4 Rahsia

1.1K 142 61
                                    

"Salahuddin ada abang ke selama ni?" Khaifa menongkat dagu

Ops! Esta imagem não segue as nossas directrizes de conteúdo. Para continuares a publicar, por favor, remova-a ou carrega uma imagem diferente.

"Salahuddin ada abang ke selama ni?" Khaifa menongkat dagu. Kotak rokok bersalut putih dan merah dibalikkannya dengan kuisan jari. Sementara menanti pesanan air sirap laici tiba di bawah langit malam, dia harus membincangkan perkara penting dengan rakan-rakannya. Suasana kedai makan di hadapan padang bola ini tidak terlalu sesak dengan penduduk setempat pada waktu lewat sebegini. Hanya ada beberapa buah motor melintasi.

"Berdasarkan kajian aku, Salahuddin memang tak ada abang. Dia cuma ada seorang kakak bernama Zulaikha. Kira-kira tu abang ipar dia," balas Hazim. Sebuah buku nota 555 buat mencatat segala maklumat diselaknya. Nama Salahuddin Ayub berada pada muka surat itu. Cantik sahaja tulisannya, padanlah dengan tugas selaku setiausaha dan pembantu Khaifa.

"Oh, abang ipar. Kerja apa? Apa status pendapatan rumah dia?" soal Khaifa.

"Kakak Salah ialah seorang doktor di hospital yang tak jauh dari sini. Pekerjaan abang ipar dia aku tak pasti. Pada aku, mungkin gaji abang Salah dalam RM5000 juga sebulan. Jadinya... Pendapatan rumah dia mungkin dalam RM1000 hingga RM2000 atas huluran abang ipar dia. Ibu dan ayah salah tak bekerja. Dari segi masalah kewangan, aku rasa Salah tak runsing sangat tentang hal tu. Itu je laporan aku setakat ni, bos." Hazim telah menjalankan apa yang disuruh ketua kumpulan mereka. Maklumat Salahuddin digerap sekelip mata, hasil pertanyaan kepada orang sekeliling membuahkan hasil juga.

"Sekarang ni... Macam mana aku nak tarik dia untuk tolong kita? Aku perlukan dia," ujar Khaifa. Sepuntung rokok dicucuh pada nyalaan pemetik api. Mata sepetnya memandang Haikal dan Hazim silih berganti.

"Lupakan je lah," celah Haikal. Remaja berkening terbelah itu merasakan idea Khaifa buat menjerat Salahuddin tidak akan menemui hasil. "Ramai lagilah orang lain yang bijak."

"Kau tengok tak markah addmath Salah baru-baru ni?" Kepulan asap dibiarkan ke atmosfera malam. Khaifa menikmati rokok mahalnya bagi setiap tarikan nafas. Bau harum ini digiurkan siang dan malam.

Gelengan Haikal akan dijawab Hazim sendiri. Biar pun di sekolah mereka kelihatan seperti pelajar yang tidak punya masa hadapan, di dunia luar ada sesuatu yang lebih daripada gelaran 'pelajar nakal'. Hazim membuka ke helaian muka surat seterusnya. "Markah subjek matematik tambahan Salahuddin ialah 95 peratus. Dia ambil subjek perakaunan sejak di tingkatan empat yang mana subjek tu juga berjaya difahami Salahuddin dengan baik. Subjek-subjek lain, Salahuddin agak lemah."

Penerangan pembantu Khaifa itu mendiamkan bibir Haikal. Hendak membalas lagi, dia sendiri jahil dalam pelajaran. Di kalangan kumpulan mereka, yang paling bijak itu Khaifa. Kini, Khaifa agak tergugat dengan prestasi akademik Salahuddin yang memberangsangkan dalam peperiksaan pertengahan tahun baru-baru ini.

"Aku tak suka kerja kita macam sampah. Mana jumlah untung bersih pun tak dapat kesan, nampak sangat ada orang dalam yang songlap duit. Bila minta detail perbelanjaan, haprak pun tak tahu. Aku perlukan Salahuddin. Dia je yang paling sesuai untuk mudahkan kerja kita ni. "

Aku bukan Nain✓  (new story + OG) Onde as histórias ganham vida. Descobre agora