part 6.Permaisuri Clara

2.3K 135 7
                                    

TOK..TOK..TOK.. Si lea ketuk pintu yang besar dan cantik. Wuhuu..first time masuk istana oo😂. Jakun btul si swanda ni😂 memalukan.

"Masuk" jawab penghuni yang ada di dalam bilik tu.

"Bah wanda. Jum masuk." bilang si Lea tarik tangan saya. Saya ikut ja masuk.

"Permaisuri,kami sudah pulang.." bilang si Lea dengan nada yang happy.

"Oh..kamu pula ni..hai. Welcome home" bilang tu permaisuri sambil pusing menghadap kami. Lepas ja dia pusing mata dia terus terstop  dekat saya.

"Mm..hai permaisuri. Selamat tengah hari.." saya bilang sambil senyum. Tu permaisuri terus bediri pigi tempat saya.

"Astaga. Sorry permaisuri. Saya minta maaf kalau ada buat salah.." saya bilang sambil tunduk. Memang lah bah takut kan. Kita pigi sapa tu permaisuri tiba-tiba dia bediri dekat kita. Sepa nda tekejut kan?

"Ehh..bukan. Kau tiada salah.." bilang tu permaisuri pertengahan abad sambil senyum sama saya. Saya mengehela nafas lega. Lega hati saya.

"Kamu punya rambut. Kenapa begitu? Memang dari kecil atau kamu kasi warna?mata kamu pun kenapa lain warna dari rambut? " ketawa kecil saya terus permaisuri tanya begitu.

"Minta maaf permaisuri. Saya memang begini dari kecil. Saya orang susah. Tiada duit mau kasi warna rambut." saya bilang senyum manis.

"Oh..kalau begitu,mana ibu bapa kamu?" bilang tu permaisuri. Riak muka saya terus berubah

"Emm..sebenarnya,saya kena kasi besar dengan pengasuh saya. Saya nda pernah nampak keluarga sebenar saya.." saya bilang sambil tahan air mata dari keluar.

"Oh my. Sorry..permaisuri tidak tau.. Tapi,siapa nama sebenar kamu? Siapa nama pengasuh kamu?" bilang tu permaisuri dengan riak risau. Timbul rasa bersalah saya sama permaisuri.

"Ehh..nda pa lah permaisuri. Nama saya Swanda. Permaisuri boleh panggil saya Wanda. Nama pengasuh saya Maria." saya bilang senyum. Muka permaisuri macam tekejut.

"Maria?" bilang tu permaisuri. Saya angguk.

"Ouhh..ok. Kamu semua boleh keluar. Xzender,bawa si Wanda pigi bilik dia. Lea,bagi tau dengan ahli guardian yang lain,kasi tau dorang kita ada mesyuarat." bilang tu permaisuri. Dorang masing-masing mengangguk. Saya ja blurr blurr😂.

"Wanda,mari ikut saya.." bilang si Xzender dingin. Huh..hilang sudah senyuman dia yang tadi.

"Wanda," panggil permaisuri.

"Ya?" saya menyahut.

"Malam ni jumpa saya k.. " bilang tu permaisuri.

"Baiklah permaisuri. Ada apa-apa lagi?" saya tanya.

"Oh ya. Mulai hari ni,Rethney pembantu rumah akan jadi pengasuh kamu. Dia seumuran dengan kamu juga tu." bilang permaisuri. Saya senyum dan angguk.

Saya sama si Xzender jalan sama-sama menuju satu bilik yang berwarna cyan. Wuhuu..fav colour saya. Sebelah tu bilik,ada satu bilik yang pintu dia warna coklat.

"Hm..Xzender. Boleh tanya kah?" saya bilang sambil tarik-tarik lengan baju dia. Dia buat signal mata 'kenapa?'

"Siapa punya bilik yang pintu dia warna coklat tu?" saya bilang

"Saya.. Kenapa?" tekejut saya dia bilang begitu. 'Kenapa bilik saya sebelah bilik dia?' gumam saya di dalam hati.

"Saya yang kasi pilih kau bilik. Jadi,jangan cerewet betul. Kalau kau nda mau tu bilik, kau tidur di kandang kuda saja lah.." dia bilang. Ihh..malas saya oo kalau suka-suka baca fikiran orang.

"Ihh kau ni. Boleh jangan suka-suka baca fikiran orang kah? Nda sopan tau?" saya bilang. Makin lama makin bkin panas pula ni lelaki saya tengok..

"Bukan sengaja. Tebaca.." dia bilang sambil peluk tubuh..

"Ishh.." saya bilang separuh bebisik.

"Kalau kau bosan atau mau jalan-jalan keliling istana, kasi tau saya k.." dia bilang. Mood saya yang tadi nda berapa bagus trus berubah. Saya senyum tingu dia.

"Okai.. Tq Xzender.." saya bilang sambil kasi senyuman yang paling manis sama dia. Dia tetap dengan muka serious dia. Urghh.. Bikin panas hati oo gaya dia ni..

"Sampai sudah. Kalau ada apa-apa,kau bagi tau ja si Rethney.." dia bilang lalu pergi. Ihh..datang tanpa dijemput,pulang tanpa dihantar a.k.a layan diri. Saya kasi pusing tombol pintu saya dan tergamam. Bilik saya kah ni? OMGGG! LAWANYA! Lama sudah saya mau ada bilik macam ni!  Akhirnya jadi kenyataan! Yeahh.. Tanpa disedar,saya senyum-senyum macam kambing.

"Excuse me puteri. Ini puteri Swanda kah?" bilang satu perempuan yang muka dia ala-ala cina.

"Ya.. Saya Swanda. Puteri?" saya bilang hairan

"Ya.. Permaisuri suruh saya panggil puan puteri." dia bilang. Saya punya hairan bertambah..

"Ouhh.. Ihh. Jangan panggil saya puteri. Panggil sya wanda saja k.." saya bilang senyum

"Tapi puteri. Saya mesti panggil puteri dengan panggilan puteri.."astaga.. Keras kepala oo dia ni.. Macam saya.

"Saya bukannya puteri di sini.. Jadi,jngan panggil saya puteri ok?" saya bilang memaksa. Unuk pengetahuan semua,saya punya sikap ni memang memaksa😂 itu lah kalau saya mau sesuatu,saya akan dapat😂 jangan contohi sikap saya ni arr.. Last-last,dia mengalah juga. Lepas tu, saya pigi mandi sebap saya bau sudah bada saya😂 2 hari sudah tiada mandi😂.. Last saya mandi malam sebelum saya kena halau. Tiba-tiba saya rindu pula sama tu bandar. Bandar di mana saya dibesarkan.

(Istana di sini lebih kurang begini lah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Istana di sini lebih kurang begini lah..tapi istana di sini flat)

Haishh.. Bosan saya o. Si lea sama xzender pigi mesyuarat. Saya lonely pigi bilik. Kalau saya jalan-jalan,saya takut sesat. Tanpa saya sedar, saya terlelap.

~~~~
Saya rasa ada orang usap-usap kepala saya. Saya buka saja mata,cuba kamu teka siapa? Yaa.. Betul.. Si Xzender. Saya buka saja mata si Xzender terus kasi lari tangan dia.

"Kau...."

Bersambung~

The MAGIC Girl (COMPLETED!)Where stories live. Discover now