Bab 2

172 0 0
                                    



Husna tiba di Prince Court Hospital dan terus ke arah reception dan menanyakan arah Cardiology department. Cardio ada di sebelah kanan cik, kata receptionist tersebut kepada Husna. Sambil menuju ke arah department tersebut Husna menelefon 'Guru' di telepon bimbitnya dan menunggu respon.

"Guru where are you? I just arrived and on the way to your department." Kenapa jauh sangat ni kata Husna dalam hati."Ha, Husna aa, you come straight to my office aa." Talian terus dipadaman. Guru aku 20 tahun hidup kat London balik Malaysia terus lekat slang mandarin dia. Husna terus melangkah dan setibanya di depan kaunter pendaftaran dia terus bertanya.

"Excuse me, saya Dr. Mir Husna boleh saya tahu mana office Dr Wong Chung Ling? " Namun pekerja tersebut hanya memandangnya tanpa berkelip. Hello? Husna melambai ke arah pekerja yang bernama Fatimah. "Eh.. Ya Allah, sorry doktor, bilik Dr.Wong ada kat dalam bilik paling hujung sekali sebelah kanan." Ya Tuhan cantiknya doktor ni, dah macam muka Zahirah Macwilson.

"Thank you Fatimah." Kata Husna lalu terus masuk ke dalam dan menuju ke arah pejabat Dr.Wong. Husna terus mengetuk pintu dan Dr Wong menjerit 'masuk' ." My brilliant student Husna welcome back to Malaysia, how ?" tanya Dr.Wong dengan mesra. Mereka sudah menggenali satu sama lain lebih dari 8 tahun dan sangat mengetahui tingkah laku masing-masing.

"Hot and the office is nice guru." Mata Husna masih meliar melihat sekeliling office gurunya. Husna tersenyum melihat pasu kaktus di atas meja Dr Wong. Auntie Melinda ? Dr Wong hanya menggangguk dan mengeluh. Husna terus gelak dan mengerti baran isteri gurunya yang sentiasa risau akan suaminya yang jarang menerima cahaya matahari dan menghirup udara yang segar.

" Anyway I'm so sorry for asking you to come as soon as you arrive but I need your opinion about this case." Husna terus mengambil film CT dari Dr Wong dan meneliti film di tangannya. TAH (Total Artificial Heart) dia mulai menunjukkan penolakan kepada badan patient.

" Berapa umur patient?" tanya Husna sambil matanya masih di film pesakit. Tujuh puluh tahun kata Dr Wong sambil menunggu respon daripada Husna.

" Well this will be impossible even for you guru, tambah dengan umur, 2nd time surgery and the Artificial Heart is rejecting the body. But nothing is impossible for the two of us." Kata Husna sambil tersenyum melihat gurunya. I tahu you akan setuju punya Husna kata Dr. Wong sambil menarik nafas lega.

" Tapi kenapa tak hantar kat IJN? Kenapa hantar kat hospital ini. I know you are the best but tempat ini tak ada mesin yang boleh buat operation ni." Dr Wong terus menunjukkan chart pesakit.

" Because he is our Minister of Finance merangkap abang kepada Tan Sri Omar iaitu one of our board director and the first surgery is done by me." Kata Dr Wong dengan bersahaja. Husna hanya mampu mengatakan wow tanpa suara sambil membuat muka yang penuh tekanan. Tapi kenapa macam pernah dengar je nama tu?

Setelah melihat chart pesakit, Husna terus meminta izin untuk pulang dan Dr. Wong pun menghantarnya ke hingga ke ruangan kecemasan. " See you on Monday then, I akan kenalkan you dengan doktor yang lain at that time." Husna hanya mengangguk tanpa memberi sebarang reaksi. Namun Husna seperti terlihat bayangan abangnya.Setelah pamitan dengan gurunya dia terus berlari ke arah abangnya, dan melihat abang sedang mengisi borang.

"What happen?" tanya Husna sambil mengelilingi abangnya yang terpinga melihatnya. Husna buat apa kat sini? Tanya Hadi dan memintanya untuk berhenti bergerak.
" Husna kan dah cakap nak jumpa dengan guru Husna, now answer me what you doing here." Husna masih lagi dalam keadaan shock melihat abangnya di ruangan kecemasan. Namun belum sempat abangnya menjawab, dia mulai tertarik dengan keriuhan pada sebuah katil di ruangan kecemasan tersebut.

"Ali?" katanya sambil melihat Ali yang sedang menenangkan seseorang. Matanya terus memandang ke arah vital sign seorang pesakit yang menarik minatnya. Dia terus merampas stethoscope doktor yang berhampiran dan mendengar degupan jantung pesakit tersebut. Hei! Jerit seorang doktor. Namun dengan cepat Husna meletakkan jari pada mulutnya menandakan untuk diam kepada doktor tersebut. Husna terus mendengar degupan jantung tersebut sambil memejamkan matanya dan setelah 3 minit kemudian dia tersenyum.

"It him right?" tanyanya pada Dr. Wong yang baru sahaja tiba di ruangan kecemasan. Dr Wong hanya mengangguk dan mengambil stethoscope di tangan Husna dan mengembalikan kepada pemiliknya. Suka hati dia je nak ambik barang orang, budak ni tak tahu sabar betul.

"Let do it now, the heart is not working anymore." Kata Husna sambil memandang ke arah gurunya. Dr Wong terus menelepon doktor bawahannya yang lain untuk menyediakan bilik OT ( Operation Theater) and memaklumkan kepada doktor anesthetic. Talk to guardian kata Dr Wong kepada Husna dan dia terus berlalu pergi untuk membuat persiapan yang sepatutnya.

Husna terus menuju ke arah abangnya, Ali dan seorang pak cik yang amat merupai Ali, mungkin ayah dia kata Husna dalam hati. " Penjaga Encik Amar? Saya Dr Mir Husna, we need to replace the heart now but disebabkan faktor usia it gonna be hard tapi kalau tak tukar pula keadaan patient akan makin memburuk so kalau boleh saya cadangkan untuk buat saja pembedahan ini tapi saya nak kena minta persetujuan penjaga dulu. Oh! Assalamualaikum Uncle Omar." Husna terus senyum sambil menayangkan gigi,Husna baru teringat siapa pak cik di depannya dan dia merasa bahawa dirinya akan dimarahi oleh abangnya.

" Manner Husna" kata Hadi yang hanya mampu mengeleng melihat telatah adik kesayangannya itu. Tak menyempat langsung nak bagi salam. Sorry kata Husna sambil tersengih kepada abangnya.

"Buat saja apa yang patut Uncle akan sign asalkan dia selamat. Dia satu-satunya saudara Uncle yang masih hidup." Kata Tan Sri Omar dengan keadaan yang penuh dengan kerisauan.

" Uncle jangan risau, Husna tak boleh janjikan Uncle Amar untuk terus sihat after this but I promise to do my best in the operation." Husna ingin mencari borang kebenaran untuk pembedahan namun seorang doktor muda terlebih dahulu memberi borang tersebut kepadanya dan Husna terus senyum ke arahnya. Setelah menyelesaikan urusannya Husna terus berlalu dan sempat berkata pada abangnya dia mungkin tidak sempat pulang untuk makan malam.

"Can you show me the OT room?" tanya Husna pada doktor yang memberikan dia borang pengesahan tadi. Bilik bedah ada di belakang dan bilik sebelah kanan tu bilik persalinan doktor, OT bilik no 3, saya Dr Halim houseman (HO) cardio. Oh budak aku rupanya patut macam semangat semacam.

" Kalau you nak masuk sekali dalam Ot nanti pun boleh tapi you tak boleh participate. I think there will be another MO (Medical Officer) yang akan standby. You can take it as case study but i will not help you with any research instead i will answer all your question. So see you in 30 minutes." Husna terus masuk ke dalam bilik persalinan dan brief dengan Dr Wong tentang procedure yang akan mereka lakukan.



Mir HusnaDove le storie prendono vita. Scoprilo ora