Bab 39

173 10 4
                                    

Sudah sebulan Amar memasuki alam persekolahan. Meskipun berbeza persekitaran persekolahan itu Amar cuba sesuaikan dirinya tanpa ada masalah.

" Selamat pagi kelas....." Ucap Cikgu kelas Sebaik saja dia melangkah memasuki ke dalam kelas tingkatan 6 bawah.

" Selamat pagi Cikgu. " Sahut semua pelajar tingkatan 6 bawah Sambil berdiri.

" Baiklah...semua boleh duduk. " Uji Cikgu suria sambil meletakkan barangan pada meja Cikgu.

" Kelas.... hari ini, kamu semua ada kawan baru. Ashraf silakan masuk...." Terang Cikgu suria pada anak muridnya. Lalu dia memanggil anak murid yang baru itu.

Ashraf terus masuk ke dalam kelas. Setelah Cikgu suria memanggilnya. Amar yang memberi perhatian sambil memandang pada rakan barunya itu. Yang dikatakan oleh Cikgu suria tadi.

" Eh!!....bukan dia ke yang mama cakap. Owh.... jadi dia ni satu kelas dengan aku lah. " Desis hati Amar sambil memandang pada Ashraf yang berdiri di hadapan kelas.

Mengimbas semalam.

" Az... Adik...." Panggil Datin Adila yang duduk di meja makan.

" Ye ma...." Sahut keduanya. Sambil berhenti makan seketika. Dan memandang pada Datin Adila yang memanggil mereka

" Mama ada daftar salah seorang perkerja kita dekat sekolah kamu berdua. And mama harap kamu berdua tak buli dia dekat sekolah ye. " Uji Datin Adila sambil memberitahu.

" kenapa pulak kami nak buli, tak mungkin lah ma, Tapi Siapa ma ? " Soal Amar.

" Nama dia Ashraf....dia anak arwah pekerja kita dulu. Ayah dia dulu pemandu papa. Tapi dah meninggal masa dia cuba selamatkan papa dari kena patuk ular dulu. " Cerita Datuk Farid sambil mencelah perbualan anak dan isterinya.

" Jadi Ash.... Akan tinggal dengan kita semula ye ma. Bukan ke diorang tinggal dengan Datuk Dorang dulu. " Soal Amirul yang juga mencelah perbualan mereka.

" Ye.... Tapi dua-dua dah meninggal. Mama dapat tahu pun lepas am beritahu mama tapi dah seminggu arwah nenek dan datuk Ash meninggal. Tak sempat mama nak kunjung dorong. " Uji Datin Adila dengan nada yang terkilan.

" innalillahiwainnailaihirojiun.... " Ucap seisi keluarga. Bila mereka mendengar khabar berita tentang kematian itu.

" Sakit apa Am...." Soal Amir yang juga mengikut sedih.

" Yang datuk itu, kalau tak silap Am, sakit lama dah. Yang nenek pulak, jatuh sakit setelah datuk dah tak ada. " Cerita Amran.

" Am dengar dari mana ? " Soal Aliya.

" Dari kawan-kawan Ai dekat uni. Kebetulan diorang jumpa Am terus diorang cerita, sebab Am kan kawan rapat dengan Ai. sebab tu kenapa Am beritahu mama pasal Ai harap mama boleh tolong." Terang Amran lagi.

" mama ambil Ash sebagai pekerja ke taja dia masuk sekolah, " Soal Azwan yang diam dari tadi.

" Sebenarnya niat mama nak taja semua anak arwah pak Azam, arwah mak diorang ada tinggal pesan, jangan makan budi....apa yang berlaku pada arwah ayah diorang tu takdir dia. Sebab itu mama kata mama ambil mereka berdua bekerja dengan mama. " Ujar Datin Adila.

" Arwah isteri Pak Azam memang baik. Kalau orang lain dah bermacam diorang minta, sebab nak suruh balas budi. Tapi isteri pak Azam, dah meninggal pun tak susah kan orang lain. " Uji Azwan dengan nada sugu.

" Orang baik Az. Dia takkan susahkan orang lain. " Ujar Amar.

" Tapi tak apa ke dengan Ash mama. Takut nanti, jadi macam dulu pulak. " Soal Azwan nada risau.

Hati Yang disakiti Where stories live. Discover now