

"Malam tu, kaulah yang paling berat hati untuk buat apa yang kita buat, Waji," kata Umai hati-hati.

Waji tidak berkelip. Ada kerut di dahinya.

NAFSUWhere stories live. Discover now