Bab 2

592 14 5
                                    

Helena duduk di taman mini yang dibuat oleh tukang kebun di rumahnya atas arahan mommynya sendiri,sambil melukis design baharu yang bakal di hantarnya.

Helena seorang gadis yang sangat pintar. Impiannya hanya ingin menjadi seorang fesyen designer yang terkenal. Mmg pada orang dia kaya mengapa perlu berusaha bersungguh kalau semuannya dia boleh miliki dengan sekelip mata menggunakan kekayaan milik keluarganya,malah tidak pada seorang gadis bernama helena dia ingin lebih berusaha dan pastikan setiap yang dia lakukan adalah usaha titik peluhnya sendiri.

" ahh, asal idea sikid pun tak nak masuk ni.."

Kata Helena sambil meraup wajahnya yang sudah kemerah merahan. Ya, helena seorang gadis yang mempunyai pipi merah jikalau terkena matahari dan apabila dia marah. serta matanya yang bewarna sidikit hazel. Malah tidak betah kalau ramai lelaki yang tertarik pada dia.

Asyik Helena mengeluh sendirian, ada satu suara lelaki menegurnya dari belakang.

" macam mana nak dapat idea kalau otak serabut and your mind tak terbuka, my girl "

Kata lelaki itu sambil mencuit sidikit dagu Helena.

" no no no !.. you can 't understand my situation right now " balas helena dengan nada yang kedengaran manja.

" nope,i handle all everything at office ..setakat masalah kecil you niii..relax la Helena ". Tenang Ammar berkata sambil tangannya menutup buku lukisan di atas meja tersebut.

Siapalah yang tidak kenal dengan Ammar ar raiyan,seorang lelaki maskulin serta pendiriannya yang macho dan sentiasa tenang menghadapi setiap masalah..akan tetapi jangan pernah di usik amarahnya, ketika itu dia bukan lagi Ammar ar raiyan malah " bapak singa " 😆.

" wait.. kenapa abang tutup buku Helena ni? ".

" Shuhhhtt "
Balas ammar sambil meletakkan jari telunjuknya di bibir munggil Helena.

" cool, relax ok..Ammar masuk buatkan air untuk Helena "

Helena yang masih terkaku tidak memberi tindak balas malah protes pun tidak tambahan bila abangnya sempat mengeyitkan sebelah mata.

Helena akui mmg abgnya itu macho ..ayat manis mmg Ammar la yang win. Tetapi masih membujang walau usia sudah mencecah 28 tahun. Syafiq sahaja kini yang sudah berumah tangga dan memiliki seorang puteri yang baru berusia 8 bulan.

***

Lamunan Helena terhenti apabila matanya terpandang pada Syafiq ar raiyan abg keduanya, dia terus berlari ke arah syafiq.

" abanggggg "

" ishhh ko ni tak reti bagi salam, ke dah lupa mcm mana bagi salam " kata syafiq sambil membuat muka separuh memerli separuh lagi marah pun ada😂.

" Hehehehe..assalammualaikum Syafiq ar raiyan bin dato megat zain "

" waalaikummussalam.. ha ada apa? "

Sambil menunjukkan muka mengada ngada Helena bertanya

" abang dari stadium erk? Baru lepas training erk? "

" eh tak de lah, abang dari mall " perli syafiq lagi

" dah pakai macam ni, kotor macam ni..dari padang la "

" oh, hehehehe..ahh game abang bila yer ? ". Tanya helina seperti ada udang di sebalik Mee.😂

" lusa, nk datang ke? " selamba syafiq menjawab.

" err, tak kot..tngk la mcm mana ".

Syafiq yang sudah kepenatan berasa ingin cepat masuk ke dalam dan bersihkan diri. Sebelum dia beredar dari pekarangan parkir kereta itu, sempat dia berpesan kepada Helena.

" kalau nk pergi, pergi dengan kak ain..mana la nk tahu kau datang akhyar boleh score 8 biji ker ".

Sebelum beredar syafiq sempat menjelirkan lidah kepada Helena.

Sebaik sahaja abangnya sudah hilang dari pandangan mata. Helena terus melompat gembira dan meletakkan kedua tapak tangannya di pipi, kerana pada saat itu dia sangat merasakan hangat haba cinta.😝

******

Di waktu malam yang hening , helena duduk di meja kecil dia dalam bilik nya lalu mengambil buku diari miliknya. Segala galanya di luahkan di dalam buku itu termasuk lah perasaan cintanya terhadap " Akhyar ". Helena sudah lama memendam perasaan terhadap akhyar dan selalu mengikuti perkembangan akhyar di sosial media. Gadis itu mula menyedari akan perasaannya sejak..

FLASHBACK

Seusai helena melepaskan segala hajatnya di tandas staidum SHAH ALAM, dia terus bergegas ke keretanya ..risau jikalau dia sudah membuat abangnya si syafiq tertunggu tunggu.

Sewaktu Helena manapak menaiki anak tangga,kakinya tersilap langkah lalu menyebabkan badannya bakal terjelopok di atas tangga itu

Belum sempat dia terjatuh, dia dapat merasakan ada sepasang tangan yang sudah mendakap badannya dari jatuh. Helena membuka matanya yang sedari tadi terpejam.

Helena seolah terpaku dengan pandangan mata helang milik akhyar.

Keadaan sunyi sepi kembali seperti biasa apabila akhyar mula besuara.

"  dah puas scan sayaaa? Kaa awak nak saya dukung sampai kereta awak ka?".perli akhyar

" ehh..".

Helina bingkas bangun dari dakapan akhyar dan mengucapkan kata kata yang sangat beharga tapi cukup susah untuk diucapkan oleh seseorang mahluk.😂

" thanks sesangat "

Selepas helina mengucapkan kata kata tersebut dia terua berlalu pergi dan tidak sedikit pon memandang muka akhyar,kerana perasaan malu sudah menyelubungi dalam dirinya. Sewaktu Helena berjalan menuju ke kereta dia sudah menyumpah dirinya sendiri kerana tidak menjaga perilakunya.

Tanpa sedari akhyar juga tersenyum melihat telatah Helena dan muka Helena yang sudah kemerah merahan menahan malu pada waktu itu.

" Aishh lama betul aku flashback ".😂

Setelah berpanjang lebar mengarang perasaannya di dalam diari, dia menulis sesuatu di bawah sekali ..ayat yang tertera adalah " selamat malam Muhammad maliqi akhyar "

Pintu bilik Helena di ketuk dan kedengaran suara lunak milik seorang wanita meminta izin untuk masuk ke dalam biliknya.

" boleh kak Ain masuk? Atau Helena dah tidur? ".

" ehh kak ain, masuklah Helena belum tidur lagi "

Kak ain terus membuka pintu bilik setelah diberi keizinan dari Helena, sebaik sahaj dia membuka dia terus nampak susuk tubuh Helina dan terus mengukir senyuman yang manis dan sungguh menyejukkan hati apabila di pandang.

Tidak hairanlah kenapa apabila amarah sudah menguasai diri abang syafiq boleh reda sidikit apabila dipujuk oleh kak ain..seorang gadis yang memang sopan dan ayu serta sangat merendah diri . Beruntunglah abang syafiq beristerikan kak ain.

" ganggu Helena ke? "

Dengan tenang soalan kak ain dijawab.

" eh..takdelah, ada apa apa ke? "

" lusa kan abang syafiq ada game, akak tanya la kalau Helena nk pergi.."

" insyallah, Helena pergi ". Jawab Helena sambil menghadiahkan senyuman manis untuk kakak iparnya.

" hmm, yelah kalau helena nk pergi kasitahu dengan akak okeyh..akak keluar dulu assalammualaikum ".

" waalaikummussalam "

Sebaik sahaja kak ain sudah menutup pintu Helena pun tersenyum lalu berkata..

" ofcoz, la Helena pergiii ". Kata Helena sambil menjerit dengan perlahan.

" dahla,baik kau tidur Helena ..mana la tau mimpi kannn..;)

#suportFirstNov
#masihbelajar
P/s abaikan typo. Malas nk bt second check

𝑨𝒏𝒖𝒈𝒆𝒓𝒂𝒉 𝑻𝒆𝒓𝒊𝒏𝒅𝒂𝒉 ✓Where stories live. Discover now