Wifi Percuma

69 9 0
                                    

Nama saya Jennie dan saya berumur 16 tahun. Saya tinggal di sebuah bandar kecil di Korea. Ayah saya tidak membuat banyak wang dan keluarga saya tidak begitu kaya. Terdapat banyak perkara yang keluarga kami tidak mampu. Salah satu daripada perkara itu ialah Internet.

Suatu hari, semasa saya sedang bersekolah, salah seorang kawan saya memberitahu saya dia pernah mendengar tentang perkhidmatan baru yang memberi anda akses percuma ke Internet. Dia berkata apa yang anda perlu lakukan ialah menyambung ke rangkaian mereka, yang dipanggil "Wifi Percuma" dan kemudian anda boleh melayari Internet  tanpa harus membayar sesuatu. Ia berbunyi hampir terlalu bagus untuk menjadi kenyataan.

Pada petang itu, ketika saya pulang, saya memutuskan untuk mencubanya. Saya membuka komputer riba saya dan mencari rangkaian yang dipanggil "Free Wifi". Isyaratnya sangat baik, jadi saya memilihnya dan mengklik "Sambung". Penyemak imbas Internet saya muncul dan, dengan latar belakang hitam dengan huruf merah jahat, terdapat mesej:

"Selamat datang ke Wifi Percuma! Terima kasih kerana melawat! Kami tidak memerlukan apa-apa pembayaran. Kami tidak memerlukan sebarang pendaftaran. Apa yang kita minta adalah beberapa maklumat asas mengenai pelawat kami. Sila jawab soalan berikut. "

Terdapat empat gambar pada halaman. Bas, bot, kereta api dan pesawat. Di bawah, ada soalan:

"Apakah mod pengangkutan biasa anda?"

Saya menaiki basikal ke sekolah, ayah saya tidak memiliki kereta dan kami tidak boleh pergi ke mana-mana bercuti. Saya tidak menggunakan mana-mana mod pengangkutan, jadi saya hanya memilih kereta api secara rawak dan klik padanya.

Mesej "Terima Kasih" muncul di skrin dan kemudian, saya dapat melayari Internet. Saya gembira. Ini adalah jawapan kepada semua masalah saya. Sekarang, saya boleh menubuhkan akaun Facebook dan terus berhubung dengan rakan-rakan saya di Twitter dan Instagram.

Pada keesokan harinya, bagaimanapun, ketika saya menonton TV, persembahan itu terganggu dengan memecahkan amaran berita. Wartawan berita tempatan mengatakan bahawa terdapat kemalangan yang dahsyat. Sebuah kereta api telah tergelincir dan turun dari trek hanya kerana ia menyeberangi jambatan. Beberapa kereta terjunam  ke bawah dan hampir semua orang di atas kapal terbunuh.

Saya terkejut. Itulah ketika saya teringat laman web yang saya lawati malam sebelumnya. Saya telah memilih gambar kereta api itu. Saya cuba memberitahu diri sendiri ia hanya satu kebetulan. Maksud saya, apa yang akan berlaku jika saya memilih gambar kapal terbang itu.

Adakah terdapat kemalangan pesawat pada hari berikutnya? Idea itu mengerikan.

Malam itu, saya perlu menggunakan Internet lagi. Saya berhubung dengan rangkaian Wifi Percuma dan sekali lagi, halaman yang sama muncul. Kali ini, soalannya berbeza.

Terdapat 4 gambar rumah: Sebuah banglo, sebuah rumah dua tingkat, sebuah rumah tiga tingkat dan sebuah bangunan pangsapuri.

Di bawah, dalam huruf-huruf jahat merah besar, adalah soalan:

"Jenis rumah manakah yang anda duduki?"

Keluarga saya tinggal di banglo dan saya akan memilih pilihan itu apabila saya berhenti sendiri. Jari saya menggerakkan butang tetikus, tetapi saya tidak dapat mengklik ia.

Bagaimana jika kecurigaan saya adalah benar? Saya tertanya-tanya. Ia adalah pemikiran yang bodoh, tetapi saya tidak dapat mengambil peluang itu.

Sebaliknya, saya mengklik pada bangunan pangsapuri, hanya untuk selamat. Mesej "Terima Kasih" muncul di skrin dan saya dapat menyambung semula ke Internet.

Keesokan harinya, bangunan apartmen berhampiran sekolah saya terbakar. Nasib baik, kebakaran berlaku pada siang hari, jadi kebanyakan orang tidak berada di rumah. Kira-kira 20 orang terbunuh dalam kebakaran itu. Polis berkata mereka menyangka pembakaran.

Saya risau. Ia mula kelihatan seperti kebetulan. Tidak peduli betapa gila itu, saya mempunyai kecurigaan yang menyesal entah bagaimana, Wifi Percuma menyebabkan tragedi ini. Saya memutuskan bahawa saya akan lebih baik sekiranya saya hanya meninggalkannya sendiri.

Bagaimanapun, malam itu, saya mula meragukan diri. Semakin saya memikirkannya, ia kelihatan seperti tidak masuk akal. Adakah saya hanya paranoid? Bagaimana boleh menyambung ke rangkaian rangkaian Wifi Percuma dalam kematian lebih daripada 100 orang. Siapa yang pernah percaya perkara sedemikian mungkin?

Selepas memikirkannya selama hampir sejam, saya yakin ia hanya kebetulan yang gila. Saya mengeluarkan komputer riba saya, menghidupkannya dan disambungkan ke Wifi Percuma.

Pelayar Internet saya dibuka semula. Terdapat 4 lagi gambar. Apabila saya melihat mereka, saya menggigil ketakutan.

Gambar-gambar itu adalah ibu saya, bapa saya, kakak saya dan saya ...

Di bawah, dalam huruf merah yang jahat adalah soalan:

"Antara yang berikut yang manakah ahli keluarga kegemaran anda?"


Credits to: https://www.facebook.com/penselstudio/

CREEPYPASTA(MALAY VER.)Where stories live. Discover now