Bab 4

122 1 0
                                    


Husna sedang menukar pakaian tiba-tiba dia disapa oleh seseorang, namun dia tidak melihat siapa-siapa pun di sekeliling.Siapa pula yang panggil aku time tengah malam macam ni bentak Husna dalam hati. Tolonglah jangan kacau aku time macam ini, dahlah penat, tempat ni pula gelap.Oh God!

Dr Husna panggil suara itu kembali, ketika itu Husna hampir ingin memecut lari tiba-tiba dia melihat seorang doktor wanita yang seperti pernah dilihatnya menghampiri.

"Sorry doktor takutkan doktor malam-malam macam ini, saya terlalu excited dapat jumpa dengan idola saya. By the way nama saya Nurissa,MO cardio sama macam doktor. Kata Nurissa dengan penuh keterujaan.

"Ya Allah , awak ni pun saya hampir nak kalahkan Usain Bolt tau siap dah ready dah ini nak pecut. Sudahlah tempat ini gelap awak pula panggil-panggil saya, orangnya tak ada. Kenapa awak nak jumpa saya? " leter Husna dengan panjang , takut sebenarnya dalam hati tapi malu nak cakap. Tak ada nak cakap kad ID doktor ada kat atas meja dan doktor kena hadir dekat majlis selamat datang yang diadakan untuk doktor isnin depan.

"Oh, kena hadir ke? Special sangat ke saya sampai nak kena buat majlis selamat datang bagai?" kata Husna sambil berjalan menuju ke ruangan kecemasan untuk pulang. I don't really think it necessary I'm just a regular doctor.

" Tapi pengarah hospital yang lain tak fikir macam tu, after all you are one and only student of Prof.Dr Wong plus the world youngest cardiologist. The whole world nak doktor kerja untuk mereka and you choose our hospital. Mestilah mereka nak buat majlis sekaligus buat publicity supaya orang ramai nak datang ke hospital ini." Terang Nurissa kepada Husna yang mulai menguap dan sangat kepenatan.

"Nurissa kan, panggil je Husna tak payahlah doktor-doktor semua ni." Kata Husna dengan selamba kerana baginya Nurissa mesti sebaya dengannya kalau tak sebaya pun maybe tua setahun tak pun muda setahun, Husna terus menguap untuk kali kedua.

" Boleh ke? Rissa memang nak panggil Husna dengan nama je tapi takut Husna anggap Rissa saja nak rapat dengan Husna. Even tho we are the same MO but you obviously far more experience than me." Kata Rissa dengan penuh rendah diri. Kenapa pula saya nak fikir macam tu awak, saya ini pun orang baru je kat hospital ini. Ketika Husna ingin menguap lagi, dia mendengar namanya dipanggil lagi.

"Husna." Ha sudah. Siapa lagi yang panggil aku ini setahu aku, aku baru je sampai dari London 10 jam yang lalu tapi apasal banyak sangat orang kenal aku ini. Namun yang memanggil namanya kali ini kelihatan, Ali melambai kepada Husna sambil menyandar pada kereta BMW, si pemanggil namanya itu seperti menunggu kehadirannya. Husna pun pamitan dengan Rissa dan perlahan-lahan melangkah ke arah Ali yang menunggu dengan sabarnya.

"Kenapa tak balik lagi, are you waiting for me?" tanya Husna dengan jenaka walaupun dengan keadaan penat dia masih lagi ingin bergurau senda dengan Ali.

"Ya, I'm waiting for you princess." Kata-kata Ali membuatkan Husna terpinga seketika, kenapa bunyi macam ikhlas semacam ini. Did I just blush? No way, mesti sebab penat ini tu lah otak aku blur sikit. Kalau macam tu jom balik,abang Hadi mesti dah lama tunggu.

Baru sahaja 5 minit dalam perjalanan, Husna sudah berdengkur kecil di dalam kereta Ali, mesti dia penat sangat tu kata Ali dalam hati. Ali terus memandu kenderaan dengan perlahan kerana jalan raya masih basah akibat hujan. Tiba-tiba telifon Ali berbunyi.

"Hello, s'up bro. Husna? Ada ni, aku nak hantar dia lah ini tengah on the way ini. Kenapa tak jawab call kau? Dia tengah tidur ini, dia jet lag kot plus baru lepas buat operation tadikan. Kejap lagi sampailah ini." Setelah sampai di kediaman Datuk Mir Shah, Ali mula mengejutkan Husna, namun jangankan bangun menjawab pun tidak. Ali terus membuat keputusan untuk menelefon Hadi.

" Hello Hadi, aku dah sampai ini, tapi si Husna ini tidur mati aku kejut macam mana pun tak bangun, macam mana ini Di?" tanya Ali sambil mengaru kepalanya yang tak gatal.

"Dia penat sangat tu, kalau macam tu kau tolong angkatkan dia nanti aku tolong bukakan pintu." Ai aku pula yang kena angkat kata Ali dalam hati. Nasib aku sayang kat kau Husna, kalau ikutkan hati memang aku tinggalkan kau dalam kereta ini marah Ali dalam hati.

"Nak pula kau aku angkat Husna, tadi bukan main lagi tengok sikit pun marah. " Kata Ali sambil keluar dari keretanya dan berlalu ke tempat duduk belakang. Dia mula memerhatikan tingkah Husna yang tidur sambil berbaring, Ya Allah comelnya dia.

"Aku penat kemaskan bilik dia petang tadi, and I'm sure you will not do anything toward Husna. Kau pun anggap dia macam adik saja kan?" Walaupun Hadi yakin yang Ali hanya menganggap Husna sebagai adik namun dia tetap perlukan kepastian. Manalah tahu kawan dia ini tiber saja jatuh cintan kat adiknya. Namun Ali tidak menjawab soalnya.

"Ali, kau dengar tak ini? Mana kau?" tanya Hadi dengan penuh tanda tanya. Ali hanya mampu menjawab dalam hati, ini kerana jantungnya berdegup dengan sangat kencang akibat mengangkat Husna dari kenderaannya sebentar tadi. Akibat terlalu gemuruh dia siap membilang langkah ke arah rumah Husna. Dalam hati dia mengutuk Hadi, diamlah Hadi aku ini sikit lagi nak kena heart attack tau.Tiba-tiba Husna mulai memeluk leher Ali dengan lebih erat. Ya Allah, dugaan apakah yang beri kepada Hamba-mu ini kata Ali dalam hati. Kakinya yang longlai mula melangkah dengan perlahan, jauh pula rumah Hadi ini malam ini bisik hati Ali.

Namun sesuatu yang tidak terjangka berlaku menyebabkan Ali berhenti kaku di depan pintu rumah Hadi.Husna menggigit lehernya! Ali bersandar pada tepi pintu dan dengan suara yang hampir tidak kedengaran dia meminta Hadi membukakan pintu.

Kau kenapa tanya Hadi kepada Ali, mukanya pucat, tangan dan kakinya bergetar. Macam orang kena sampuk je. Bak sini budak bertuah tu. Husna pun terus berada dalam pelukan Hadi.

"Kalau kau penat sangat, pergi tidur kat guest room kat sebelah sana tu, kereta tu nanti aku suruh Pak Mat masukkan. Bilik tu Bik Siti dah kemaskan dah tadi." Hadi terus berlalu pergi dan Ali hanya mampu mengangguk. Dalam hati dia berbisik boleh ke aku tidur malam ini. Husna just bite me at my neck. God is this for real?? I need a cold bath now.

Mir HusnaWhere stories live. Discover now