•Episod 1•

1.1K 102 3
                                    

Someone pov

"Mama papa,kita dah sampai belum?" Tanya ku dengan nada teruja kepada papa dan mama ku yang duduk di hadapan.

"Belum sayang,perjalanan masih jauh." Jawab mama ku dengan lembut.

"Alaa,lamanya." Rungut ku lalu menyandarkan badan ke belakang. "Haha lili,perkhemahan tu Kan kat hujung bandar. Mesti lah lama lagi Nak sampai ke tapak perkhemahan." Kata abang yang di sebelah lalu mengusap lembut rambut ku. "Betul tu lili,kamu main lah hp dulu." kata kakak ku lalu tersenyum ke arah ku.

Aku pun tersenyum lalu mengganggukkan kepala ku. Aku pun mengambil beg di tepi ku cuba mencari hp kecil ku.

Tonnn tonnnn!!

Serta merta kepala ku melihat ke hadapan dengan pantas,mata hitam pekat ku terus membesar takala melihat lori besar di hadapan kami.

"ARGHHH" BRUKKK!!

--
--
"Erghh.." keluh ku perlahan lalu aku memegang mata ku,ku lihat darah mengalir di sebelah kiri mata ku. "Arghhh..mama papa..." panggil ku perlahan lalu menoleh ke arah mereka. Ku lihat mereka hanya kaku di situ. Seperti dah....
"Tidak! Papa mama! Tidak,jangan tinggalkan lili hiskkk"Panggil ku mula mengalirkan air mata. Tidak ku perduli rasa sakit yang mula menyerang mata kiriku.

Aku pun lalu menoleh ke kiri dan kanan ku.

"Abang! Kakak! Tidak..... tidak.."

"Tidakkkk!!"

--

"TIDAKK!"

Teriak ku lalu dengan pantas aku bangun. Aku menarik nafas ku sedalam-dalamnya lalu melihat sekeliling ku.

"Hanya..hahh..mimpi buruk"

Bisik ku perlahan apabila sedar yang aku berada di bilik ku. Aku pun lalu mengelap air mata yang mengalir di pipi ku lalu mengambil baju dan tuala di tepi ku,terus berjalan ke bilik mandi.

Selesai sahaja mandi,aku terus ke depan cermin. Mata ku terus terpanah pada beg besar di sebalik cermin di hadapan ku.Aku pun menoleh melihat beg itu.

Oh,

Aku baru ingat yang aku akan berpindah ke rumah atuk aku di pulau rintis. Aku pun cepat2 menyisir rambut ku lalu melihat jam di dinding.

6:30

"Awal lagi." Kata ku lalu mengambil menutup mata di depan meja ku lalu menutup mata kiri ku. Seketika aku terdiam melihat diriku di depan cermin,aku pun lalu mengukirkan satu senyuman dan terus berjalan ke arah beg ku lalu keluar dari bilik itu.

"Selamat pagi cik Haliko,saya telah siapkan makanan untuk cik.Cik makan lah" kata seorang wanita tua dalam lingkungan 50an kepada ku. Aku lalu tersenyum dan berjalan ke dapur.

Wanita tua tadi itu adalah pembantu rumah aku,nama dia makcik Sarah,dia lah yang jaga aku sejak aku kecil lagi. Walau bagaimana pun,aku tak boleh lah menolak masakan yang dia beri. Dia sahaja yang masih bersama dengan aku sejak keluarga dan kawan2 ku meninggalkan aku.

"Makcik Sarah,Saya pergi dulu. Terima kasih untuk semuanya .makcik jaga rumah ni baik-baik ya,selamat tinggal makcik.saya sayang makcik" Kata ku lalu memeluk mak cik Sarah erat,aku sangat sayangkan dia sebab hanya dia yang sanggup tinggal bersama ku.

"Tak Pe cik...memang tugas saya untuk menjaga cik. Cik jaga diri ya." Kata nya sambil menahan air matanya. Aku pun tersenyum lalu berjalan masuk ke kereta.

Kereta yang aku naiki pun terus memecut laju keluar dari halaman depan rumah ku. Aku tersenyum kecil lalu melihat rumah itu untuk kali terakhir.

"Selamat tinggal memori indah..."

--
--

"Perhatian kepada para penumpang,kereta api ini akan bergerak sebentar lagi" (entah lah author tak pernah naik kereta api jadi hantam je HAHAHA)

Aku pun masuk ke dalam kereta api itu lalu meletakan beg ku dan terus duduk di tepi tingkap. Memandangkan masih pagi,kereta api agak sunyi di tambah lagi hari ni hari Ahad.

Tak lama lepas tu,kereta api tu pun mula bergerak.

Hai,aku Haliko Sakura,kacukan Jepun-Melayu. Seorang yang dulu sangat di sayangi oleh semua orang di sekeliling ku.

Umur aku 15,muda bukan Haha ya. Pada usia yang muda ini juga lah aku kehilangan semua ahli keluarga yang aku sayang.. mak ayah kakak dan abang aku pergi meninggal Kan aku.

Bukan itu je,kawan2 aku ying yaya gopal..dan solar...

"Pergi kau dari sini raksasa!"

"Solar...sampai hati kau cakap kawan kau begini..."

"Heh,kau memang raksasa! Aku tak ada kawan macam kau!"

Aku terus menutup kuat mata ku,cuba menghilangkan memori pahit itu. Sahabat yang paling aku percaya dah tinggalkan aku. Sejak tu,aku jadi teragak-agak untuk mempercayai sesiapa...

Aku memegang mata kiri ku lalu ku buka penutup mataku,terlihat dengan jelas anak mata kiri ku berwarna merah darah akibat dari kemalangan itu.

"Hihihi~"

Aku terus melihat ke tepiku,betapa terkejutnya aku melihat hantu sedang merangkap di dinding kereta api itu. Cepat2 aku menutup mata kiri nya dan serta merta aku tidak mendengar atau melihat benda itu.

Ya,sejak kemalangan itu mata kiri aku rosak. Dan sejak itu juga aku di ejek dan di buli oleh kawan2 ku tetapi mereka tak tahu yang aku boleh melihat makluk halus..hanya tok aba dan mak cik Sarah yang mengetahuinya.

Dan hebatnya,Kalau aku tutup mata kiri nya aku tidak akan melihat atau mendengar makluk halus tapi ia tetap memberikan aku nasib yang teruk. Di sebabkan mata ini semua bencikan aku,keluarga aku dah tak ada...

Aku terus cepat2 mengelap ais mata yang jatuh di pipi ku. Aku melihat ke jam di tangannya.

7:30

Lama lagi Nak sampai,ada 2 jam lagi ni. Aku pun menutup mataku,cuba untuk tidur dan membuang fikiran sedihku jauh2.





[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Where stories live. Discover now