•Episod 3•

782 88 25
                                    

Author pov😎

Klak

Terlihat Haliko atau nama panggilannya hali atau lili-chan HAHAHA keluar dari bilik mandi dengan pakaian yang lengkap sambil dia sedang mengeringkan rambutnya menggunakan tuala kecil.

(Hali: *kejar author dengan pedang..KAU PANGGIL AKU APA!?

Author: MAKK AMPUN!")

Back to story Ehem..

Hali pun melihat ke arah lelaki hantu itu atau nama sebenarnya taufan sedang duduk di tepi katil hali menunggu hali keluar dari bilik mandi. Hali pun terus berjalan ke cermin untuk menyisir rambutnya. Dapat dia lihat di sebalik cermin,taufan melihat ke arahnya sambil tersenyum.

"Hey,Hey..aku rasa aku tau kenapa kau tutup mata kau."

Pergerakan hali terus terhenti.

"Mata merah kau tu boleh nampak aku Kan? Sebab tu kau tutup. Haha betul Kan?"

Terus wajah hali bertukar datar,dia cepat2 menyisir rambutnya lalu mengambil menutup di depan mejanya. Dia pun menoleh ke belakang,melihat ke taufan si hantu.

"Hem?" Terlihat taufan yang berasa pelik kerana hali memandang ke arahnya dengan tatapan yang datar.

"Betul."

Kata hali tiba2 lalu dia pun meneruskan percakapannya.

"Dan aku tak Nak kau kat depan mata aku. Jadi,pergilah" lalu cepat2 memakai menutup mata tu.

"Hey! Jang-"

Serta merta suara taufan hilang begitu juga dengan dirinya di pandangan mata hali. Hali pun terus berjalan ke pintu dan terus turun ke bawa.

"Atok~" panggil hali ceria. "Ah,cucu Atok." Terlihat makanan telah terhidang kemas di meja makan. Hali pun duduk di situ. "Makan lah cucu Atok. Atok Nak kembali ke kedai." Kata tok aba lalu berlalu dari situ.

"Oh,hampir Atok terlupa. Besok kamu kena pergi sekolah dah,Atok dah daftarkan kamu dekat sekolah menengah." Kata tok aba dan hali hanya tersenyum lalu menganggukkan kepala.

--
--

Malam

Hali pov🌚
Aku pun mengemas barang2 sekolah ku lalu mengambil baju sekolah ku yang telah aku gosok tadi dan mengantungnya di dinding almari.

Selesai membuat semua itu aku terus ke katil,memasukkan selimut hingga ke pinggang sebab aku belum membaringkan badanku.

Aku memegang penutup mata yang masih berada di mata kiri ku. Aku teragak-agak untuk membukanya,takut nanti lelaki hantu tu datang lagi.

Hahh,tak apa lah. Aku buat2 tak nampak je. Lagipun aku Nak tidur,tak Kan pakai penutup mata Time tidur,gile ke.

Aku pun membuka menutup mata ku dan serta merta ku lihat lelaki hantu itu sedang duduk bersilang di hadapan ku. Tanpa perdulikan dia aku terus meletakkan penutup mata di tepi meja dan menarik selimut untuk tidur.

"Jangan risau,Aku tak akan kacau kau tidur Erm aku keluar Bye."

Aku hanya menutup mata ku lalu baring menghadap ke kanan,tidak memperdulikan dia.

Keadaan pun senyap sampailah aku masuk ke akan mimpi.

--
--

Taufan pov

"Jangan risau aku tak akan kacau kau tidur"

Selepas aku mengucapkan kata2 itu,aku pun terus keluar dari biliknya dan terus melayang ke atap,duduk di situ. Aku melihat ke atas,tepatnya ke bintang malam yang indah.

Cantik

Hanya itu yang dapat aku gambarkan. Aku gembira,setelah hampir dua tahun aku sendirian,tiada kawan,tiada teman,akhirnya ada yang dapat melihat aku Haha.

Haliko,Erm cantik nama dia. Dia mesti kacukan Jepun. Aku pun tersenyum kecil. Cantik seperti orangnya.

Kali pertama nampak dia di stesen kereta api tadi,melihat senyuman manis dia tadi..membuatkan aku merasa dunia seakan berhenti berpusing.

Aku pun tanpa sedar terikut dia sampai ke rumah Atok nya,dan aku terus tembus masuk ke lonteng tanpa di sangkah aku terlanggar kaca,ya kaca..kami makluk halus tak boleh menembusi kaca.

Kali pertama dia melihat ke arah ku,bercakap dengan aku..membuatkan hidup aku yang kosong terus berwarna warni. Selama ni aku hanya sendirian di stesen kereta api tu,hanya menunggu dan menunggu..

Tapi lepas jumpa dia,Haha aku rasa gembira sangat! Akhirnya ada yang melihat aku.

Memandangkan sekarang malam,lebih baik aku menunggu dia di luar ni je. Erm bosan.


















[TBC]

OUR MEMORIES {✓}Where stories live. Discover now