7 Tampar

1K 149 109
                                    

"Tunggu, Nain!"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Tunggu, Nain!"

Terkocoh-kocoh kakinya melangkah di koridor dewan utama dalam pakaian uniform sekolah. Di tangannya terdapat satu kotak baldu cincin.

Seorang remaja lelaki berbaju Melayu putih elok tidak menoleh ke arah belakang. Dia hanya menghentikan langkah menanti si pemanggil tiba. Berdirinya sehelai sepinggang.

Betapa merahnya wajah Huda ketika itu. Diri sendiri dikuatkan untuk bertemu si dia. Huda mengatur langkahnya perlahan-lahan sebelum terpasak pada lantai. Dalam jarak ini, pasti Iskandar akan dengar jua apa yang hendak disampaikan. Hati tidak pernah tenteram semenjak semalam, pelbagai rasa terbuku kerana nukilan surat daripada lelaki ini.

"Kenapa kau bagi cincin ni?" Pengawas berbaju kurung itu mengeluarkan patah bicara. Di saat pelajar yang lain sudah bergerak untuk ke kelas seusai pembacaan yassin paada pagi jumaat, dua pelajar ini masih tidak berganjak.

"Cukuplah surat tu yang terangkan," jawabnya yang ringkas.

Huda menggeleng perlahan. Ya, memang itu tulisan Iskandar. Memang pun pada hari jamuan makan malam tempoh hari, dia telah menerima sejinjing beg hadiah pemberian insan yang tidak diketahui. "Kenapa kau tipu aku masa aku luahkan perasaan pada kau tahun lepas?"

Iskandar Dzulkarnain memalingkan badan menghadap gadis yang telah berjaya mencuri hatinya. "Sebab aku tahu kalau aku balas pun, ia takkan ubah apa-apa. Keadaan kita... Kita masih pelajar sekolah. Jadi, aku cuba anggap kau sebagai kawan."

"Jadi, apa makna cincin ni? Tak ada kawan yang bertukar hadiah sebentuk cincin melainkan ada makna lain," ujar Huda mendatar. Gugup hati ditahan dengan baik. Sebelum persediaan SPM jadi berantakan gara-gara terlajuk perahu dalam gelora perasaan, lebih baik segalanya diselesaikan sekarang.

Mata hitam remaja lelaki itu tertancap pada kotak cincin dalam genggaman si gadis.  "Tu cincin murah je, Huda. Padanlah, aku kan pelajar sekolah. Aku tak mampu nak beli lebih dari tu. Tapi..."

Setiap patah yang keluar, Huda yakin itu sebenar-benar rahsia hati. Iskandar baik orangnya, jarang pula menyebut nama perempuan di sekolah. Jika nama Huda yang dilafazkan, maka itulah yang termaktub tanpa sedar.

Iskandar Dzulkarnain tersenyum nipis.  "Tapi bila kita dah habis sekolah, aku akan cuba gantikan tu dengan cincin emas sebenar. Aku tak tahu apa kata orang tua kau. Tapi, ibu dan ayah aku izinkan aku untuk bernikah lepas habis sekolah. Dengan syarat, aku tak abaikan adik-adik aku dan pelajaran," sambungnya.

Bagaikan hilang detakan sesaat. Huda tertunduk menekur lantai. "Kau tak main-main, kan? Ni bukan dare daripada Fa-Fahim?"

"Fahim tak tahu tentang penerima cincin. Aku rahsiakan dari dia, sebab... Ya, kau faham-fahamlah otak biul dia tu. Cincin ni hanya antara aku dan kau. Kau pun tak khabarkan pada siapa-siapa, kan?" Iskandar inginkan kepastian. Wajahnya tidak menandakan dia gugup, malah nada suara pun kedengaran tenang seperti biasa.

Aku bukan Nain✓  (new story + OG) Where stories live. Discover now