•Episod 15•

568 72 1
                                    

Hali pov
Tap Tap Tap

Aku pun menghentikan langkah ku apabila sampai di depan sebuah kedai.

Yup,kedai bunga. Ku lihat kiri kanan dulu sebelum membuka penutup mata ku.

Oke tak ada orang

Aku terus membuka penutup mata kiriku dan ku lihat taufan yang berdiri di sebelah ku,memandang kedai itu.

"Nak masuk?" Tanyanya kepada ku dan aku menganggukkan kepala. Kami pun terus masuk ke dalam. Seminggu dah berlalu dan aku harap kakak Aisyah dah fikirkannya.

Aku juga sempat berjumpa dengan Mawar memberi tahunya yang aku dah jumpa Kakak Aisyah. Terlihat wajah sedihnya sewaktu aku memberi tahunya,mungkin kerana dia teringat kesalahannya dulu. Tetapi dia gembira kerana aku dah jumpa Kakak Aisyah,aku harap lepas ni dia tak fikirkan kesalahan yang dia buat dan boleh pergi dengan tenang.

"Selamat da- oh Haliko." Kata kakak Aisyah lalu tersenyum ke arah ku. Aku membalas senyumannya lalu berjalan ke arahnya. "Saya harap kakak dah fikirkannya." Kata ku kepadanya.

"Ya,kakak akan jumpa dia." Aku pun tersenyum mendengar kata2nya.

"Mari,kita pergi..mawar dah tunggu kakak di sana."

--
--
"Haliko!"

Panggil gemri ke arah ku sambil melambaikan tangannya,aku menbalas lambaian dia lalu tersenyum. Aku pun berjalan ke arah mereka,diikuti dengan kakak Aisyah di belakang ku.

"Dia ke Aisyah?" Bisik Ailsa lalu melihat kakak Aisyah,aku mengganggukkan kepala..kami pun masuk ke dalam kawasan sekolah untuk ke belakang sekolah,taman.

SKIP
Author pov

Tap Tap Tap

Sesampainya hali dan kawan2nya di depan makmal usang itu hali terus membuka penutup mata nya dan terlihat Mawar dengan wajah terkejutnya di depannya.

"Aisyah?" Katanya melihat Aisyah yang berada di sebelah hali. Hali pun tersenyum nipis lalu berkata "dia tak dapat melihat kau mawar,kau kena tunjukkan diri kau."

"Ah,aku hampir lupa" tak lama lepas tu terlihat dia menutup matanya dan terus luka di perut dan lehernya hilang.

"Ma-mawar...." kata Aisyah menutup mulutnya takala melihat gadis kecil di depannya,iaitu Mawar

"Aisyah..aku Nak minta maaf. Kerana terlalu angkuh,aku sanggup buat benda bodoh. Aku minta maaf Aisyah,rasa bersalah ini terus menerus menghantui aku. Maaf..." kata mawar menundukkan kepala lalu memegang dadanya dan menutup matanya.

"Tapi...aku tak kesah jika kau tak maafkan aku...jika ini hukuman untuk aku,aku akan terima..maaf Aisyah" kata mawar lalu melihat ke arah Aisyah sambil tersenyum paksa.

"Aku..Hiskk..pun Nak minta maaf mawar..maaf sebab cakap begitu pada kau...Kalau lah aku tak cakap semua ni tak akan jadi hiskkk..aku maafkan kau dan aku minta maaf Hiskk" kata Aisyah cuba menahan tagisannya. Terlihat Ailsa dan gemri juga yang sedang menangis kecil di situ.

Seketika mawar terkejut melihat Aisyah yang menangis di situ tapi tak lama lepas tu dia tersenyum lalu berkata "terima kasih Aisyah.." dan air matanya terus jatuh membasahi pipinya. Dia lalu melihat ke arah hali dan berkata "Haliko,terima kasih tolong aku..selamat tinggal."

Selesai dia mengucapkan kata2 itu,terlihat badannya bertukar menjadi debu kecil lalu melayang pergi bersama angin.

"Selamat tinggal Mawar" bisik hali perlahan melihat debu kecil itu melayang dan terus hilang.

"Dia dah pergi" kata Taufan lalu melihat bekas torehan di dinding itu. Dia pun tersenyum dan terus melihat ke hadapan.

--
--
"Terima kasih Haliko,Kalau kau tak tolong dia..mesti rasa bersalah itu akan terus menghantui nya. " kata Aisyah memegang lembut tangan Haliko.

"Sama-sama. Terima kasih juga kak sebab dah maafkan mawar." Kata hali,dia pun melepaskan lembut tangan Aisyah lalu mengeluarkan penutup mata,ingin menutup matanya tetapi di halang oleh Aisyah.

"Kenapa kamu tutup mata kamu?"

"Apa?"

"Jadi lah diri sendiri. Memang sakit bila kita di tindas,di buli dan di tinggalkan. Tetapi itu semua juga lah yang mengajar kita erti menjadi seorang yang kuat. Jadi lah diri sendiri dan tak perlu takut untuk menunjukkan kelemahan itu kerana ia juga merupakan kelebihan untuk orang lain." Kata Aisyah lalu tersenyum,dia pun lalu menoleh ke tepi..tepatnya pada kawan hali yang bersorak gembira di situ.

"Bukan Kah kau ada kawan yang menyokong mu? Tak perlu risau atau takut,selagi mereka ada untuk kau,kau pasti boleh bangkit"

"Baiklah,kakak pergi dulu. Singgah lah untuk beli bunga kakak lagi. Kakak akan sentiasa buka kedai kakak. Bye" kata Aisyah lalu pergi meninggalkan hali yang berfikir di situ,hali pun menoleh ke arah kawan2nya yang tersenyum ke arahnya. Dia lalu melihat penutup mata itu,berfikir.

"Jadi..kau Nak pakai?" Kata taufan melihat ke arah hali.

Tak lama lepas tu satu senyuman terukir di bibir merah hali, dia pun memasukkan penutup mata itu ke dalam seluarnya lalu berjalan ke arah kawan2nya. "Tak" sempat dia membalas pertanyaan dari taufan sebelum melangkah ke arah kawan2nya.

"Baguslah" kata taufan tersenyum lalu mengikuti langkah hali.

"Hey hali kenapa tak pakai penutup mata?"

"Aku akan biasakan diri dengan begini."

"Jadi kau tak akan pakai nya?"

"Bagus lah! Cantik lagi!"

"Hahahaha."















Tanpa mereka sedar,gerak geri mereka di perhatikan oleh seseorang. Orang itu pun tersenyum sinis lalu berkata

"Jadi mata merah kau tu boleh melihat makluk halus...Menarik."























[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz